Motoristi na STK doplácajú na celkom zbytočné chyby, napríklad aj málo vody v ostrekovačoch
Áno, za pár eur navyše si môžete „kúpiť“ STK aj EK bez najmenších problémov. Paradoxne ten, kto prichádza na kontrolu bez úplatkov, môže doplatiť najviac.
Vydané Text: Redakcia
Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta – a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb.
Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou. Technik ani samotná stanica jej výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy.Jednoduchú kontrolu zvládne každý
Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky. „Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca **nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača** a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK.Zbytočné chyby
Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje. Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým **pneumatiky s iným rozmerom** alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie **poškodeným EČV**, nefungujúce alebo **vypálené žiarovky** svetlometov či **nefunkčným nastavením výšky svetiel**.Chyby, o ktorých možno neviete
Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK. Technická prehliadka obyčajne trvá **20 až 40 minút** a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.Komentár redakcie
Z vyššie uvedeného textu vyplýva, že kontroly technickej spôsobilosti sú náročné, presné, precízne a nepodplatiteľné. Veď kamery sú dosť silným argumentom na to, aby sa prestali robiť podvody. **Alebo nie?** Každodenná realita nám však ukazuje, že STK v našich končinách nemá ani zďaleka takú hodnotu, ktorú jej mylne určujú zákonodarcovia. Za 100 € môžete získať papiere o splnení nárokov STK a EK súčasne aj na starú embéčku, ktorá by v žiadnom prípade neprešla akoukoľvek kontrolou a vonkoncom nie tou, ktorá je monitorovaná kamerami. Za to, že sa dá estékačka kúpiť za pár desiatok eur navyše, sa znižuje hodnota a význam celého inštitútu STK a EK. Aj napriek tomu je ale nevyhnutné udržiavať svoje vozidlo v technicky dobrej kondícii nie preto, aby prešlo STK-čkou, ale **aby bolo bezpečné pre vás ako vodičov**, vašu rodinu ako pasažierov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve to je to najpodstatnejšie, čo by mali technické kontroly riešiť a nie to, či je lekárnička dva týždne po expirácii alebo či voda v ostrekovačoch strieka optimálnym smerom… *Text pripravila Národná Asociácia STK a redakcia Autoviny.sk*
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Cestovné doklady pre deti: Ak dieťaťu stačí na cestovanie detský občiansky preukaz, využite to. Je to aj lacnejšie
Tip pre rodičov s malými deťmi, ktorí sa počas leta chystajú vycestovať do krajín v rámci EÚ.
Takto môžu ušetriť 13 eur a niekoľko týždňov.Kúpa nového auta
Novinári zisťovali, ako v autobazároch vyjednať najvyššie zľavy. Podarilo sa im ušetriť tisíce
Nemeckí novinári zisťovali, kde a ako získať najvyššie zľavy. Prekvapuje, kam sa až zľavy na nové autá dokážu vyšplhať!
Spaľovací motor alebo elektrický pohon: kde sa dojednať vyššia zľava?Autopriemysel budúcnosti
Dojazd cez 1000km a nabíjanie 600km za 10 minút! Nová revolučná batéria už smeruje do výroby.
Prvá batéria svojho druhu pripravuje revolúciu v doprave.
Sme na to pripravení?Európska únia plánuje zaviesť nové pravidlá odoberania vodičských preukazov. Budú prísnejšie ako dnes?
Európska únia chce zjednotiť pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Týkať sa majú všetkých členských štátov.
Jazda bez platného vodičského preukazu by sa mala dostať do kategórie závažných poručení pravidiel. Navrhovaná zmena už prešla prvým čítaním.Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Nová Honda WR-V: Najlacnejšie SUV a jeho cesta z Indie do Japonska
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.