Tesla bola označená za najhoršie ojazdené auto. Neuveríte, kto je spoľahlivejší
Tesla je už roky globálnym synonymom elektrickej budúcnosti a technologického lídra. Nový výskum spoľahlivosti však vrhá na značku Elona Muska úplne iné, a pre akcionárov znepokojujúce, svetlo. Podľa najnovšej štúdie bola Tesla vyhlásená za najnespoľahlivejšie ojazdené auto v Amerike, čo na trhu s jazdenkami vyvolalo obrovskú búrku.
Štúdia od renomovaného spotrebiteľského prieskumu Consumer Reports radí Teslu na nelichotivé posledné miesto spomedzi 26 značiek. So skóre spoľahlivosti len 31 si viedla horšie dokonca aj ako značky s dlhodobo problematickou povesťou, ako sú Jeep, Ram a Chrysler. Napriek tomu, že Tesla je vlajkovou loďou elektromobilov v USA, skúsenosti majiteľov ojazdených áut ukazujú zásadný rozpor.
Ojazdené auto alebo nočná mora?
Jeden z najväčších paradoxov tejto správy spočíva v tom, že nejde o plošný problém celej značky, ale o kritické nedostatky, ktoré si Tesla so sebou nesie z predchádzajúcich rokov výroby. Správa výslovne uvádza, že najnovšie generácie vozidiel Tesla už dosahujú výrazne lepšie výsledky. Všetky súčasné modely majú už teraz „lepšiu ako priemernú spoľahlivosť“. A v prediktívnych rebríčkoch spoľahlivosti nových automobilov sa Tesla umiestnila v prvej desiatke, čím predbehla nielen tradičných amerických výrobcov, ale aj nemecké prémiové značky, ako sú Ford, Chevrolet, Mercedes-Benz, Audi a Volkswagen.
Nespoľahlivosť ojazdeného auta značky Tesla je tak primárne dedičstvom rýchlej expanzie a skorších výrobných nedostatkov, ktoré neboli dostatočne kontrolované. Problémy so staršími ročníkmi nemožno ignorovať, keďže spoločnosť v predchádzajúcich rokoch vydala niekoľko rozsiahlych zvolávacích akcií, ktoré len podčiarkujú nelichotivé skóre spoľahlivosti.
Zoznam zvolávacích akcií a technických zlyhaní starších vozidiel Tesla je rozsiahly a poukazuje na problémy v rôznych kritických oblastiach. Nedávno bol napríklad Cybertruck, hoci ide o novší model (ale pritom už o ojazdené auto), zvolávaný už viac ako 46 000-krát kvôli panelovému prvku, ktorý môže počas jazdy odpadnúť. Začiatkom roka bolo zase viac ako 200 000 áut zvolávaných z dôvodu softvérovej chyby, ktorá ovplyvňovala funkčnosť cúvacej kamery.
Predchádzajúce zvolávacie akcie, ktoré sa dotýkajú modelov, ktoré dnes tvoria značnú časť trhu s ojazdenými autami, zahŕňali závažné problémy, ako sú chyby systému Autopilot, poruchy detekcie brzdovej kvapaliny, chybné upozornenia na bezpečnostné pásy, poruchy displeja a stratu asistenta riadenia.
Agresívny nástup Číny
Situácia na trhu s ojazdenými vozidlami Tesla sa komplikuje aj z ekonomického hľadiska. Ceny ojazdených vozidiel po pandémii prudko klesli, najmä po zrušení federálnych stimulov, ktoré predtým umelo zvyšovali dopyt kupujúcich. Spotrebitelia si navyše čoraz častejšie vyberajú hybridy alebo klasické benzínové autá. Tieto trhové turbulencie sú zhoršované agresívnym náporom čínskych značiek. BYD a ďalší čínski výrobcovia zaplavujú globálny trh cenovo dostupnými elektrickými modelmi, ktoré sú plné funkcií a predstavujú silnú konkurenciu.
Analytici prirovnávajú túto situáciu k americkému automobilovému priemyslu zo 70. rokov 20. storočia, keď Toyota a Honda prenikli na trh vďaka ponuke jednoduchých, úsporných a spoľahlivých modelov. Ak sa tento scenár zopakuje, nízka spoľahlivosť starších modelov a klesajúce ceny by mohli Teslu urobiť ešte zraniteľnejšou voči globálnej konkurencii, najmä na trhu s ojazdenými autami. Tesla, ktorá musí bojovať s vlastným dedičstvom kvality, tak čelí dvojitému tlaku: musí presvedčiť majiteľov, že jej nová generácia je spoľahlivá, a zároveň ustáť inváziu lacnejších a čoraz kvalitnejších EV z Číny. Tlak na ceny a spoľahlivosť ojazdeného auta značky Tesla sa len zvyšuje.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!












