Zaujímavosť
Toto je fenomén, ktorý je možné vidieť aj na slovenských cestách – cestný vlak
Určite mnohí z vás videli filmy alebo dokumenty, kde sa prašnými cestami ženie plne naložený a výrazne dlhý kolos do svojho cieľa. Nie je to výmysel hollywoodskych tvorcov alebo dokumentaristov. Je to realita, ktorá nesie pomenovanie road train, v preklade cestný vlak. V našich končinách je tento pojem málo známy, resp. mnohí o ňom ešte nepočuli. Kým v krajinách ako Austrália, Spojené štáty americké, Kanada, Zimbabwe, Mexiko a India sú road trains bežným zjavom, v Európe tak až nie.
Na otázku, čo je to cestný vlak, máme veľmi jednoduchú odpoveď. Pod týmto pojmom si musíte predstaviť jazdnú súpravu zloženú z ťahača a dvoch (alebo v niektorých prípadoch aj viac) návesov alebo prívesov. Taktiež sa vyskytuje kombinácia ťahač + náves + príves. Takéto jazdné súpravy prepravujú rôznorodý tovar – od oblečenia, potravín cez dobytok až po prepravu špeciálnych zariadení. Okrem transportu novo vyrobených automobilov – tie sa stále prepravujú klasickými vlakmi a klasickým prepravníkom.
Takáto jazdná súprava, zriedkavo nazývaná tandem, má ale svoje zákonne obmedzenia. Podľa stále platnej smernice Európskej únie 96/53/ES z 25. júla 1996 sú všeobecne stanovené podmienky hmotnosti a rozmerov pre ťažké nákladné vozidlá (HGV). V rámci vnútroštátnej a medzinárodnej premávky je povolená dĺžka jazdnej súpravy 18,25 m a maximálna hmotnosť 40 ton.
Hoci smernica určuje nejaké „hranice“, v záujme šetrenia nákladov na prepravu, vodičov, šetrenia paliva a životného prostredia rozhodli mnohé krajiny Európy používať cestné vlaky. Medzi takéto krajiny dlhodobo patrí Veľká Británia, Fínsko, Švédsko, Dánsko, Holandsko, Belgicko, Nemecko a Španielsko. Nedávno sa k týmto krajinám pridali Česká republika a Slovensko, len s odlišnými podmienkami. Naproti tomu krajiny ako Rakúsko, Poľsko, Maďarsko, pobaltské štáty a iné sú dôrazne proti dlhším a ťažším nákladným vozidlám.
Kým na cestách v krajinách, kde sa tieto cestné vlaky nateraz moc nevyužívajú, stretnete klasickú jazdnú súpravu o dĺžke 18 m, v krajinách kde sú povolené, stretnete aj tandemy s dĺžkou 25,25 metra, 30 a 32 metrov. Najdlhšie cestné vlaky možno stretnúť vo Fínsku, kde je povolených až 34,5 metra. Priložený obrázok znázorňuje najčastejšie používané cestné vlaky v rámci Európy podľa EMS. Európsky modulárny systém (EMS) pozostáva z viacerých modulov vozidiel, ktoré sú v súlade so smernicou EÚ 96/53. Ťahače a prívesy/návesy sú kombinované s jednou alebo dvoma spojovacími jednotkami, aby sa vytvorilo niekoľko kombinácií vozidiel, ako je znázornené na obrázku. Vozidlá A, B a C majú maximálnu dĺžku 25,25 m a hmotnosť 60 ton.
Samozrejme platí, že čím dlhšia súprava, tým väčšia hmotnosť. Aj v prípade hmotnosti cestných vlakov sú stanovené hranice, ktoré sa nesmú prekročiť. V bežných prepravách a po diaľniciach je váhová kategória 40 – 70 ton. Priemerný cestný vlak sa pohybuje s váhou 50 ton. Váha záleží na počte náprav a type tandemu.
V severných oblastiach Švédska, Fínska a Nórska, kde sa ťaží drevo, sa používajú na špeciálnych trasách tandemy dlhé 33 metrov s 13 nápravami o celkovej hmotnosti 90 – 104 ton. Nasledujúca tabuľka dokumentu OECD z roku 2019 ukazuje, resp. odporúča váhové limity jazdných súprav v jednotlivých krajinách Európy.
Aj jazdné súpravy typu tandem majú svoje rýchlostné obmedzenia. Kým Kanada nemá rýchlostne obmedzenia (spravidla sa pohybujú rýchlosťou 100 – 120 km/h), v Austrálii je limit 100 km/h. V Európe je rýchlostný limit pre ťažké nákladné vozidlá zvyčajne 80 – 90 km/h. Výnimkou je Veľká Británia, kde jazdná súprava môže ísť 96 km/h. Existujúce limity rýchlosti v Európe pre klasické jazdné súpravy platia aj pre cestné vlaky.
Cestné vlaky na Slovensku
Ako sme spomínali pár riadkov vyššie, cestné vlaky môžete stretnúť aj na našich cestách. V prvom rade si ale takáto jazdná súprava vyžaduje špeciálne povolenie od polície Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy. Po druhé, jazdia po vopred vymedzených trasách ako Bratislava – Žilina, Bratislava – Zvolen, Zvolen – Poprad a Poprad – Prešov. Tieto súpravy prevádzkujú od roku 2022 dve veľké kuriérske spoločnosti na Slovensku. Ďalším významným rozdielom oproti ostatným európskym krajinám, je jazda súprav výhradne v noci, kedy je premávka minimálna. Taktiež sú používané súpravy s dĺžkou nepresahujúcou 26 m. A hoci sú tieto „vlaky“ drahšie o 10 – 15 % na údržbu, na druhej strane odvezú o 60 % viac nákladu, čo sa prejaví na výrazných úsporách na palive a mýtnom. Vďaka „vlaku“ namiesto dvoch klasických súprav klesajú aj dopady na životné prostredie.
Prečítajte si tiež:
Značka TIR na kamióne: Viete, čo v skutočnosti znamená a na čo slúži?
Tisíce eur ušetrených ročne: EÚ oslobodí elektrické kamióny od mýta
Prečo americké kamióny vyzerajú inak než tie naše? Oni sú vraj o 20 rokov pozadu

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk