Jediná automobilka má problém s emisiami. Máte jej auto?
Na motoristov to nemá žiadny priamy vplyv
Podľa novej štúdie organizácie Transport & Environment (T&E) sa takmer všetci európski automobiloví výrobcovia nachádzajú na dobrej ceste splniť emisné limity CO2 pre roky 2025 až 2027. Iba jeden hráč má problém s emisiami na celkovej, flotilovej úrovni.
Túto výnimku predstavuje Mercedes-Benz, ktorý by mal vraj stanovené normy prekročiť o 10 gramov CO2 na kilometer. Bude si preto musieť dokupovať emisné kredity (povolenky) od značiek Volvo Cars a Polestar. Ide teda skôr o administratívnu operáciu, nie o priamy vplyv na jednotlivých majiteľov áut.
Pomalšia elektrifikácia, drahšie elektromobily
Európska únia začiatkom roka 2025 ustúpila tlaku automobiliek a posunula platnosť tvrdších emisných cieľov z roku 2025 na rok 2027. Tento krok podľa T&E spôsobil, že výrobcovia spomalili tempo elektrifikácie a zvýšili priemerné ceny elektromobilov.
Namiesto pôvodného priemerného rozdielu 30 % (v porovnaní s cenou vozidiel so spaľovacím motorom) zaznamenali elektroautá v júni 2025 „prirážku“ až 40 %.
Očakáva sa, že v rokoch 2025 až 2027 sa v EÚ predá približne o 2 milióny elektromobilov menej oproti tomu, čo by nastalo pri zachovaní pôvodných prísnejších pravidiel pre emisie.

Vyriešia elektromobily problém s emisiami v celej EÚ?
Ktoré automobilky ušetria emisie a kto nie
Napríklad BMW má podľa prognóz prekročiť emisné limity až o 13 gramov CO2 na kilometer, avšak v pozitívnom zmysle slova, teda s rezervou. Problém s emisiami tak táto nemecká firma zjavne mať nebude.
Aj Stellantis (9 gramov CO₂ na kilometer) a Renault (2 gramy CO₂ na kilometer) vykážu plnenie cieľov nad stanovené minimá. Volkswagen má emisné normy Bruselu síce splniť, no pravdepodobne bez akejkoľvek rezervy.
Mercedes-Benz zrejme ako jediný nesplní ciele. Problém s emisiami spôsobí, že si bude musieť chtiac-nechtiac dokupovať emisné kredity od iných výrobcov. Automobilka pritom zároveň patrí medzi najhlasnejších kritikov prísnych emisných pravidiel.
Technológie sa rozvíjajú ďalej
Aj napriek regulačnému ústupku zo strany EÚ vykazuje trh elektromobilov vo všeobecnosti pozitívnu dynamiku. Predaje elektromobilov v prvých siedmich mesiacoch roka vzrástli o 38 %. Batérie zároveň rýchlo strácajú cenu. Do konca roka 2025 klesnú náklady na ne o 27 % oproti roku 2022 a do roku 2027 o ďalších 28 %.
Kľúčovým faktorom je aj infraštruktúra. Všetky členské štáty EÚ už splnili alebo prekročili cieľ počtu verejných nabíjacích bodov. Až 22 z 27 krajín disponuje viac než dvojnásobnou kapacitou oproti zákonmi stanoveným minimám.
T&E varuje: Problém s emisiami nesmie pokračovať
„Realita je jasná. Predaje elektromobilov rastú. Sieť nabíjacích staníc sa rozširuje naprieč celou Európou. Ak EÚ teraz neudrží kurz, riskujeme, že ďalší výrobcovia skončia v slepej uličke tak ako v súčasnosti Mercedes,“ upozorňuje Sebastian Bock, riaditeľ T&E pre Nemecko.
Zatiaľ čo Európa diskutuje o ďalších ústupkoch automobilkám a pomalšom znižovaní emisií, na globálnom trhu tiež prebieha prechod na elektromobilitu.
Elektromobily rastú a tvoria časť podielu na predajoch áut v krajinách ako India (5 %), Mexiko (5 %), Indonézia (13 %) či Thajsko (24 %). V Číne, najväčšom automobilovom trhu sveta, presiahne podiel batériových elektromobilov do konca roka 2025 hranicu 30 %.
Hrozba pre európske automobilky
Ak nenájdu európski výrobcovia recept na úspech, hrozí, že čínske značky úplne ovládnu globálny trh s elektroautami. Vtedy budú musieť naše tradičné automobilky riešiť omnoho vážnejšie výzvy ako „len“ problém s emisiami.
„Európski výrobcovia si nemôžu dovoliť žiť v ilúzii, že Čína spomalí. Ak Brusel povolí ďalšie odklady, riskujeme, že automobilový priemysel – kľúčový pre zamestnanosť aj hospodárstvo – stratí kontakt s realitou. Európa potrebuje lídrov v technológiách budúcnosti, nie hráčov, ktorí skončia v automobilovom múzeu,“ povedal Sebastian Bock.
Zdroj: T&E