EÚ zakázala obľúbené auto. Silný motor, za ktorým budú vodiči poriadne smútiť
Je tu ďalšia nepríjemná správa pre vodičov benzínových áut. EÚ zakázala, respektíve svojím konaním spôsobila ďalšie obmedzenie ponuky spaľovacích motorov, tentoraz ide o veľké SUV.
Jeep Grand Cherokee sa v Európe blíži k svojmu koncu. Model, ktorý je dlhé roky symbolom veľkého amerického SUV, sa po roku 2026 v slovenských ani iných európskych cenníkoch neobjaví. Dôvodom paradoxne nie je slabý záujem motoristov. Za všetkým stojí technika, ktorá je takpovediac príliš americká a nespĺňa prísnejšie európske pravidlá.
Automobilka Jeep nedávno v USA predstavila modernizovaný Grand Cherokee s novým benzínovým motorom Hurricane. Ide o dvojlitrový štvorvalec s turbom, ktorý dosahuje výkon 324 koní.

Jeep Grand Cherokee
Pre severoamerický trh je to vítaná novinka, no pre Európu znamená tento krok zlé správy. Motor bol vyvinutý výlučne podľa amerických noriem a jeho homologizácia na základe európskych emisných a bezpečnostných predpisov by bola mimoriadne nákladná a časovo náročná. Aj keď nepriamo, stále sa dá skonštatovať, že EÚ zakázala toto vozidlo na starom kontinente.
Benzínový motor? Zabudnite
Koncern Stellantis, pod ktorý Jeep patrí, sa rozhodol ísť inou cestou. Namiesto investícií do úprav spaľovacieho modelu sa sústredí na elektrickú ofenzívu. Úlohu veľkého SUV má v Európe prevziať čisto elektrický Wagoneer S, ktorý lepšie zapadá do stratégie znižovania emisií a prísnejších regulácií Bruselu.

Ilustračný obrázok, interiér z dielne automobilky Jeep
Zaujímavosťou je, že samotný facelift Grand Cherokee neprináša revolučné zmeny v dizajne. Na prvý pohľad si ich všimnú skôr znalci značky. Úprav sa dočkali LED denné svetlá a výrobca takisto mierne prepracoval predný nárazník. Výfuky sú zároveň v zadnej časti auta decentnejšie ukryté. Novinkou sú aj tri nové farby karosérie a modernejší infotainment.
Technicky je však americká verzia výrazne posunutá vpred. Motor Hurricane využíva moderné riešenia, ako je predkomorové zapaľovanie a dvojité vstrekovanie paliva. Výsledkom je výkon, ktorý nahrádza staršie šesťvalce, a zároveň nižšia spotreba paliva. Údajne sa ju podarilo znížiť až o desať percent. Napriek tomu ju EÚ zakázala svojím pretrvávajúcim bojom proti spaľovacím motorom.
Slováci radi kupujú SUV
Rozhodnutie ukončiť predaj Grand Cherokee v Európe nesúvisí len s technickými normami. Svoje zohrali aj slabé predajné čísla. Napríklad v rámci najsilnejšieho trhu EÚ, v Nemecku sa v roku 2025 zaregistrovali len desiatky nových kusov. Ani v predchádzajúcom roku nebol záujem výrazne vyšší. Pri takýchto objemoch predaja sa ďalší vývoj a certifikácia jednoducho neoplatia.

EÚ zakázala veľké SUV. Prísnymi reguláciami odradila výrobcu od jeho uvedenia na náš trh
Aktuálny vývoj je však prekvapivý vzhľadom na to, že segment SUV je v Európe, vrátane Slovenska, naďalej mimoriadne silný. Veľké aj kompaktné SUV tvoria viac než polovicu nových registrácií na viacerých trhoch a dlhodobo prekonávajú tradičné hatchbacky či sedany. V už spomenutom Nemecku síce podiel SUV nie je taký vysoký ako v niektorých iných krajinách, no aj tam ide o jednu z najobľúbenejších kategórií.
Grand Cherokee tak z európskych ciest nezmizne preto, že by o SUV nebol záujem, ale preto, že sa mení samotná filozofia automobiliek. Silné motory na americký štýl poháňané benzínom ustupujú elektrifikácii a tvrdším emisným reguláciám. To, čo je v USA oslavovanou novinkou, sa v Európe stalo dôvodom na rozlúčku. Mnohí vodiči sa nepotešia, no je to fakt, ktorý musíme zobrať na vedomie. Už dávnejšie EÚ zakázala spaľovacie motory po roku 2035 a aj keď teraz pravidlá zrejme zmierni, automobilky smerujú čoraz viac k elektromobilite.
Zdroj: inside-digital












