Otec legendárnych motorov Audi si o elektromobiloch myslí svoje, podľa neho sú len drahým omylom.
Fritz Indra sa podieľal na vývoji motorov pre Audi Quattro či športových Alpine.
Vydané Text: Peter Orosz
Radí sa tiež medzi skeptikov, ktorí nie sú presvedčení o krásnej zelenej budúcnosti plnej elektromobilov a šťastných ľadových medveďov. Nemyslite si však, že jedného rána vstal zlou nohou z postele a začal preklínať všetko, čo chodilo na baterky. V 90. rokoch bol dokonca členom tímu, ktorý skúmal vlastnosti elektromobilov. Počas štyroch rokov vystriedali rôzne druhy akumulátorov, vrátane lítium-iónových, a výsledky neboli pozitívne. Zistilo sa, že voči konvenčným vozidlám sú tichšie len do rýchlosti 50 km/h. Okrem toho bolo pri prepočte energie potrebnej na jeden kilometer dokázané, že „žerú“ o 25 percent viac ako autá so spaľovacími agregátmi. A aby toho nebolo málo, objavili sa problémy s horľavosťou či nespoľahlivosťou.
Profesor označuje elektromobily za drahý omyl, ktorý nič nerieši a navyše ani dobre nefunguje. Najviac problémov vidí v akumulátoroch, ktorých cena častokrát tvorí až polovicu hodnoty auta. Proces výroby je navyše neekologický a ich životnosť len málokedy presiahne 8 rokov. Je to ako s mobilným telefónom, ktorý v dnešnej dobe meníme aj kvôli slabej výdrži, a to už po relatívne krátkej dobe.
Nesieme zabúdať ani na to, odkiaľ elektrickú energiu čerpáme. Ešte stále tu máme tepelné elektrárne, ktoré znečisťujú prostredie. Podľa Fritzových prepočtov je celý proces získavania energie pre elektromobil 1,6x škodlivejší než pri obyčajných spaľovacích motoroch.
Indra vidí budúcnosť v zdokonaľovaní súčasných benzínových jednotiek, ako aj v syntetických palivách s nulovými emisiami. Pozdáva sa mu tiež spaľovanie vodíka. „Už niekoľko dekád nás strašia s tým, že budú zásoby ropy vyčerpané do 40 rokov. Avšak seriózni vedci teraz hovoria, že zásoby nám vydržia aspoň 100 rokov a zemného plynu máme na 200 rokov,“ poznamenal Indra.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.