Priveľa nabíjačiek, primálo áut? V Nemecku riešia nový elektromobilový paradox

Počet elektromobilov rastie, no nie tak rýchlo ako nabíjacia infraštruktúra. V Nemecku sa objavuje nový paradox – priveľa nabíjačiek, primálo áut.

Vydané  Text: 

Ešte pred pár rokmi sme riešili, kde dobiť elektromobil a teraz sa v Nemecku hovorí o tom, že majú viac nabíjačiek, než reálne potrebujú. Vyzerá to, že v snahe predbehnúť dobu sa preinvestovalo viac, než aký je zatiaľ dopyt. A to je paradox, ktorý si začínajú všímať aj samotní investori a prevádzkovatelia infraštruktúry.

Stále pribúdajú

Na papieri to vyzerá pekne – v prvom štvrťroku 2025 sa v EÚ zaregistrovalo takmer 413-tisíc nových elektromobilov, čo je medziročný nárast o štvrtinu. V praxi sa však očakával ešte silnejší boom, ktorý neprichádza. Ako jeden z hlavných dôvodov sa často spomína nedostatočný počet nabíjačiek. Lenže v Nemecku je to presne naopak – tam je vraj nabíjacích staníc až priveľa. Podľa údajov je v krajine momentálne k dispozícii 161 686 verejných nabíjačiek. Z toho 36 278 sú rýchlonabíjačky, ktorých počet za jediný rok vyskočil o 39 %. To je taký rast, že by človek čakal kolóny elektromobilov pred každou treťou z nich. Lenže portál Automobilwoche upozorňuje, že veľa z týchto staníc zíva prázdnotou. Problém nie je v infraštruktúre, ale v tom, že zatiaľ nemá kto nabíjať.

Počet elektromobilov rastie, no nie tak rýchlo ako nabíjacia infraštruktúra. V Nemecku sa objavuje nový paradox – priveľa nabíjačiek, primálo áut.

Takáto situácia prirodzene nevyvoláva radosť u firiem, ktoré do výstavby nabíjacích bodov naliali milióny. Viacerí prevádzkovatelia už otvorene priznávajú, že spomaľujú tempo budovania a začínajú byť opatrnejší v investovaní. Ekonomická realita nepustí – ak sa vaša nabíjačka na kraji parkoviska nevyužíva, peniaze sa vám z nej nevrátia. Pritom na prvý pohľad to vyzerá ako ideálna situácia pre vodičov elektromobilov. Nabíjačky sú, sú voľné, netreba sa tlačiť a čakať v rade. Lenže ako to už býva, realita je zložitejšia. Viaceré nabíjacie body sú na miestach, kde je malý pohyb áut, a tak sa ich dostupnosť síce ráta do štatistík, ale v praxi sú bezvýznamné. Navyše, niektoré z nich nemajú dostatočný výkon, takže ak máte moderné auto, ktoré zvládne vysoké nabíjacie výkony, z takého „slabého“ stĺpika veľa radosti mať nebudete.

Kde je problém?

Problém sa netýka len súkromných spoločností. Aj samotné mestá a samosprávy, ktoré budovali nabíjacie stanice z verejných rozpočtov alebo eurofondov, začínajú cítiť, že bez masívneho nárastu počtu elektromobilov to nebude udržateľné. S rastom cien energie a údržby týchto bodov sa z toho môže stať nie práve lacný špás. Otázka znie – kto urobil chybu? Výrobcovia áut, ktorí síce tlačia elektromobily, ale cenovo ich neposunuli bližšie k masám? Spotrebitelia, ktorí sa boja elektromobilov a radšej siahnu po osvedčenom spaľováku? Alebo štát, ktorý nalial peniaze do infraštruktúry, ktorú zatiaľ nemá kto využívať? Odpovede nie sú. No jedno je isté – elektromobilita v Nemecku síce napreduje, ale nie všetko, čo sa blyští, je zaručený úspech. A kým sa počet áut nezrovná s počtom nabíjacích staníc, dovtedy bude každý ďalší projekt starostlivo zvažovaný.

Jediná jazda taxíkom vás zruinuje, neobjednávajte si ho v tomto meste. Inde ceny prekvapili

Inzercia

Advertisement


Inzercia

Advertisement