Nový zákaz tempomatu: Najviac hnevá mladších Slovákov, nedá sa obísť
Adaptívny tempomat patrí medzi najobľúbenejšie asistenčné systémy vodičov. Dokáže udržiavať rýchlosť, prispôsobovať sa rýchlosti áut pred vami a v niektorých prípadoch môže znižovať únavu motoristov pri dlhých cestách.
Napriek tomu však v niektorých firmách platí zákaz tempomatu s adaptívnou funkciou, ktorá automaticky prispôsobuje rýchlosť vozidla. Niekedy sa takýto zákaz tempomatu týka len šoférovania v meste, v prípade ďalších firiem sa zase vzťahuje na každú jazdu autom bez výnimky, upozornil portál Topspeed.sk.
Prečo zavádzajú zákaz tempomatu?
Mnohé spoločnosti s väčšími flotilami firemných vozidiel sledujú jazdné návyky vodičov. Ich cieľom je optimalizovať bezpečnosť a samozrejme aj náklady. Kvôli tomu pristupujú k obmedzeniám, ktoré majú znížiť riziká a zvýšiť kontrolu nad vozidlom.
Adaptívny tempomat má aj nevýhody. U vodiča môže vyvolať pocit falošnej istoty, čo vedie k zníženej pozornosti. Niektoré firmy pozorujú, že vodiči s pokročilým tempomatom skôr strácajú bdelosť. Keď technika robí väčšinu práce za nás, sme náchylnejší menej sledovať dianie a reagovať na núdzové situácie s oneskorením.
Zároveň platí, že v mestských oblastiach je veľká hustota dopravy, chodci, cyklisti a časté nečakané situácie. Tempomat sa s nimi nie vždy dokáže pohotovo vyrovnať. V meste však bežne stačí sekunda, jedno zlé rozhodnutie a už vznikne dopravná nehoda.
Prísne pravidlá pre veľké množstvo áut
Správcovia vozových parkov vo firmách niekedy vydajú nariadenie, ktorým stanovia zákaz tempomatu. V niektorých prípadoch platí vo všeobecnosti za každých okolností, aby sa predišlo nejednoznačnosti a vysvetľovaniu výnimiek.
Aj keď ide o moderný a užitočný systém, adaptívny tempomat zostáva nedokonalým asistenčným systémom. Práve tieto nedostatky vedú niektoré firmy k zavedeniu obmedzení.
Napríklad v kolónach môže adaptívny tempomat zrýchliť v nesprávnej chvíli alebo zareagovať príliš pomaly. Pri inej príležitosti zase môže tento systém trpieť obmedzenou schopnosťou rozlišovať prekážky. Ide najmä o stojace vozidlá, úzke objekty (motocykel či bicykel), respektíve prekážky vzdialené od stredu jazdného pruhu.
Ďalšie problémy môže narobiť dážď, sneh či námraza, prípadne vo všeobecnosti špinavé senzory. Vtedy môže dôjsť k nesprávnemu meraniu vzdialenosti vášho auta od iného vozidla.
Nevýhody adaptívneho tempomatu, ktoré trápia firmy
Existujú aj iné nevýhody adaptívneho tempomatu, ktoré firmy často spomínajú. V niektorých situáciách môže napríklad systém spôsobiť vyššiu spotrebu paliva, pretože časté zrýchľovanie a brzdenie je pre motor energeticky náročnejšie. Ak adaptívna funkcia často agresívne prispôsobuje rýchlosť auta podľa premávky, dochádza tiež k rýchlejšiemu opotrebovaniu bŕzd.
Zákaz tempomatu neplatí univerzálne vo všetkých firmách. Ide skôr o výnimky a všetko závisí od interných pravidiel jednotlivých firiem. Niektorí manažéri vozových parkov obmedzujú používanie tohto asistenčného systému v meste. V čisto mestskej premávke sa často pohybujú napríklad kuriéri či servisní technici.
Prísnejšie pravidlá zvyknú zavádzať hlavné spoločnosti s vysokým počtom služobných kilometrov a také, ktoré majú firemnú kultúru postavenú na striktnejších pravidlách. Ak váš zamestnávateľ začne uplatňovať zákaz tempomatu, mali by ste ho poslúchnuť. V opačnom prípade vám nepomôžu výhovorky, keď spôsobíte dopravnú nehodu a nedajbože by ste mali v daný moment zapnutý adaptívny tempomat.
Naďalej trváme na tom, že adaptívny tempomat je v prvom rade výborný asistent pre vodičov. Nie je vhodný pre všetky jazdné situácie, ale to ani nikto netvrdí. Zákaz tempomatu vo firemných autách preto z tohto hľadiska pôsobí ako príliš tvrdé bezpečnostné opatrenie. Firmy však veria, že takto dosiahnu zníženie rizika nehôd, zvýšenie pozornosti vodičov a zabránia nesprávnemu používaniu asistenčných systémov. Bolo by zaujímavé sa pozrieť na dlhodobé štatistiky, či zákaz tempomatu skutočne zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky alebo nie.












