Obrovský pokles hodnoty auta: Tieto modely stratili 40 % za jediný rok
Elektrický pohon čelí výzve: pokles hodnoty auta už v prvom roku môže vyplašiť motoristov, ktorí by si elektromobil radi kúpili, pretože má pre nich výhody.
Vydané Text: Alex
Katastrofálny 40% pokles hodnoty auta už v prvom roku
Hovorí sa, že elektromobilom patrí budúcnosť. Strach motoristov z nízkeho dojazdu sa podarilo znížiť aj vďaka rýchlemu technologickému vývoju automobiliek, ktoré dnes už ponúkajú omnoho lepší dojazd elektrických modelov ako v minulosti.
Zatiaľ čo predaje áut na baterky stúpajú na Slovensku aj inde v Európe, stále sa nedarí naplniť očakávania niektorých hráčov priemyslu, ktorí očakávali rýchlejší prechod na elektromobilitu.
Navyše, ukazuje sa, že pre majiteľov sa predaj ojazdeného vozidla s elektrickým pohonom stáva niekedy nepríjemnosťou. Závisí to samozrejme aj od segmentu, no najmä luxusné modely strácajú dramaticky na hodnote – v niektorých prípadoch aj o viac ako 40 % rovno v priebehu prvého roka.
Veľa áut sa v Európe nekupuje napriamo. Drahšie vozidlá si berú majitelia bežne na leasing. Pravidlá sú však jasné. Pokles hodnoty auta na elektrický pohon je v mnohých prípadoch citeľný a musí ho niekto zaplatiť. Ak to nie je prvý majiteľ, ostáva táto strata na pleciach predajcu alebo dokonca samotného výrobcu. Ukazuje to aj príklad z Nemecka, uvádza portál Focus.
Porsche a BMW: Strata desiatok tisíc eur za pár mesiacov
Napríklad Porsche Taycan z júla 2024, so základnou výbavou a len 12-tisíc kilometrami na tachometri sa v súčasnosti predáva v Nemecku za 86-tisíc eur – o viac ako 30 % menej, než bola jeho pôvodná cena vyše 120-tisíc.
Ešte horšie je to pri verzii Taycan 4S Cross Turismo. Pri príklade, ktorý spomína magazín Focus, má auto najazdených len 25 kilometrov, ale jeho cena už stihla padnúť z pôvodných 160-tisíc eur na necelých 100-tisíc. Ide o 40% pokles hodnoty auta, ktoré je stále takmer nové.
Podobný scenár nastal aj pri modeli BMW i7 xDrive M70 – pôvodná cena v Nemecku bola 203-tisíc, aktuálna cenovka je už len 119 999 eur po najazdení iba 9 000 km. Aj tu ide o viac než 40% stratu hodnoty.
Luxusné elektromobily sa predávajú pod cenu
Lepšie to nie je ani v prípade modelu Mercedes EQS 450+. Vozidlo staré 15 mesiacov má najazdených zhruba 10 000 km a cena padla zo 135-tisíc na 76-tisíc eur. Predajca auta to rovno uvádza ako výhodu – otvorene priznáva 44% prepad, upozornil portál Focus.
Problém však nie je len v elektromobiloch – aj luxusné spaľováky ako BMW 7 či Mercedes S trpia bežne pádom ich ceny. V priemere ale stále ide o 10 až 12 % nižší pokes hodnoty auta v porovnaní s ich elektrickými „súrodencami“.
Ani menšie modely to nemajú ľahšie
Nejde však len o tie najluxnejšie a najväčšie elektromobily, ktorým klesá hodnota. Mercedes EQA, Fiat 500e alebo VW ID.3 – napríklad aj tieto elektrické autá trpia poklesom hodnoty.
Keď sa pozrieme na model EQA 300 4MATIC, jeho pôvodná cena v Nemecku bola 55-tisíc eur, aktuálne ho kúpite už za 33-tisíc. To je zhruba 40% mínus.
Ďalší príklad: VW ID.3 Pro S ako päťmesačné auto s nájazdom len 900 km spadol z ceny 44-tisíc na 24-tisíc eur.
Tesla ako výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo?
Značkou, ktorá o niečo lepšie odoláva a pokles hodnoty auta je u nej o niečo nižší, je Tesla. Model Y z jari 2024 s nájazdom 17 000 km stojí 33 750 eur, pričom nový stál okolo 46-tisíc. Strata je teda „len“ niečo pod 30 %, čo je v tomto segmente stále slušný výsledok.
Aký je dôvod? Tesla má jednoduchú a transparentnú cenovú politiku a silnú pozíciu ako čisto elektrický výrobca. Nemusí robiť kompromisy medzi hybridmi a spaľovacím pohonom na benzín či naftu. Pokles hodnoty auta tak dokáže byť nižší.
Výhoda pre zákazníkov, nočná mora pre výrobcov
Pre bežných motoristov môže byť súčasná situácia výhodná – nové elektromobily často kúpia s výraznou zľavou alebo siahnu po jazdenom elektrickom aute, ktoré má sotva pár tisíc kilometrov, ale stojí o tretinu menej.
Problém nastáva na strane výrobcov a dílerov, ktorí musia napríklad v Nemecku dávať zákazníkom čoraz vyššie zľavy, aby vozidlá predali. Niektoré značky už museli prehodnotiť účtovné hodnoty svojich vozidiel. Takéto preceňovanie priamo znižuje firemné zisky, popisuje magazín Focus.
Automobilky, ktoré stavili na elektrifikáciu vo väčšej miere, sa dnes dostávajú v Európe pod tlak. Predaje nie sú také, ako očakávali a k tomu treba pripočítať vysoké náklady na vývoj, slabé zisky z predaja doplnkových služieb a straty pri predaji jazdených vozidiel. To všetko vrhá tieň na budúcnosť elektromobility.
Stále platí, že elektromobily sú ekologickejšie a technologicky pokrokové. Zákazníkov však môže vyplašiť fakt, že elektroautá držia v súčasnosti často horšie svoju zostatkovú cenu. Pokles hodnoty auta vidno predovšetkým prvý rok po kúpe.
Zdroj: Focus