Renault 19 bol svojho času výnimočným autom, je predchodcom moderného Meganu

Spomínate si na Renault 19? Kompakt predstavený v roku 1988 prekonal Golf vo variabilite a slávil veľké predajné úspechy, ale dnes je takmer preč.
Vydané  Text: 
### Je to posledný Renault s číslom v názve a predchodca súčasného Meganu. „R19“ bol svojho času vychytený model, ktorý spôsoboval Volkswagenu vrásky na čele. ### Trocha vlastných spomienok Keď som bol stredoškolák, rodičia mali starý jazdený Renault 19. Pamätám si, ako som s otcom vycestoval autobusom do Nitry, kde nás na stanici vyzdvihol starší pán, aby nám predviedol svoje auto. Jednalo sa o červený päťdverový hatchback s atmosférickým benzínovým motorom a čiernym interiérom. Veľmi sa mi nepáčilo, po roku 2000 sa výrazne zmenil automobilový dizajn a aj desať-pätnásťročné autá už boli esteticky zastaralé. Ale v porovnaní s Favoritmi a embéčkami, ktoré vtedy ešte parkovali pred panelákom, bol tento Renault celkom pekný.
Renault 19 vyrábaný v rokoch 1988 až 1992 (pred faceliftom), verzia 3-dverový hatchback | Zdroj: Wikimedia Commons/Rudolf Stricker
Napriek tomu, že Renault 19 je neslávne známy svojou nespoľahlivosťou, rodičom slúžil ešte niekoľko rokov a vydržal až do doby, kedy som mal vodičák, tak som mal možnosť jazdiť ho. Auto bolo s benzínovým motorom (nespomeniem si už na konkrétnu motorizáciu) celkom dymamické, reagovalo na podnety rýchlo. Na dnešné pomery mali veľmi mäkké brzdy, vyžadovali dôraznejšie vyšliapnutie pedála. Túto vlastnosť si francúzske autá zachovali až dodnes, najmä Citroen. Táto mäkkosť sa prejavovala aj na podvozku a Renault jazdil aj po vtedy rozbitých šalianskych cestách vskutku komfortne.
Renault 19 vyrábaný v rokoch 1988 až 1992 (pred faceliftom), verzia 5-dverový hatchback (alebo označovaný ako fastback) Zdroj: Wikimedia Commons/Charles01
### Rival pre VW Golf Svojho času bol Renault 19 fenomén a nemecký Auto Motor und Sport na neho spomína skôr v dobrom. Predstavoval vážnu konkurenciu pre vtedajší Volkswagen Golf a dokonca ho predčil svojou vnútornou variabilitou. Predaje nedosiahli úrovní domáceho Golfu, ale neboli vôbec zlé. Iba v Nemecku sa predalo 460-tisíc kusov tohto modelového radu, dnes ich na cestách jazdí iba niečo vyše 6-tisíc. To znamená, že 98 percent všetkých vyrobených Renaultov 19 je k dnešnému dňu nepojazdných, zošrotovaných alebo exportovaných. Celkovo sa modelu 19 vyrobilo až 5 900 000 kusov. Renault 19 sa vyrábal v rokoch 1988 až 1996, počas tohto života prešiel estetickými vylepšeniami a bolo ho možné kúpiť v štyroch karosárskych variantoch: 3- a 5-dverový hatchback (fastback), sedan (Chamade) a ako 2-dverový kabriolet. Ponuka motorov bola vzhľadom na segment a dobu prevažne bez prepĺňania, ale svoje miesto našiel aj „prémiový“ turbodiesel: * 1390 cm³ (43 a 57 kW) * 1721 cm³ (54 a 66 kW) * 1794 cm³ (65 a 81 kW) * 1764 cm³ 16V (99 kW) * 1870 cm³ (47 kW, diesel, 66 kW Turbo diesel, 68 kW Turbo diesel) ### Namiesto kombi prišiel kabriolet Je historickou kuriozitou, že aj napriek popularite radu 19 sa Renault rozhodol ponúknuť trhu verziu kabriolet a úplne odignorovať variant kombi. Lenže možno práve preto si Renault 19 zachoval imidž vozidla s dobrou dynamikou.
Renault 19 sa vyrábal ako kabriolet | Zdroj: Wikimedia Commons/Jrlno1
Hmotnosť jednotlivých modelov sa pohybovala v rozpätí 886 až 1175 kg. Najťažší bol, pochopiteľne, turbodiesel s výkonom 66 a 68 kW, ale temperament vozidla bol údajne vynikajúci. Kompakt dosahoval maximálnu rýchlosť až 212 km/h a aerodynamický odpor bol na svoju pôsobivo nízky. Aerodynamický koeficient dosahoval 0,31. V záujme spropagovania dynamiky modelu Renault vytvoril sériu televíznych reklám, ktoré dnes vyzerajú skôr komicky, ale svojho času vedeli zaujať. Napríklad aj pre opaľujúce sa dievčatá hore bez. Interiér prvej verzie vyrábanej do roku 1992 bol typický prevažne mäkčeným plastovým obložením palubovky a jej hranatými tvarmi. Volant mal dvojramenné vyhotovenie a vďaka ovládaču hlasitosti pôsobil priam futuristicky. V porovnaní s takou Škodou Favorit bol interiér nadčasový. To sa tvrdí aj o dizajne karosérie a predných partií, hoci vtedajší automobilový priemysel pracoval s technologickými obmedzeniami, ktoré nútili navrhovať a vyrábať všetky autá takpovediac „na jedno kopyto“. Vylepšenia sa po roku 1992 dotkli ako interiéru, tak aj vonkajšieho vzhľadu, Renault 19 sa malým krokom priblížil k dizajnu neskoršieho modelu Megane. Spoľahlivosť vozidla údajne nebola najlepšia, v tomto ohľade Francúz zaostával za nemeckou konkurenciou.
Prístrojový panel a volant predfaceliftovej verzie. Súčasťou volantu bola aj statická páka s ovládačmi rádia.
Renault 19 vyrábaný v rokoch 1992 až 1995, resp. 96 (po facelifte), verzia 5-dverový sedan Chamade | Zdroj: Wikimedia Commons/Memphis TF
Keď si dnes pozriete ponuku internetových autobazárov, Renault 19 v nich nájdete vo veľmi obmedzenom množstve. Ja som našiel na troch najväčších iba šesť kusov. Najlacnejší za štyri stovky, nadrahší s tuningom za uletených 1 400 eur. Nič viac. Z niekdajšej popularity Renaultu 19 veľa nezostalo, dnes tento pekný hatchback (alebo ak chcete – fastback) takmer nevidíme ani na cestách.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »