Autopriemysel

Elektrické autá budú lacnejšie ako tie benzínové už v roku 2027. Zaslúžia sa o to Tesla, Citroën, Renault, ale aj BYD

Čakanie na lacné elektromobily sa končí. Podľa predpovedí špecialistov už v roku 2027 nastane zlom a elektrické autá budú lacnejšie ako tie spaľovacími motormi.

Už dnes vidíme lacné elektromobily ako Citroën ë-C3, Renault 5 a Tesla Model 3, ako ovplyvňujú trhy.
Hnacou silou znižovania majú byť úspory pri výrobe.
Vydané Text: 

Výroba elektrických vozidiel bude do roku 2027 lacnejšia ako výroba áut so spaľovacím motorom – vďaka novým výrobným technikám a nižším nákladom na batérie, povedal Pedro Pacheco, viceprezident analytickej spoločnosti Gartner.

Toto vyhlásenie prichádza v súlade s očakávaniami, že legislatívny tlak na výrobcov automobilov a tiež zmena spotrebiteľských preferencií, ako aj viac či menej vynútený technologický pokrok, napokon umožnia dosiahnuť svetovo jedinečný cieľ: predávať od roku 2035 v Európe už iba automobily s nulovými lokálnymi emisiami CO2.

Náklady na batérie klesajú už teraz, ale výrobné náklady ako také budú klesať rýchlejšie vďaka inováciám, ako je „giga-casting“ , pri ktorom sa veľké časti auta odlievajú ako jeden kus.

Namiesto použitia desiatok zvarov a spojív sú tak napríklad podvozkové časti veľké kusy hliníka, ktoré môžu následne znižovať nákladovosť výroby až o 40 percent.

Pacheco z Gartneru povedal, že iba samotný giga-casting môže znížiť náklady na vozidlo „aspoň“ o 20 percent. Ďalšie úspory môžu priniesť použitie batérie ako konštrukčného prvku, povedal.

Ako zistiť majiteľa auta podľa evidenčného čísla? Uložte si tento postup pre prípad nehody

Inzercia

Inzercia

Staré automobilky prestali inovovať, Tesla je fenomén

Tesla, ktorú Pacheco a ďalší odborníci uvádzajú ako lídra v oblasti inovácií v znižovaní nákladov na montáž, bola priekopníkom práve v giga-castingu, ktorý prvýkrát použila pri výrobe elektromobilu Model Y.

Tesla a iní sa pozreli na výrobu radikálne novým spôsobom,“ povedal Pacheco v stredu pre Automotive News Europe pred zverejnením novej správy od Gartneru.

Povedal, že náklady na batérie už roky klesajú, ale pokles nákladov na montáž je „faktorom prekvapenia“, ktorý privedie EV k parite s autami ICE rýchlejšie, ako sa predpokladalo.

Dosahujeme tento bod zlomu skôr, ako sa očakávalo,“ povedal Pacheco. Vyhradené platformy EV poskytli výrobcom automobilov slobodu pri navrhovaní montážnych liniek, ktoré sú prispôsobené ich charakteristikám, vrátane menšej hnacej sústavy a plochej podlahy batérie.

Záujem o kúpu elektrických automobilov sa na mnohých kľúčových trhoch vrátane USA a Európy spomalil a odborníci tvrdia, že pre automobilky bude teraz strategicky dôležité uviesť na trhy lacnejšie modely.

Už sa to deje, čoho dôkazom je agresívna cenová politika značiek Tesla a Dacia, ale aj Citroën či Renault. Zatiaľ čo Tesla významne ovplyvňuje trhy znižovaním cien Modelu 3 a Dacia ohromujúcim zlacnením Springu na niektorých trhoch, Citroën sa pripravuje na spustenie predaja modelu ë-C3 a Renault zasa prichádza s cenovo dostupným retro-elektromobilom Renault 5. Dá sa povedať, že sme svedkami príchodu novej éry autopriemyslu, v ktorej budú významnejšiu pozíciu ako kedykoľvek predtým zohrávať aj exotické značky ako BYD a MG.

Nočné a denné parkovanie pred hypermarketmi. Je to otázka času, kedy „denná rutina“ motoristov skončí?

Tesla aj BYD budú schopní znižovať ceny naďalej

Či a kedy sa vyššie zmienené úspory premietnu do nižších cien vozidiel v showroomoch, závisí od výrobcu, hoci cenová parita medzi porovnateľnými elektrickými a spaľovacími modelmi by sa mala v priemere dosiahnuť už do roku 2027.

Nováčikovia ako BYD a Tesla si môžu dovoliť znížiť ceny, pretože ich náklady sú dostatočne nízke na to, aby to príliš poškodilo ich zisk.

Gartner ďalej predpovedá silný rast predaja elektromobilov, pričom polovica všetkých áut predaných v roku 2030 bude plne elektrická.

Pacheco však uviedol, že trh prechádza do obdobia „prežitia najsilnejších“ v porovnaní s predchádzajúcou „zlatou horúčkou“ pre výrobcov elektrických vozidiel.

Rok 2024 opísal ako rok prechodu Európy na elektromobily, keď čínske spoločnosti ako BYD a MG vybudujú svoje predajné siete a zostavy, zatiaľ čo staršie automobilky ako Renault a Stellantis uvedú na trh lacnejšie modely.

Deje sa veľa vecí, ktoré nemusia nevyhnutne ovplyvniť predaj, ale pripravujú sa na niečo oveľa väčšie,“ povedal.

Chce si Čína podmaniť Európu? EÚ tvrdí, že má dôkazy o priamych platbách pre čínskych výrobcov elektromobilov

Hlasovali len 3% Parížanov, aj tak SUV a autá nad 1,6 tony budú platiť trojnásobné parkovné. Aj tie ekologické a elektrické

Kam sa pohla elektromobilita? Elektrická rekapitulácia roku 2023 a nové plány

 







Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie