Norma Euro 7 v praxi. Náklady v stovkách miliónov, zložitejšie motory a aj tak úplne zbytočne

Prispôsobenie dieselových motorov norme Euro 7 bude väčšinu výrobcov stáť približne 500 miliónov eur.
archív

Euro 7 zavádza úplne nový spôsob hodnotenia znečistenia, tentoraz nezameraný na výfukové plyny, ale na mechanické súčasti vozidiel. Európske emisné normy boli doteraz vnímané ako brzda vývoja spaľovacích motorov, ale v roku 2026 sa karta obráti. Prvýkrát v histórii sa nové predpisy dotknú aj elektromobilov, ktoré už nebudú automaticky spadať do kategórie bezemisných vozidiel.

To, čo sa v praxi dlhé roky prehliadalo, sa teraz dostáva do centra pozornosti – oder pneumatík a častice vznikajúce pri brzdení. Elektromobil síce nevypúšťa žiadny CO₂ ani oxidy dusíka, no to neznamená, že sa pri jeho prevádzke neprodukujú žiadne emisie. Prvé zmeny začnú platiť už v novembri 2026, keď sa povinnosť spĺňať nové limity dotkne všetkých čerstvo homologizovaných elektrických vozidiel. O rok neskôr, na konci 2027, sa podmienky rozšíria aj na každé novo registrované vozidlo. Nákladné vozidlá majú mierny posun, ale na veci to nič nemení.

Pexels vyfuk

Euro 7 a nákladné automobily

Od 1. júla 2031 sa na nákladné vozidlá bude vzťahovať nová emisná norma Euro 7. A hoci sa to môže stále zdať ako dosť vzdialená perspektíva, výrobcovia nákladných vozidiel naďalej bijú na poplach a upozorňujú na to, aký problematický je tento záväzok. Táto téma sa objavila na najnovšej konferencii ACEA (Asociácie výrobcov automobilov), skupiny popredných európskych značiek. Organizácia práve vymenovala svoju novú predsedníčku Karin Radströmovú, ktorá vedie nemeckú spoločnosť Daimler Trucks. Z jej úst zazneli početné kritiky emisnej normy Euro 7 spolu s konkrétnymi, podnetnými číslami.

Ako informoval britský časopis Commercial Motor, Radström uviedol, že súčasná norma Euro 6 už posunula emisie výfukových plynov na hranice technickej uskutočniteľnosti. Prispôsobenie motorov norme Euro 7 však ešte viac zvýši ich konštrukčnú zložitosť, ale prinesie len malý environmentálny prínos. Významným problémom sú aj náklady. Radström odhadol, že prispôsobenie dieselových motorov norme Euro 7 bude väčšinu výrobcov stáť približne 500 miliónov eur. Toto sa deje v čase, keď orgány EÚ tiež nariaďujú postupné vyraďovanie dieselových motorov a presadzujú rýchly rozvoj elektrických nákladných vozidiel.

Čo by táto situácia mohla znamenať pre dopravcov? Hádanka je celkom ľahká, ak budú výrobcovia nákladných vozidiel nútení minúť stovky miliónov eur na neudržateľné investície a zároveň sa motory budú musieť stať ešte zložitejšími, dopravné spoločnosti budú tiež čeliť zvýšeným výdavkom, a to ako v predajniach, tak aj neskôr v servisných strediskách.

Foto: Scania

Aké testy musí nákladné vozidlo Euro 7 absolvovať?

Predtým, ako sa môže akýkoľvek nový model vozidla predať, musí prejsť komplexnou sadou schvaľovacích testov Euro 7. To znamená, že výrobca musí preukázať, že vozidlo spĺňa nové normy. Predchádzajúce pravidlá Euro 6 sa ľahšie „ovládali“, pretože testovanie bolo predvídateľné. Testy Euro 7 sú teraz oveľa širšie a pokrývajú širšiu škálu „reálnych“ podmienok vrátane:

Studených štartov: Emisie sa merajú od okamihu zapnutia motora. To je kritické pre mestské rozvozové vozidlá (ako napríklad Volvo FL), ktoré často zastavujú a rozbiehajú, pretože systém regulácie emisií (SCR) nemusí mať optimálnu teplotu.

Krátkych ciest: Test teraz zahŕňa krátke cesty, ktoré napodobňujú mestské rozvozové trasy.

Jazdy s nízkym zaťažením: Systém musí zostať čistý aj pri „voľnobehu“ alebo v premávke s častým zastavovaním a rozbiehaním, ktorá je hlavným zdrojom znečistenia NOx v mestách.

Širokej škály podmienok: Testovanie je rozšírené o extrémne teploty (od -10 °C do 45 °C), vysoké nadmorské výšky a agresívnu jazdu.

To znamená, že ťahač ako MAN TGX (diaľková doprava) musí teraz preukázať, že je rovnako čistý ako Volvo FL (mestská doprava) počas testov pri nízkej rýchlosti, studenom štarte alebo nízkom zaťažení. Výrobcovia nemôžu optimalizovať motor len pre jazdu na diaľnici; musí byť čistý za všetkých podmienok.

Ako Euro 7 zaručuje, že vozidlo zostane v súlade s predpismi?

Aby sa zabezpečilo, že vozidlá zostanú čisté počas celej ich prevádzkovej životnosti, Euro 7 nariaďuje, aby všetky nákladné vozidlá boli vybavené palubným monitorovacím systémom (OBM), ktorý bude fungovať ako nepretržitý „strážca“ emisií vozidla.

Euro 7 v nákladnej doprave

Foto: Scania

Ako dlho bude OBM monitorovať vozidlo:

V závislosti od kategórie vozidla existujú rôzne požiadavky na to, ako dlho musí OBM fungovať:

Kategória vozidla Požiadavka na životnosť (podľa toho, čo nastane skôr)

  • Ľahké úžitkové vozidlá / dodávky (N1, M2) Do 200 000 km alebo 10 rokov.
  • Stredné úžitkové vozidlá / menšie ťažké úžitkové vozidlá (N2, N3 ≤ 16 t, M3 ≤ 7,5 t) Do 375 000 km alebo 10 rokov.
  • Ťažké úžitkové vozidlá / veľké ťažké úžitkové vozidlá (N3 > 16 t, M3 > 7,5 t) Do 875 000 km alebo 15 rokov.

Čo monitorujú senzory:

Systém OBM využíva sieť pokročilých senzorov a modelov na nepretržité meranie skutočných znečisťujúcich látok vychádzajúcich z výfukového potrubia. Patria sem:

  • Senzory NOx (oxidy dusíka).
  • Senzory amoniaku (NH3) (nová požiadavka na detekciu „úniku amoniaku“ zo systému AdBlue/SCR).
  • Senzory pevných častíc (PM).
  • Monitoruje tiež výkon kľúčových komponentov, ako je filter pevných častíc (DPF) a samotný systém SCR.

Ak systém OBM zistí, že skutočné emisie nákladného vozidla prekračujú zákonné limity alebo ak senzor zlyhá, spustí výstražné svetlo pre vodiča a uloží chybový kód. To núti prevádzkovateľa dať vozidlo opraviť, aby zostalo v súlade s predpismi.

Zdroje:  Commercial Motor





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.