Magazín

Prvé SUV od Lamborghini nebol Urus. Rambo Lambo sa označovalo ešte ako SUT

Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 (foto: RM Sotheby´s)

Áno, bola to iná doba a áno, nejde o SUV-čka v podobe, v akej ich poznáme dnes. Lamborghini LM002 s prezývkou Rambo Lambo bolo vysoké, robustné, ťažké, priestranné, praktické v každom teréne a extrémne odolné.

Jednalo sa o poctivý off-road, s ktorým sa súčasné SUV-čka nemôžu po stránke terénnych jazdných schopností porovnávať. Je však pravdou aj to, že taká Trieda G od Mercedesu bola vždy synonymom off-roadu aj napriek tomu, že sa medzičasom stala „estetickou leštenkou“ a aj technológie 4x4 v SUV-čkach prešli takým vývojom, že dnes dokážu zvládnuť kadečo.

V prípade Rambo Lambo však bola odlišná bola nielen cieľová skupina, ale predovšetkým spôsob použitia. Automobil sa označoval aj ako SUT, teda „Sport Utility Truck“.

Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 (foto: RM Sotheby´s)
Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 predaný za 175 500 USD(foto: RM Sotheby´s)


Lamborghini LM002 (1986-1993) bolo na prelome 80. a 90. rokov 20. storočia predchodcom, prípadne alternatívou ku klasickému a známejšiemu Hummeru H1 (1992-2006).

Konštrukčným základom pre civilný model sa stal LM001 z roku 1977, takzvaný Cheetah. Za sedem rokov výroby vzniklo iba 328 kusov LM002 a vraj niečocez 300 kusov je dodnes pojazdných. To nie je tak zlá bilancia, ak uvážime, že ide o 30-ročné autá a nepochybne sa s nimi nejazdilo v rukavičkách.

Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 (foto: RM Sotheby´s)
Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 predaný za 175 500 USD(foto: RM Sotheby´s)


Rambo Lambo nachádzalo odbyt predovšetkým na Blízkom východe, kde ho vyhľadávali bohatí a nároční Arabi.

Napriek primitívnemu dizajnu karosérie a zdanlivému purizmu bolo toto Lamborghini považované za luxusné a prémiové, oceňované boli jeho silné motory, technologické funkcie v interiéri a komfortné sedenie.

Medzi vtedajšie technologické vychytávky sa zaraďovalo aj také stereo rádio!

Na autosalóne v Bruseli v roku 1986 Lamborghini predviedlo toto vtedy nové vozidlo v okázalej forme, ktorá mala stavať do výrazného kontrastu vonkajší vzhľad s interiérom vozidla. Táto stratégia bola očividne rozumná, ocenili ju zákazníci, hoci v porovnaní s inými podobnými automobilmi sa LM002 nevyrábalo v tisícoch.

Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 (foto: RM Sotheby´s)
Lamborghini LM002 Rambo Lambo 1989 predaný za 175 500 USD(foto: RM Sotheby´s)


Pod kapotou Rambo Lambo pracoval šialený 12-valcový koncernový motor s objemom valcov 5,1 litra alebo 7,2. 331 kW (~444 koní) mohol vodič skrotiť pomocou manuálnej 5-stupňovej prevodovky. V roku 1988 vznikla špeciálna verzia Lamborghini LM002 Paris Dakar Rally, ktorá obsiahla motor s výkonom zvýšeným až na 600 konských síl. Palivová nádrž dosahovala objem až 290 litrov!

Naposledy sa Lamborghini LM002 Rambo Lambo dražilo v aukčnom dome RM Sotheby’s v januári 2015. Model z roku 1989 sa predalo za krásnych 170 500 amerických dolárov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému.
Kontakt: erik@striz.sk