Zaujímavosť

Toto je fenomén, ktorý je možné vidieť aj na slovenských cestách – cestný vlak

Cestné vlaky sú jednoduché účinné riešenie, ktoré výrazne zvyšuje efektivitu prepravy tovaru s výrazne nižšou spotrebou a zároveň je šetrné k životnému prostrediu. Namiesto dvoch jazdných súprav za sebou stačí použiť tzv. tandem.

Určite mnohí z vás videli filmy alebo dokumenty, kde sa prašnými cestami ženie plne naložený a výrazne dlhý kolos do svojho cieľa. Nie je to výmysel hollywoodskych tvorcov alebo dokumentaristov. Je to realita, ktorá nesie pomenovanie road train, v preklade cestný vlak. V našich končinách je tento pojem málo známy, resp. mnohí o ňom ešte nepočuli. Kým v krajinách ako Austrália, Spojené štáty americké, Kanada, Zimbabwe, Mexiko a India sú road trains bežným zjavom, v Európe tak až nie.

Na otázku, čo je to cestný vlak, máme veľmi jednoduchú odpoveď. Pod týmto pojmom si musíte predstaviť jazdnú súpravu zloženú z ťahača a dvoch (alebo v niektorých prípadoch aj viac) návesov alebo prívesov. Taktiež sa vyskytuje kombinácia ťahač + náves + príves. Takéto jazdné súpravy prepravujú rôznorodý tovar – od oblečenia, potravín cez dobytok až po prepravu špeciálnych zariadení. Okrem transportu novo vyrobených automobilov – tie sa stále prepravujú klasickými vlakmi a klasickým prepravníkom.

Cestné vlaky sú jednoduché účinné riešenie, ktoré výrazne zvyšuje efektivitu prepravy tovaru s výrazne nižšou spotrebou a zároveň je šetrné k životnému prostrediu. Namiesto dvoch jazdných súprav za sebou stačí použiť tzv. tandem.

Takáto jazdná súprava, zriedkavo nazývaná tandem, má ale svoje zákonne obmedzenia. Podľa stále platnej smernice Európskej únie 96/53/ES z 25. júla 1996 sú všeobecne stanovené podmienky hmotnosti a rozmerov pre ťažké nákladné vozidlá (HGV). V rámci vnútroštátnej a medzinárodnej premávky je povolená dĺžka jazdnej súpravy 18,25 m a maximálna hmotnosť 40 ton

Hoci smernica určuje nejaké „hranice“, v záujme šetrenia nákladov na prepravu, vodičov, šetrenia paliva a životného prostredia rozhodli mnohé krajiny Európy používať cestné vlaky. Medzi takéto krajiny dlhodobo patrí Veľká Británia, Fínsko, Švédsko, Dánsko, Holandsko, Belgicko, Nemecko a Španielsko. Nedávno sa k týmto krajinám pridali Česká republikaSlovensko, len s odlišnými podmienkami. Naproti tomu krajiny ako Rakúsko, Poľsko, Maďarsko, pobaltské štáty a iné sú dôrazne proti dlhším a ťažším nákladným vozidlám.

Kým na cestách v krajinách, kde sa tieto cestné vlaky nateraz moc nevyužívajú, stretnete klasickú jazdnú súpravu o dĺžke 18 m, v krajinách kde sú povolené, stretnete aj tandemy s dĺžkou 25,25 metra, 30 a 32 metrov. Najdlhšie cestné vlaky možno stretnúť vo Fínsku, kde je povolených až 34,5 metra. Priložený obrázok znázorňuje najčastejšie používané cestné vlaky v rámci Európy podľa EMS. Európsky modulárny systém (EMS) pozostáva z viacerých modulov vozidiel, ktoré sú v súlade so smernicou EÚ 96/53. Ťahače a prívesy/návesy sú kombinované s jednou alebo dvoma spojovacími jednotkami, aby sa vytvorilo niekoľko kombinácií vozidiel, ako je znázornené na obrázku. Vozidlá A, B a C majú maximálnu dĺžku 25,25 m a hmotnosť 60 ton.

