Aktualita

Hybridy verzus elektromobily: Toyota má jasno, čo bude ďalej. Pre toto ich neponúkajú viac

„Náhly prechod do budúcnosti, kde sú elektromobily jedinou ponukou, spôsobí ničivé škody.“ Akio Toyoda

Vydané  Text: 

Japonská automobilka Toyota je známa tým, že vyrába jedny z najpopulárnejších a najspoľahlivejších áut na cestách. Okrem toho vyniká ešte jedným prvenstvom. Kým ostatné koncerny ako napríklad Hyundai, Kia, Stellantis či VW Group majú vo svojom portfóliu viaceré elektromobily, Toyota má len jeden elektro model. Ide o model SUV bZ4X. Zvyšok portfólia tvoria hybridy, plug-in hybridy, jeden vodíkový model a klasické autá so spaľovacím motorom.

Zistite, prečo automobilka verí, že hybridy sú lepšou cestou k znižovaniu emisií a čo ich brzdí v prechode na elektromobily.

Toyota bz4x.

Hybrid namiesto elektromobilu

Japonská značka uprednostňuje hybridy pred elektromobilmi. Aspoň nateraz.  Ešte v auguste 2024 sa objavili správy, že Toyota údajne plánuje pretransformovať väčšinu modelov s benzínovými motormi na hybridy. Týkať sa to malo obidvoch značiek – Toyota aj Lexus. Doteraz sa však nevie nič „nové“ o tejto transformácii.

Podľa interných dokumentov, ktoré automobilka zdieľala so sieťou predajcov v zahraničí, Toyota zatiaľ váha nad elektromobilmi. Súvisí to s hlavne s nedostatočnou infraštruktúrou pre nabíjanie, vysokými predajnými cenami modelov a s obmedzenými zdrojmi surovín. Podľa dokumentov ide o lítium, kobalt, nikel a grafit.

Toyota's Batteries | Toyota Europe

Automobilka je zároveň presvedčená, že výroba hybridov má väčší ekonomický zmysel než prechod na elektromobily. Toto tvrdenie manažment Toyoty vysvetľuje pravidlom 1:6:90. Podľa tohto pravidla by bolo možné vyrobiť namiesto jednej batérie (vzhľadom na množstvo potrebných surovín na výrobu) elektromobilu, za priaznivých okolností 6 kusov batérií pre plug-in hybridy alebo 90 kusov batérií pre hybridné elektrické vozidlá.

Inzercia

Inzercia

„Celkové zníženie uhlíkových emisií týchto 90 vozidiel počas ich životnosti je 37 x väčšie ako pri jednom batériovom elektromobile,“ znie vo vyjadrení spoločnosti. Toyota už predáva sedan Camry výhradne s hybridným pohonom. Podľa najnovších dát tvorili elektrifikované vozidlá, čo je súhrnné označenie Toyoty pre hybridy, plug-in hybridy, čisto elektrické vozidlá a autá na palivové články, až 48,4 % z celkového predaja značky (september 2024).

Varovanie

V posledných mesiacoch často vidíme informácie, ako väčšina európskych a svetových automobiliek prehodnocuje svoje plány súvisiace s prechodom na čisto elektrický pohon. Japonská automobilka Toyota si ide „svoje“. Ťaží zo skorého prechodu na hybridný pohon. Súčasný predseda Toyoty Akio Toyoda počas odhaľovania busty zosnulého predsedu Toyoty a jeho otca Shoichiro Toyodu na univerzite v Japonsku varoval, že „náhly a tvrdý prechod do budúcnosti, kde sú elektromobily jedinou ponukou, spôsobí ničivé škody.“

Inzercia

Upozornil hlavne na fakt, že tento prechod výrazne ovplyvní ľudí pracujúcich na technológiách spaľovacích motorov. Podľa neho ide najmä dodávateľov, ktorí vyrábajú súčiastky pre tieto motory. „Len v automobilovom priemysle Japonska pracuje 5,5 milióna ľudí. Sú medzi nimi aj tí, ktorí sa venujú výrobe súvisiacej so spaľovacími motormi už veľmi dlho,“ povedal Toyoda.

Zistite, prečo automobilka verí, že hybridy sú lepšou cestou k znižovaniu emisií a čo ich brzdí v prechode na elektromobily.

Ďalej pokračoval, že „ak sa elektrické vozidlá stanú jednoducho jedinou voľbou, a to aj pre dodávateľov, pracovné miesta týchto ľudí zaniknú.“ Predseda spoločnosti Toyoda je už dlhodobo známi svojim skeptickým názorom voči elektrickým vozidlám a pri mnohých príležitostiach tvrdí, že existuje viacero spôsobov, ako sa vysporiadať s emisiami uhlíka bez „obetovania“ mobility ľudí.

Taktiež poukázal na fakt, že mnohí zákazníci automobilky žijú v oblastiach sveta s veľmi malým prístupom k elektrickej energii.  „Bez ohľadu na to, aký pokrok dosiahnu BEV, myslím si, že stále budú mať len 30 % podiel na trhu“ povedal Toyoda. Zvyšných 70 % „budú tvoriť HEV [hybridné elektrické vozidlá], FCEV [elektrické vozidlá s palivovými článkami] a vodíkové motory. A myslím si, že autá so spaľovacím motorom určite len tak nezminzú.“

Zdroje:  https://www.thestreet.com