Aktualita

EÚ pod tlakom: Niekoľko krajín chce zmierniť emisné limity pre autá, to by mohlo pomôcť aj spotrebiteľom

Francúzsko a ďalšie krajiny EÚ sa snažia presadiť nižšie emisné limity, ktoré môžu zvýšiť ceny áut. Nové partnerstvá v únii môžu zmeniť smer prísnych nariadení.

Vydané  Text: 

Francúzsko vedie skupinu krajín, ktoré sa usilujú zrušiť alebo aspoň zmierniť pokuty, ktoré by mohli zasiahnuť automobilky nespĺňajúce európske emisné normy. V dôsledku regulácie CAFE, ktorá v EÚ postupne znižuje maximálne povolené emisie, hrozia značkám pokuty za každé prekročené gramové obmedzenie na predaný automobil. Aktuálne limity dosiahnu od roku 2025 ešte prísnejšie hodnoty, pričom automobilky varujú, že súčasný predaj elektrických vozidiel v regióne nemusí stačiť na ich naplnenie. Ak sa nepodarí zabezpečiť vyšší predaj elektrických vozidiel, pokuty pre automobilky môžu dosiahnuť miliardové sumy.

Francúzsko a ďalšie krajiny EÚ sa snažia presadiť nižšie emisné limity, ktoré môžu zvýšiť ceny áut. Môžu zmeniť smer prísnych nariadení.

Cieľom regulácie CAFE je do roku 2035 eliminovať predaj áut so spaľovacími motormi, no mnohé krajiny v EÚ, vrátane Francúzska, vnímajú prísne limity do roku 2029 ako nesplniteľné, aspoň nie bez dramatických dopadov na automobilový trh. Francúzsky minister Marc Ferracci preto inicioval rokovania s nemeckými predstaviteľmi, pričom nemecká podpora môže byť v tejto veci kľúčová, keďže ide o krajinu s významným podielom automobilového priemyslu v Európe.

Okrem Francúzska sa za zmiernenie emisných pokút postavila i Česká republika, domov automobilky Škoda, Taliansko so svojím silným automobilovým priemyslom a Rumunsko, ktoré vníma európske elektrifikačné plány ako príliš ambiciózne. Tieto krajiny sa snažia dosiahnuť flexibilnejšie podmienky, ktoré by zohľadnili reálny vývoj trhu a prispôsobenie spotrebiteľov na elektrické vozidlá.

Francúzsko a ďalšie krajiny EÚ sa snažia presadiť nižšie emisné limity, ktoré môžu zvýšiť ceny áut. Môžu zmeniť smer prísnych nariadení.

Potenciálne pokuty by mohli zvýšiť ceny nových automobilov, pretože výrobcovia ich započítajú do konečných cien, čo by malo negatívny dopad na spotrebiteľov. Vyhliadky na zvýšenie cien sú reálne, ak sa pokuty neznížia, pretože náklady na splnenie prísnych emisných štandardov by museli automobilky premietnuť do cien vozidiel. Toto nové spojenectvo krajín v rámci EÚ by teda mohlo zmeniť smerovanie prísnych predpisov alebo aspoň oddialiť sankcie, čím by sa dosiahol kompromis medzi cieľmi Európskej únie a možnosťami výrobcov.

Inzercia

Inzercia

Európa príde o dve veľké batériové továrne, čínsky výrobca Svolt sa vzdáva svojich plánov