Euro 7 zavádza úplne nový spôsob hodnotenia znečistenia, tentoraz nezameraný na výfukové plyny, ale na mechanické súčasti vozidiel. Európske emisné normy boli doteraz vnímané ako brzda vývoja spaľovacích motorov, ale v roku 2026 sa karta obráti. Prvýkrát v histórii sa nové predpisy dotknú aj elektromobilov, ktoré už nebudú automaticky spadať do kategórie bezemisných vozidiel.
To, čo sa v praxi dlhé roky prehliadalo, sa teraz dostáva do centra pozornosti – oder pneumatík a častice vznikajúce pri brzdení. Elektromobil síce nevypúšťa žiadny CO₂ ani oxidy dusíka, no to neznamená, že sa pri jeho prevádzke neprodukujú žiadne emisie. Prvé zmeny začnú platiť už v novembri 2026, keď sa povinnosť spĺňať nové limity dotkne všetkých čerstvo homologizovaných elektrických vozidiel. O rok neskôr, na konci 2027, sa podmienky rozšíria aj na každé novo registrované vozidlo. Nákladné vozidlá majú mierny posun, ale na veci to nič nemení.
Euro 7 a nákladné automobily
Od 1. júla 2031 sa na nákladné vozidlá bude vzťahovať nová emisná norma Euro 7. A hoci sa to môže stále zdať ako dosť vzdialená perspektíva, výrobcovia nákladných vozidiel naďalej bijú na poplach a upozorňujú na to, aký problematický je tento záväzok. Táto téma sa objavila na najnovšej konferencii ACEA (Asociácie výrobcov automobilov), skupiny popredných európskych značiek. Organizácia práve vymenovala svoju novú predsedníčku Karin Radströmovú, ktorá vedie nemeckú spoločnosť Daimler Trucks. Z jej úst zazneli početné kritiky emisnej normy Euro 7 spolu s konkrétnymi, podnetnými číslami.
Ako informoval britský časopis Commercial Motor, Radström uviedol, že súčasná norma Euro 6 už posunula emisie výfukových plynov na hranice technickej uskutočniteľnosti. Prispôsobenie motorov norme Euro 7 však ešte viac zvýši ich konštrukčnú zložitosť, ale prinesie len malý environmentálny prínos. Významným problémom sú aj náklady. Radström odhadol, že prispôsobenie dieselových motorov norme Euro 7 bude väčšinu výrobcov stáť približne 500 miliónov eur. Toto sa deje v čase, keď orgány EÚ tiež nariaďujú postupné vyraďovanie dieselových motorov a presadzujú rýchly rozvoj elektrických nákladných vozidiel.
Čo by táto situácia mohla znamenať pre dopravcov? Hádanka je celkom ľahká, ak budú výrobcovia nákladných vozidiel nútení minúť stovky miliónov eur na neudržateľné investície a zároveň sa motory budú musieť stať ešte zložitejšími, dopravné spoločnosti budú tiež čeliť zvýšeným výdavkom, a to ako v predajniach, tak aj neskôr v servisných strediskách.
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.