Koniec čerpacích staníc: Nové palivo šokuje, totálne ničí iný pohon
Nastane koniec elektromobilov? Nové palivo má obrovský potenciál zamiešať kartami.
Vydané Text: Alex
Koniec čerpacích staníc s dnešnou ponukou palív môže nastať skôr, ako si myslíme. Spoločnosť Frontier Economics vypracovala pre nemecký Zväz stredne veľkých energetických podnikov podrobnú štúdiu o tom, ako by sa mohli e-palivá – teda syntetické palivá vyrábané pomocou zelenej elektriny – uplatniť v cestnej doprave.
Výsledky vyzerajú sľubne: ak budú vytvorené vhodné podmienky, e-palivá by mohli v celej Európe úplne nahradiť tie fosílne – benzín od roku 2037 a naftu od roku 2043. To by znamenalo koniec čerpacích staníc s benzínom a dieselom, ako ich poznáme, aj keď tankovať by sme museli stále.
Inzercia
Nešlo by o takú radikálnu zmenu ako v prípade elektromobility s nabíjačkami. Práve elektrické autá by však syntetické palivá mohli vyzvať na veľký „tankovací súboj“.
Výroba zatiaľ drahá, no ceny majú klesať
E-palivá síce vedci medzičasom usilovne vyvíjajú, no ich priemyselná výroba je zatiaľ len v začiatkoch. Prvé testovacie zariadenia už fungujú, no cena výroby je momentálne stále vysoká. Štúdia však predpokladá, že s rastúcimi skúsenosťami, technologickým pokrokom a väčším rozsahom výroby by mali náklady výrazne klesnúť.
Odhadované dlhodobé výrobné náklady (vrátane dopravy do Nemecka) sa pohybujú medzi 1,10 až 1,63 eura za liter alternatívneho benzínu a 1,22 až 1,80 eura za liter alternatívnej nafty. Výsledky vychádzajú z viacerých odborných analýz, vrátane štúdií organizácií ako Concawe, Aramco, Fraunhofer či Agora.
Koniec čerpacích staníc: Na začiatku bude primiešavanie
Podľa výpočtov Frontier Economics by potenciál výroby syntetických palív na miestach s dostatkom vetra a slnka mimo Európy mohol dosiahnuť až 87 000 terawatthodín ročne. To je dokonca viac ako aktuálna globálna spotreba fosílnych palív.
Experti odporúčajú začať s postupným primiešavaním e-palív do klasických benzínov a nafty. Postupne by sa ich podiel zvyšoval, až kým úplne nenahradia fosílne palivá. Dobrou správou je, že podľa expertov by sa ceny na čerpacích staniciach pri zvyšovaní podielu e-palív nemali dramaticky meniť. Stať sa tak má práve vďaka znižovaniu výrobných nákladov na nové pohonné hmoty.
Politika má v rukách kľúč
Na to, aby sa e-palivá na trhu udomácnili a rozšírili, potrebujeme silnú podporu zo strany štátu. Odborníci odporúčajú najmä tieto opatrenia:
- Úpravu daní na úrovni EÚ tak, aby viac zohľadňovala ekologickosť a energetickú hodnotu palív.
- Zníženie rizík pre investorov a jednoduchší prístup k financovaniu – napríklad odstránením byrokracie, podporou výskumu či spustením špeciálnych dotačných programov.
- Budovanie medzinárodných partnerstiev, ktoré by umožnili dovoz a vývoz e-palív a rozvoj globálneho trhu s týmito palivami.
Ak sa podarí vytvoriť priaznivé politické a ekonomické podmienky, mohli by e-palivá už v priebehu najbližších dvoch desaťročí nahradiť klasické benzíny a nafty. Znamenalo by to veľký krok vpred pre udržateľnú dopravu – bez potreby úplne sa vzdať spaľovacích motorov.
Zdroj: Focus
Inzercia