Motoristi na STK doplácajú na celkom zbytočné chyby, napríklad aj málo vody v ostrekovačoch

Áno, za pár eur navyše si môžete „kúpiť“ STK aj EK bez najmenších problémov. Paradoxne ten, kto prichádza na kontrolu bez úplatkov, môže doplatiť najviac.
Vydané  Text: 

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta – a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb.

Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou. Technik ani samotná stanica jej výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy.

Jednoduchú kontrolu zvládne každý

Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky. „Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca **nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača** a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK.
Nálepky TK a EK už u nás nie sú nutnosťou. Mnoho vodičov sa však spoliehalo na to, že platnosť kontrol si overovali podľa nich.

Zbytočné chyby

Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje. Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým **pneumatiky s iným rozmerom** alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé. Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie **poškodeným EČV**, nefungujúce alebo **vypálené žiarovky** svetlometov či **nefunkčným nastavením výšky svetiel**.

Chyby, o ktorých možno neviete

Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK. Technická prehliadka obyčajne trvá **20 až 40 minút** a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.

Komentár redakcie

Z vyššie uvedeného textu vyplýva, že kontroly technickej spôsobilosti sú náročné, presné, precízne a nepodplatiteľné. Veď kamery sú dosť silným argumentom na to, aby sa prestali robiť podvody. **Alebo nie?** Každodenná realita nám však ukazuje, že STK v našich končinách nemá ani zďaleka takú hodnotu, ktorú jej mylne určujú zákonodarcovia. Za 100 € môžete získať papiere o splnení nárokov STK a EK súčasne aj na starú embéčku, ktorá by v žiadnom prípade neprešla akoukoľvek kontrolou a vonkoncom nie tou, ktorá je monitorovaná kamerami. Za to, že sa dá estékačka kúpiť za pár desiatok eur navyše, sa znižuje hodnota a význam celého inštitútu STK a EK. Aj napriek tomu je ale nevyhnutné udržiavať svoje vozidlo v technicky dobrej kondícii nie preto, aby prešlo STK-čkou, ale **aby bolo bezpečné pre vás ako vodičov**, vašu rodinu ako pasažierov a ostatných účastníkov cestnej premávky. Práve to je to najpodstatnejšie, čo by mali technické kontroly riešiť a nie to, či je lekárnička dva týždne po expirácii alebo či voda v ostrekovačoch strieka optimálnym smerom… *Text pripravila Národná Asociácia STK a redakcia Autoviny.sk*








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.