Aktualita

Koniec výtlkom a jamám? Nová technológia ochráni naše autá

Nová patentovaná technológia má ambíciu identifikovať zlé úseky ciest ešte predtým, ako ich vodič fyzicky spozoruje.

Vydané  Text: 

Slovenské cesty vyzerajú ako vyzerajú, aj preto sa neraz stane, že natrafíte na jamu a poškodíte si tak vaše auto. General Motors sa ale teraz vo veľkom púšťa do technológií, ktoré by mohli výrazne zmeniť spôsob, akým šoférujeme. Nový patentovaný systém má ambíciu identifikovať zlé úseky ciest ešte predtým, ako ich vodič fyzicky spozoruje. Využíva na to kombináciu senzorov, kamier a cloudového spracovania dát v reálnom čase.

V kontexte slabého stavu infraštruktúry ide o mimoriadne praktickú iniciatívu. Technológia funguje tak, že vozidlo počas jazdy zaznamenáva rôzne parametre, ako sú vibrácie, pohyb zavesenia kolies a správanie podvozku. Kamery zároveň snímajú vozovku a detegujú problémy ako výtlky, klzké úseky alebo nahromadenú vodu. Všetky tieto dáta sa následne odosielajú na spracovanie cez GPS a telematiku, pričom sa vytvára tzv. „Road Maintenance Score“, v preklade skóre údržby vozovky.

V prípade, že systém vyhodnotí niektorý úsek ako kritický, môže vodiča automaticky navigovať po inej trase. GM zároveň hovorí o tom, že by mohlo dáta o najhorších cestách posúvať úradom a zodpovedným inštitúciám. To by mohlo pomôcť rýchlejšiemu zásahu a plánovaniu údržby na základe reálnych údajov z premávky, nie len na základe podnetov občanov či samospráv.

Ušetrené peniaze za opravy

Technológia by mohla dopĺňať aj funkcie pokročilých asistentov, ako je Super Cruise, ktorý dnes pozná stovky tisíc kilometrov ciest (zatiaľ len v USA a Kanade). V kombinácii s rozšírenou realitou alebo autonómnym riadením by sa tak mohlo výrazne zlepšiť pohodlie a bezpečnosť jazdy, najmä v oblastiach so zlým stavom ciest. A povedzme si pravdu, u nás je takých ciest viac než dosť.

Tento patent však nie je jediným zaujímavým nápadom, ktorý GM v posledných rokoch predstavil. Spoločnosť pracuje aj na systéme na hodnotenie celkovej duševnej pohody vodiča, ktorý by mohol predchádzať výbuchom hnevu na ceste. Rovnako sa zaujíma o technológie, ktoré minimalizujú oslnenie od protiidúcich áut pomocou špeciálneho inteligentného čelného skla.

Aj keď zatiaľ nejde o schválené patenty, aj tieto riešenia ukazujú, ktorým smerom sa GM uberá. Kombinácia reálnych dát, umelej inteligencie a autonómnych systémov by mohla výrazne zlepšiť každodenné jazdenie. Vzhľadom na súčasný stav ciest by to mohlo znamenať nielen vyšší komfort, ale aj nižšie náklady na opravy.

Nová 7-miestna Kia cenou začína na 18 000 €. Kde je háčik?