Prvá jazda

Prvá jazda Cupra Terramar: Spotreba menej ako 1 liter na 100 km? Toto rodinné auto to dokáže

Viac auta získate, keď sa v ponuke automobilky Cupra rozhodnete pre model Terramar a nie pre Formentor. Technicky sa tieto autá veľmi podobajú.

Prax však ukazuje, že môže byť medzi nimi viacero zaujímavých rozdielov.
Vydané  Text: 

Pritom ak by ste si mysleli, že Terramar ponúkne viac vnútorného priestoru, neboli by ste na tom úplne správne, ale ani nesprávne. Rozmerovo Terramar narástol, no obe autá využívajú rovnaký rázvor. Takže Terramar pojme viac batožiny, navyše ponúka aj posuvné zadné sedadlá. Prispôsobíte si teda interiér podľa toho či potrebujete viac priestoru na zadných sedadlách pre posádku, alebo pre batožinu.

Prvá jazda Cupra Terramar

Variabilitu podporuje dvojité dno batožinového priestoru, takže operadlá zadných sedadiel sklopíte do roviny, na dlhé predmety čaká možnosť samostatného sklopenia strednej časti. Popri tom všetkom ponúkajú zadné sedadlá veľmi slušný priestor na sedenie vo všetkých smeroch.

Inzercia

Inzercia

Všetko na vodiča

Cupra Terramar sa voči akejkoľvek konkurencii vyníma dôsledným zameraním na vodiča. Sedíte v škrupinových sedadlách so zabudovanou opierkou hlavy, ktoré vás aj pri ostrejšej jazde veľmi dobre podopierajú zboku, a tak sa pri vyššom bočnom preťažení nemusíte zapierať do dverí. K tomu sa pozeráte na digitálnu prístrojovú dosku s uhlopriečkou 10,25 palca a v strede sa na vás natáča obrovská, až 12,9-palcová obrazovka.

Prvá jazda Cupra Terramar

Ešte aj kokpit, čiže všetko, čo vás obklopuje, navodzuje pocit, že v tomto aute si jazdu naplno užijete. Túto myšlienku podporuje aj volant s dvoma špeciálnymi tlačidlami pod vodorovnými ramenami volantu. Ľavým meníte jazdné režimy, pravým prebúdzate beštiu k životu. Potom už len voličom automatickej prevodovky (manuál nie je v ponuke) za volantom zvolíte požadovaný smer a začnete si užívať dynamické schopnosti auta, ktoré nesie meno po jednom z prvých automobilových okruhov v Európe nachádzajúcom sa neďaleko Barcelony.

Terramar s dynamikou v krvi

Cupra Terramar ponúka na výber 5 rozličných benzínových motorov využívajúcich tri technológie. Zvoliť si môžete dva benzínové motory 2.0 ­TSI s­ pohonom všetkých kolies 4Drive a ­výkonom 150 kW (204 ­k) a 195 kW (265 k) vo verzii Veloz (VZ), jeden mild hybrid 1.5 eTSI s ­výkonom 110 kW (150 k) a­ pohonom predných kolies a ­dva plug-in hybridy (eHybrid) s výkonmi 150 kW (204 k) a ­vo verzii VZ až 200 kW (272 k), pričom na elektrický pohon dokážu vďaka 19,7 kWh batérii prejsť do vzdialenosti až 100 km.

Takže niečo také ako prehnane racionálne zameraný motor Terramar ani nepozná. Tu sa hrá na emócie a potešenie zo šoférovania. To podporuje aj podvozok. Vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava, no azda by ste nečakali nič iné! K tomu možnosť úplne nových adaptívnych tlmičov so širokým rozsahom nastavenia. Oceníte ich pri svižnej jazde, keď veľmi účinne potláčajú nakláňanie vozidla, pri pokojnej dokážu veľmi dobre filtrovať nerovnosti na cestách.

Prvá jazda Cupra Terramar

K veľmi potešiteľným momentom patrí aj spotreba, zvlášť plug-in hybridných verzií. Pri dôslednom nabíjaní bude elektronika nádherne a takmer bez vášho povšimnutia dirigovať súhru spaľovacieho a benzínového motora, čo sa prejaví na dynamike, aj na spotrebe. V praxi budete pri pokojnej jazde s plne nabitou batériou jazdiť za menej ako 1 l/100 km, s dynamickou jazdou rátajte so zvýšením spotreby na približne 3 l/100 km. Po jej vybití si už začne motor odôvodnene pýtať viac paliva, no batéria s elektromotorom budú stále krotiť jeho apetít. Takže stále môžete rátať s približne 6 l/100 km. Pri ponúkanej dynamike ide o veľmi príjemné hodnoty.

Cupra Terramar štartuje cenník od 39 990 eur, pričom ak stihnete objednávku do konca roka, získate v cene aj balík First Edition vrátane 3-zónovej klimatizácie, adaptívneho tempomatu, vyhrievaného volantu a ďalších prvkov. Pre ľudí, ktorí hľadajú nápadné auto s veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami to môže byť odpoveď na mnohé otázky.

10 najbezpečnejších SUV na trhu: Tieto vám ponúknu najlepšiu ochranu




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.