Historické modely Peugeot: Z dobrého rodu

Takmer stodvadsaťročná história a dnes už vyše 50 miliónov vyrobených automobilov zdobia značku Peugeot. Pri tej príležitosti sme radi využili možnosť previesť sa na zaujímavých minulých modeloch z levieho rodu.
Vydané  Text: 

Veru tak, od roku 1889, kedy syčiac a pufkajúc vyhrkotal na cestu trojkolesový parný Peugeot Serpollet, až do súčasnosti, si jedna z najtradičnejších automobiliek na svete zapísala už viac než 50 miliónov vyprodukovaných kusov. Viaceré z jej modelov sa zapísali do histórie nezmazateľným spôsobom a niektoré sme si mohli vyskúšať na vlastnej koži, buď ako spolujazdci, alebo v niektorých prípadoch dokonca aj priamo za volantom. Dodnes využívaný systém modelového označenia s trojciferným číslom a nulou uprostred prišiel síce už v roku 1930 s Peugeotom **201**, už dovtedy sa však vyrobilo v tejto automobilke hodne vyše stovky rozličných modelových typov. Bezpochyby najväčším zážitkom bolo zvezenie sa na sedadle spolujazdca v divokom Peugeote **205 Turbo 16** s motorom za dvojmiestnou kabínou a pohonom všetkých kolies. Áno, divokom, napriek tomu, že to bola „iba“ jeho „sériová“ verzia s výkonom 147 kW (200 k). Tej ostrej, ktorá má na konte dva tituly svetovej rely zo zlatej éry triedy B v 80. rokoch sme sa poklonili v depozitári, ktorého dvere nám Peugeot otvoril vôbec po prvý krát v histórii. V pochmúrnom prítmí tu na svoje oživenie, alebo rozobratie na náhradné diely čakalo niekoľko stoviek áut, v spoločnosti viacerých raritných vývojových prototypov, ktoré oko verejnosti nikdy neuvidelo. Ale poďme späť na cesty…. Keďže sa akcia konala súčasne s jazdnou prezentáciou faceliftovaného modelu 407, Peugeot pripravil predovšetkým množstvo historických modelov práve zo štyristovkového radu. My sme mali to šťastie odviezť sa na superkomfortnom zadnom sedadle s mimoriadne bohato dimenzovaným priestorom pred nohami v nádhernej dlhej verzii limuzíny Peugeot **402**. Pastvou, i keď len pre oči, bol aj vzácny kabriolet **402 Eclipse** s pevnou skladacou strechou. Na model **403**, teda prvý, ktorého štylistiku pre Peugeot navrhli u Pininfarinu, sme si siahli aj osobne. Bolo prekvapujúce, ako jednoducho sa limuzínka z päťdesiatych rokov ovládala, napriek absencii akýchkoľvek posilňovačov. Peugeot **404** bol v tomto ohľade ešte príjemnejší, tu sme si však vari najviac vychutnali práve elegantný pinifarinovský dizajn verzie kabriolet. Čerešničkou na štyristovkovej torte bol slávny Peugeot **405 Turbo 16**, ktorého špeciálne úpravy dobyli Dakar aj Pikes Peak. Aj jeho „civilná“ podoba s 200-koňovým turbomotorom a pohonom všetkých kolies však dodnes dokáže rozprúdiť adrenalín šťastlivca za volantom. Text: Ladislav Malák Foto: Peugeot








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.