Magazín

BLOG: Potrebujeme reálne dopravné riešenia, nenaleťte politikom na prehnané vízie!

Minule mi na stole pristála pozvánka na zaujímavé podujatie, ktoré sa spájalo s automobilmi. Nemecký prémiový výrobca nás pozval do športového areálu v Šamoríne, kde nám predstavil aktuálne novinky, vďaka ktorým už pomaly ani nemusíte vedieť šoférovať. Čas príchodu stanovili organizátori 30 minút pred deviatou hodinou večernou. Najprv som si povedal, že je to nejako neskoro, potom som si uvedomil, že dostať sa cez poobednú zhustenú premávku nie je úplne jednoduché.

cesta

Napriek tomu som vyrazil skôr. Kedysi som hrával futbal v Kalinkove a tréningy sa nám začínali o šiestej. Dovtedy stihli všetci prísť z práce aj z Bratislavy. Vtedy mi cesta autom trvala asi 40 minút. Tak som chcel skúsiť, koľko to v poobednej špičke trvá dnes. Z Bratislavy som vyrážal tesne pred šiestou a pod Prístavným mostom som sa zaradil do nekonečnej kolóny smerujúcej cez Slovnaft. Riava áut si išla svojím pokojným tempom, akoby sa nik neponáhľal domov. Kamaráti mi tvrdia, že v Rovinke a v Dunajskej Lužnej sa býva vynikajúco. Majú rodinné domy s pozemkom, kde si môžu kedykoľvek grilovať. Neviem či by som bol po hodine cestovania prískokom vpred, koľko mi trvalo, kým som sa dostal do Dunajskej Lužnej, ochotný začínať s akýmkoľvek grilovaním. Asi by som bol vyúdený stojacou dopravou.

Prečo to spomínam? Lebo sa blížia komunálne voľby a istotne sa vyrojí mnoho odborníkov s čarovným prútikom, ktorí nasľuboujú riešenia dopravných problémov. A je jedno či to budú kandidáti na primátorky a primátorov v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach alebo na starostov Rovinky, Dunajskej Lužnej, Krupiny či Šiah. Všetky tieto mestá a ich obyvatelia majú s prehustenou a neriešenou dopravou svoje skúsenosti. Ak môžem poradiť, pozrite sa na kandidátov, ktorí ponúkajú splniteľné riešenia. Lepšia dostupnosť verejnej dopravy a záchytné parkoviská sú oveľa reálnejšie riešenie než zaručená výstavba obchvatov. Potom sa dostanete rýchlejšie domov, prípadne na zaujímavé cesty, na ktorých si šoférovanie naozaj užijete. Asi tak ako my s Martinom Kočim Škodu Octavia RS na krásnych cestách východného Slovenska.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.