Dlhodobý test, 2. časť

Funkčná krása a nesfalšovateľná servisná knižka vďaka NFT / Test Alfa Romeo Tonale Veloce PHEV

Alfa Romeo Tonale ponúka priam technický zážitok zo šoférovania dobre vyladeného stroja. Je to aj vďaka moderným prvkom výbavy.

V druhej časti dlhodobého testu sa sústreďujeme na technologickú ponuku v stupni Veloce a techniku súvisiacu so sekundárnym elektrickým pohonom.
Tonale obsahuje aj nesfalšovateľnú digitálnu servisnú knižku vďaka blockchainu a NFT - ako to funguje?
Vydané  Text: 

Prečítajte si aj prvú časť dlhodobého testu Alfa Romeo Tonale PHEV: DLHODOBÝ TEST Alfa Romeo Tonale PHEV: CIAO, BELLA!

Pokiaľ nepočítame špeciálne edície, Veloce je vrcholový zo štvorice štandardných stupňov výbav. Avšak aj úrovne Super, Sprint a Ti obsahujú vskutku bohatú výbavu. Za všetky prvky spomeňme Full-LED svetlomety, 18-palcové disky kolies, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dvojdisplejový kokpit s navigáciou, Android Auto a Apple CarPlay či veľmi solídnu ponuku aktívnej bezpečnosti.

Lenže Alfa Romeo k zostaveniu stupňov výbavy pristúpila prezieravo, a tak aj Veloce stojí za kúpu, pretože v nej dostanete aktívne pruženie Alfa Active Suspension, 19-palcové disky, červené brzdové strmene Brembo, početné estetické vylepšenia a výbavu zo stupňov Spring a Ti: matrixové Full-LED svetlá, adaptívny tempomat, zadnú kameru, ambientné osvetlenie interiéru, či elektrické bezdotykové otváranie batožinového priestoru.

Pôsobivý súhrn položiek výbavy na auto tejto cenovej úrovne, súhlasíte?

Dobrý dojem

Keď na interiér hľadíme z čisto objektívneho hľadiska, nie je azda nič, čo by sme mu potrebovali vytýkať. Materiálové vypracovanie aj ergonómia ovládania sú na dobrej úrovni.

Nepochybne je to aj pre racionálne usporiadanie ovládacích a zobrazovacích prvkov, ako sú 10,25-palcová stredová obrazovka, 12,3-palcový prístrojový panel, mechanický panel ovládania klimatizácie, poctivej vysokej páky automatickej prevodovky a otočného prepínača jazdných režimov. To sú veci, ktoré oceníte počas každej jazdy.

Aj moderný interiér môže byť plný mechanických tlačidiel, ovládačov a klasického rozloženia prístrojového panela a stredového displeja. Volič jazdných režimov je na dosah pravej ruky, na páke prevodovky môžete nechať dlaň.

Napriek všeobecnému apelu na zredukovanie používania mobilu za volantom sme radi, keď výrobca umožní bezpečný výhľad na jeho displej, čo sa Alfe vydarilo skvele. Bezdrôtová nabíjačka s postaveným telefónom je na mieste, ktoré považujeme za ideálne a bezdrôtové Android Auto je stabilné, dá sa tak na neho spoľahnúť. Vôbec spoľahlivosť infotainmentu je niečo, čo v uplynulých rokoch dostalo celkom novú hodnotu.

Inzercia

Inzercia

Softvér je dôležitou súčasťou nových automobilov a Tonale sa v tomto kontexte má dôvod pochváliť. Infotainment Alfa Connect NAVI s 10,25“ dotykovou obrazovkou pracuje rýchlo, má prehľadné prostredie s vertikálnymi záložkami obsahu.

V Tonale síce chýba tlačidlo s používateľom definovanou funkciou, namiesto toho sa v hornej časti menu zobrazujú položky predtým označené hviezdičkou.

Domovská obrazovka pozostáva z viacerých plôch a na každej je miesto pre dva hlavné widgety a početné menšie, môžete tak mať napríklad mapu a údaje o aktuálnej jazde na jednej ploche. Widgetov je dokopy 13, pričom jeden z nich sú početné odkazy na konkrétne funkcie.

Na prístrojovom paneli možno zobraziť mapu s navigáciou nezávisle od stredovej obrazovky, pričom prenáša aj pokyny z Android Auto, ale neponúka takú mieru personalizácie ako niektorí iní výrobcovia.

V ponuke je niekoľko podobných grafických motívov, pričom sa menia aj v závislosti od jazdného režimu zvoleného cez otočný volič DNA. Chvíľami zamrzia chyby v slovenskom preklade, tie však nemajú vplyv na funkčnosť  a je veľmi pravdepodobné, že prevažná väčšina majiteľov ich ani len nepostrehne.

Stupeň výbavy Veloce už v sérii zahŕňa zadnú cúvaciu kameru s priemerne vysokou kvalitou obrazu a vodiacimi pruhmi. S jej funkčnosťou nemáme problém, môžete si zapnúť aj ponechanie jej zapnutia po rozbehnutí sa dopredu, a to do rýchlosti 13 km/h, takže počas celého parkovacieho manévru vám bude kamera asistovať bez prerušenia.

Kto by chcel viac, ten si môže zadovážiť aj 360° kameru, ku ktorej v rámci paketov dostane aj monitoring mŕtveho uhla, parkovací asistent a už zmienené aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu. To sú funkcie, ktoré preukázateľne zvyšujú bezpečnosť pri parkovaní a jazde na akékoľvek dlhé vzdialenosti.

Asistenčné systémy vás podržia a pomôžu jazdiť bezpečnejšie

Adaptívny tempomat s príplatkovým aktívnym udržiavaním v strede jazdného pruhu pomáhajú jazdiť bezpečnejšie a ekonomickejšie, hoci vodič naďalej musí držať volant a oči na ceste. Alfa Romeo Tonale v tomto ohľade spĺňa naše očakávania a na volante má vyvedené všetky dôležité tlačidlá, vrátane regulácie odstupu od vpredu idúceho vozidla. Sú mechanické, citeľne oddelené, majú zreteľnú odozvu na stlačenie a zmeny sú indikované na displeji.

Za zmienku stojí náš poznatok, že kamera za čelným sklom má vysokú citlivosť na nepriaznivé počasie, preto už pri miernom daždi vypadáva sledovanie pruhov.

Motoristi, ktorým prekážajú neustále notifikácie od asistenčných systémov, sa budú v Tonale cítiť dobre aj preto, že systém je nastavený tak akurát. Informuje, že vybočujete z pruhu, alebo prekračujete dovolenú rýchlosť, ale nerušivo bez sklonov k otravnosti, zároveň dostatočne zreteľne.

Prečo má zmysel toto zmieňovať? Nové automobily majú jeden nie celkom zmysluplný neduh – na jednej strane vodiča proaktívne upozorňujú na prekročenie dovolenej rýchlosti, priblíženie sa k čiare pruhu, blízkosti nasledujúceho vozidla či odvrátenie pohľadu od cesty, kvôli čomu, paradoxne, začne vodič tieto signály celkom ignorovať. Vrátane tých naozaj dôležitých. Tým, že Alfa Romeo Tonale výraznejšie upozorňuje iba na tie skutočne dôležité okolnosti, jej signály vodič rešpektuje a nie sú pre neho otravné.

Prvé auto s certifikátom NFT. Čo to je?

Alfa Romeo Tonale je vôbec prvé sériovo vyrábané auto na svete vybavené certifikátom NFT. Tento token môžete poznať skôr zo sveta digitálneho umenia a snáď si spomeniete na koncept UrbanRebel od značky Cupra s touto technológiou.

Pre Tonale má ale NFT celkom praktický rozmer, každý exemplár automobilu je takto jednoznačne identifikovaný. NFT možno použiť na uistenie, že vozidlo bolo riadne udržiavané, čo má pozitívny vplyv na jeho zostatkovú hodnotu. V podstate je to digitálna nesfalšovateľná servisná knižka. Ak by auto vlastnila známa osobnosť, tento token má byť toho nespochybniteľným dôkazom.

Technológia blockchain fakticky znemožňuje hacknutie, alebo podvádzanie systému overovania vozidla. Alfa Romeo certifikuje auto pri kúpe, potom v podstate zaznamenáva a ukladá údaje počas životného cyklu auta. Na zaznamenanie údajov však musí byť auto servisované certifikovaným partnerom Alfa Romeo. Predstavte si to ako virtuálne VIN číslo, ktoré si priamo v sebe nesie všetky skutočnosti o živote vozidla a nie je možné ho preniesť na iné auto.