Cestné vlaky sú jednoduché účinné riešenie, ktoré výrazne zvyšuje efektivitu prepravy tovaru s výrazne nižšou spotrebou a zároveň je šetrné k životnému prostrediu. Namiesto dvoch jazdných súprav za sebou stačí použiť tzv. tandem.

Samozrejme platí, že čím dlhšia súprava, tým väčšia hmotnosť. Aj v prípade hmotnosti cestných vlakov sú stanovené hranice, ktoré sa nesmú prekročiť. V bežných prepravách a po diaľniciach je váhová kategória 40 – 70 ton. Priemerný cestný vlak sa pohybuje s váhou 50 ton. Váha záleží na počte náprav a type tandemu.

Cestné vlaky sú jednoduché účinné riešenie, ktoré výrazne zvyšuje efektivitu prepravy tovaru s výrazne nižšou spotrebou a zároveň je šetrné k životnému prostrediu. Namiesto dvoch jazdných súprav za sebou stačí použiť tzv. tandem.

V severných oblastiach Švédska, Fínska a Nórska, kde sa ťaží drevo, sa používajú na špeciálnych trasách tandemy dlhé 33 metrov s 13 nápravami o celkovej hmotnosti 90 – 104 ton. Nasledujúca tabuľka dokumentu OECD z roku 2019 ukazuje, resp. odporúča váhové limity jazdných súprav v jednotlivých krajinách Európy.

Cestné vlaky sú jednoduché účinné riešenie, ktoré výrazne zvyšuje efektivitu prepravy tovaru s výrazne nižšou spotrebou a zároveň je šetrné k životnému prostrediu. Namiesto dvoch jazdných súprav za sebou stačí použiť tzv. tandem.

Aj jazdné súpravy typu tandem majú svoje rýchlostné obmedzenia. Kým Kanada nemá rýchlostne obmedzenia (spravidla sa pohybujú rýchlosťou 100 – 120 km/h), v Austrálii je limit 100 km/h. V Európe je rýchlostný limit pre ťažké nákladné vozidlá zvyčajne 80 – 90 km/h. Výnimkou je Veľká Británia, kde jazdná súprava môže ísť 96 km/h. Existujúce limity rýchlosti v Európe pre klasické jazdné súpravy platia aj pre cestné vlaky.

Cestné vlaky na Slovensku

Ako sme spomínali pár riadkov vyššie, cestné vlaky môžete stretnúť aj na našich cestách. V prvom rade si ale takáto jazdná súprava vyžaduje špeciálne povolenie od polície Slovenskej republiky a Ministerstva dopravy. Po druhé, jazdia po vopred vymedzených trasách ako Bratislava – Žilina, Bratislava – Zvolen, Zvolen – Poprad a Poprad – Prešov. Tieto súpravy prevádzkujú od roku 2022 dve veľké kuriérske spoločnosti na Slovensku. Ďalším významným rozdielom oproti ostatným európskym krajinám, je jazda súprav výhradne v noci, kedy je premávka minimálna. Taktiež sú používané súpravy s dĺžkou nepresahujúcou 26 m. A hoci sú tieto „vlaky“ drahšie o 10 – 15 % na údržbu, na druhej strane odvezú o 60 % viac nákladu, čo sa prejaví na výrazných úsporách na palive a mýtnom. Vďaka „vlaku“ namiesto dvoch klasických súprav klesajú aj dopady na životné prostredie.

Prečítajte si tiež:

Značka TIR na kamióne: Viete, čo v skutočnosti znamená a na čo slúži?

Tisíce eur ušetrených ročne: EÚ oslobodí elektrické kamióny od mýta

Prečo americké kamióny vyzerajú inak než tie naše? Oni sú vraj o 20 rokov pozadu

 






Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.

Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk