Toto motoristov neminie, blízka budúcnosť automobilov bude v znamení bezpečnostných asistentov!

Keď sa povie „auto budúcnosti“, často si predstavíme futuristický dizajn kapoty alebo vodíkový pohon bez emisií. Najdôležitejšou zmenou v autopriemysle je však nástup vozidiel s čoraz dokonalejšími systémami, ktoré zabraňujú nehodám.
Vydané  Text: 
Automobilky súťažia o priazeň zákazníka ladným tvarom karosérie, výkonnosťou motora, komfortom jazdy, aj objemom batožinového priestoru. Faktom je, že on si pri výbere vozidla stále častejšie všíma jeho bezpečnosť. **Systémy na prevenciu nehôd sa donedávna obmedzovali na zvyčajné ABS (antiblokovací systém) a ESP (elektronický stabilizačný program). Vývoj však letí dopredu a balíčky bezpečnosti, ktoré sú dnes otázkou prestíže, sa čoskoro môžu stať štandardom vyžadovaným predpismi.**
V máji 2018 Európska komisia navrhla pripraviť zákon, podľa ktorého by každé nové vozidlo malo byť vybavené vybranými systémami aktívnej bezpečnosti. Návrh zahŕňa systém predchádzania kolíziám, systém na ochranu chodcov a cyklistov, asistenta zachovania jazdného pruhu, inteligentného asistenta rýchlosti a kameru alebo senzory cúvania. **Komisia navrhla zavedenie týchto prvkov do povinného vybavenia každého nového vozidla v horizonte troch rokov. Cieľom je výrazne znížiť počet obetí dopravných nehôd.**

Prehľad asistenčných systémov:

• Antikolízny systém varuje vodiča v prípade rizika kolízie s iným vozidlom pred autom. Systém rozpozná nebezpečenstvo a informuje ho vizuálne aj akusticky. Ak vodič nereaguje, elektronika spustí núdzové brzdenie. Systém zaznamenáva aj pohyb chodcov, čo zvyšuje bezpečnosť v meste. • Elektronika upozorní vodiča aj na opustenie jazdného pruhu – okamžite reaguje prostredníctvom vizuálneho aj akustického signálu. Ak vodič nezareaguje, vozidlo môže automaticky vrátiť do pôvodnej jazdnej dráhy. • Významnou pomôckou pre vodiča je aktívny tempomat. Po nastavení požadovanej rýchlosti systém reaguje na situáciu na ceste a jazdu prispôsobuje vozidlu pred sebou. Ak auto spomalí, automaticky zníži rýchlosť a udržiava si bezpečný odstup. Keď vodič pred ním zrýchli, opäť sa dostane na nastavenú rýchlosť. • Pomocníkmi pre vodiča sú aj systémy RSA a AHB. Prvý z nich sleduje dopravné značky a zobrazuje ich na farebnom displeji v zornom poli vodiča. Druhý uľahčuje cestovanie v noci – kamera v čelnom skle rozpoznáva svetlomety vozidiel blížiacich sa v protismere, a koncové svetlá automobilov pred vozidlom. Systém automaticky prispôsobí svetlá situácii na vozovke tak, aby vozidlo neoslepovalo iných vodičov. • Systém sledovania mŕtvych uhlov pomáha pri zmene jazdného pruhu. S pomocou zadných radarových senzorov rozpozná vozidlá vo vedľajšom pruhu v oblasti mŕtveho uhla a informuje vodiča pomocou indikátorov vo vonkajších spätných zrkadlách. • Dlhá jazda unavuje a vodiča ohrozuje mikrospánok. Predchádzať nebezpečným situáciám pomáha systém sledovania únavy vodiča. Reaguje hneď, ako zaznamená pokles jeho koncentrácie – správou na displeji a zvukovým signálom ho nabáda k zastaveniu a odpočinku. • Bezpečné opustenie parkovacieho miesta cúvaním podporuje systém varovania o pohybe za vozidlom. Radary monitorujú priestor nielen priamo za automobilom, ale aj premávku na ceste, na ktorú vodič vychádza. Informáciu o približujúcich sa vozidlách má skôr, ako ich vidí.








Pokračujte na ďalší príspevok »