Alfa Romeo Tonale nedáva zvonka nasilu najavo, že má plug-in hybridný pohon. Ten prezradia, prekvapivo, chrómové koncovky výfuku vyhradené len pre verziu PHEV.

Auto ako powerbanka

Do technologického balíčka Alfa Romeo Tonale bezpochyby patrí aj samotný pohon a jeho funkčnosť. Využiteľná kapacita trakčného akumulátora 12 kWh je podľa metodiky WLTP schopná poháňať vozidlo 60,6 až 82,1 km čisto elektricky, pričom platí priama úmera medzi energetickou spotrebou a rýchlosťou vozidla.

Počas nášho testu mala plná kapacita podľa počítača vystačiť na 65 km, v realite to bola asi polovica. Prepínanie medzi benzínovým a elektrickým pohonom prebieha väčšinou samočinne a zvyčajne ani nepostrehnete zážih, Tonale vie byť so štvorvalcom vskutku tiché a kultivované. Tonale nepodporuje rýchlonabíjanie, ale so 7,2 kW palubnou nabíjačkou máte batériu plnú za dve a pol hodinky.

Nabíja sa aj počas jazdy, najlepšie je aktivovať režim e-Save. Ten podľa vašej vlastnej preferencie cielene dobíja, alebo šetrí batériu so stanovenými hranicami 40, 60 a 80 percent. Zaujímavosťou je, že automatická rekuperácia je najdôraznejšia v športovom jazdnom režime Dynamic (D), naopak nepostrehnuteľná v režime Advanced Efficiency (A). Vtedy Tonale skôr príjemne plachtí a pasažierom dopraje pokojnú jazdu bez prudkého brzdenia.

Napokon dodajme, že dostatočne nabitý trakčný akumulátor má veľkú výhodu najmä v zime: vyhrievanie sedadiel, volantu a kúrenie čerpajú energiu práve z tohto zdroja, takže pred nasadnutím do vozidla nemusíte štartovať benzínový motor.

Škoda, že v ponuke modelu nie je palubná 230 V zásuvka, ktorá by z auta spravila powerbanku pre napájanie externých výkonných spotrebičov, ako sú notebooky, projektory či elektrické kosačky na trávu. Akumulátor poháňa predovšetkým elektrický motor na zadnej náprave, zatiaľ čo predné kolesá roztáča benzínový motor. Spoločne tvoria svojský pohon 4 × 4 známy z nabíjateľných Jeepov ako 4xe s niekoľkými veľmi fajn vychytávkami.

O jazdných vlastnostiach Alfy Romeo Tonale s elektricko-benzínovým pohonom všetkých kolies si viac povieme nabudúce a sústredíme sa aj na priaznivé vlastnosti modelu, ktoré ho predurčujú do vlastníctva rodín a podnikateľov.

Technické údaje Alfa Romeo Tonale Veloce 1.3 Turbo PHEV Q4

  • Benzínový motor
    • preplň. benzínový R4, 1 332 cm3
    • Výkon 132 kW (180 k) pri 5 750 ot./min.
    • Krútiaci moment 270 Nm pri 1 850 ot./min.
  • Elektromotor
    • Výkon 90 kW (122 k)
    • Krútiaci moment 250 Nm
    • Systémový výkon 206 kW (280 k)
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon všetkých štyroch kolies, vpredu aj vzadu zavesenie MacPherson.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 235/45 R19.
  • Batožinový priestor 385/1 430 dm³
  • Rozmery: 4 528 × 1 835 × 1 614 mm, rázvor 2 636 mm,
  • Prevádzková/celková hmotnosť 1 910/2 420 kg,
  • Nádrž 42,5 l, batéria 15,5 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 206 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,2 s
  • Spotreba (WLTP) 1,2 l/100 km; 19 kWh/100 km
  • Emisie CO2 26 – 33 g/km
  • Dojazd na elektrinu 60,6 – 68,6 km
  • Nabíjanie AC 0 – 100 % 2,5 h (7,4 kW)
  • Cena/testované auto 51 990/55 920 €




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »