PORADŇA
Má váš motor priame vstrekovanie? Čo mu najviac škodí?
Medzi najmodernejšie výdobytky automobilového priemyslu môžeme bezpochyby zaradiť aj dnes už veľmi bežné priame vstrekovanie. Aké nástrahy nahňo číhajú?
Vydané Text: Peter Piar
Priame vstrekovanie. Ide o pokrokovú technológiu prípravy zmesi paliva a vzduchu, ktorá vznikla s cieľom zvýšenia pracovnej efektivity spaľovacích motorov, zlepšenia ich spotreby, a v neposlednom rade aj zníženia ich emisií. Aj tieto zdanlivo dokonalé motory si však občas vyžadujú dávku pozornosti. Na čo si pri nich treba dávať pozor?
Usadeniny na sacích ventiloch
Jedným z najčastejších problémov pri priamovstrekových motoroch sú uhlíkové usadeniny na sacích ventiloch. Tento „jav“ vzniká z dôvodu, že palivo je vstrekované priamo do valcov, a nedostáva sa tak k sacím ventilom, aby ich čistilo. Systém odvetrávania kľukovej skrine, ktorý recirkuluje škodlivé plyny späť do motora, môže na sacích ventiloch časom vytvárať uhlíkové usadeniny, ktoré obmedzujú prietok vzduchu. To môže viesť k zníženiu výkonu motora a zvýšeniu spotreby paliva.
Riešením môže byť motor s kombinovaným priamym a nepriamym vstrekovaním, ktorý pomáha znižovať tvorbu usadenín. Nepriame vstrekovanie totiž zabezpečuje, že palivo prechádza cez sacie ventily, čím ich neustále čistí.
Riedenie motorového oleja nespáleným palivom
Motory s priamym vstrekovaním sú tiež náchylné na riedenie motorového oleja nespáleným palivom, najmä počas krátkych jázd v zime. Pri studených štartoch beží motor na „bohatú zmes“, čo znamená, že do valcov sa dostáva viac paliva. Časť tohto paliva sa môže usadiť na stenách valcov a následne preniknúť do oleja, čo vedie k zníženiu jeho viskozity.
Ak jazdíte pravidelne len na krátke trasy, motor nemá čas dostatočne sa zahriať a palivo sa z oleja neodparí. Výsledkom môže byť poškodenie motora v dôsledku nedostatočného mazania.
Citlivosť na kvalitu paliva
Priame vstrekovanie, respektíve priamovstrekové motory, sú veľmi citlivé na kvalitu paliva. Vstrekovacie trysky, ktoré rozprašujú palivo do valca pod vysokým tlakom, majú veľmi malé otvory. Ak používate nekvalitné palivo, môže dôjsť k tvorbe usadenín na tryskách, čo obmedzuje ich priechodnosť a vedie k nedokonalému spaľovaniu. To sa môže prejaviť nepravidelným chodom motora, zníženou efektivitou alebo zvýšenou spotrebou paliva.
Aby ste predišli týmto problémom, odporúča sa pravidelné používanie palív s prísadami, ktoré čistia vstrekovacie systémy.
Nákladná údržba
Ďalším dôležitým aspektom je nákladná údržba vstrekovacích trysiek. Cena jednej trysky sa môže pohybovať zhruba medzi 300 € a 800 € a pritom má každý valec svoju vlastnú trysku. Ak je potrebná ich výmena, môže vás to stáť značnú sumu. Aby ste opotrebeniu vstrekovacích trysiek predchádzali čo najdlhšie, odporúča sa tankovať iba kvalitné pohonné hmoty.
Systém štart-stop: Kamarát peňaženky alebo ničiteľ motorov a štartérov?