Elektromobilita so ZSE Drive

Kam sa pohla elektromobilita? Elektrická rekapitulácia roku 2023 a nové plány

Kam sa pohla elektromobilita? Ako sa u nás vyvíja infraštruktúra? Čo chystajú poskytovatelia?

Spravili sme výpočet za rok 2023 aj s plánmi do roka 2024.
Vydané  Text: 

Magická hranica padla v roku 2023: na Slovensku sa dovedna predalo vyše 10 000 elektromobilov. Najviac, pochopiteľne, v Bratislavskom kraji a s odstupom v Košickom kraji, ale pekné trendy vykazovala aj južná časť Slovenska a Považie.

Trend naberá na sile, pretože iba za rok 2023 sa predalo 4 000 nových elektromobilov. A to elektromobily ešte majú kam rásť. Ich trhový podiel na nových registráciách zatiaľ predstavuje iba 2,67 %.

Ak si to dáme do kontextu s predchádzajúcimi rokmi, keď v roku 2022 pribudlo takmer 2 300 kusov elektrických vozidiel a v roku 2021 približne 1 400 vozidiel, vidíme, že trh s elektromobilmi sa riadne rozbieha.

Inzercia

Inzercia

V rámci Európy sme však na chvoste v predajoch. Dôvodom sú okrem iného aj naďalej absentujúce dotácie na elektrické vozidlá, aj keď to sa možno zmení. Trh s elektromobilmi sa teda vyvíja pozitívne, aj keď začiatok bol opatrnejší. Infraštruktúra však nesmie zaostávať a na tomto poli sa v roku 2023 spoločnosť ZSE Drive zasadila o niekoľko pozitívnych správ.

Koľko nových staníc?

V priebehu roka 2023 uviedla len spoločnosť ZSE Drive do prevádzky až 74 nových nabíjacích bodov, z toho 14 AC a 60 DC. Potvrdzuje to jej stratégiu budovať primárne verejné nabíjacie body s rýchlym alebo ultrarýchlym nabíjaním.

Inzercia

Inzercia

Pozitívne je, že nabíjačky dostali donedávna poddimenzované oblasti ako juh Slovenska (pribudli nabíjacie body v Leviciach, Dunajskej Strede, Zlatých Klasoch, Sládkovičove, Pezinku, Senici). Okrem nich pribudli nové možnosti nabíjania aj v ďalšej prevádzke McDonalds v Trenčíne, ako aj dôležitý nový ultrarýchly nabíjací hub v Banskej Bystrici v OC Europa.

Nové služby?

V roku 2023 uviedla spoločnosť ZSE Drive hneď niekoľko nových užitočných služieb. Prvou je možnosť čerpať vo verejnej nabíjacej sieti elektrinu z vlastnej fotovoltiky, ktorú zákazník nestihol spotrebovať a uložil si ju do virtuálnej batérie.

Inzercia

Inzercia

Ako jediný poskytovateľ na Slovensku tak umožňuje čerpanie energie 1 : 1, to znamená v objeme, v akom bola vyrobená, bez ohľadu na typ nabíjania, ktorý si zákazník zvolí (AC, DC, Ultra). Zákazník môže pritom mať fotovoltiku ľubovoľného výrobcu. To je prelomová služba, ktorá výrazne prispeje k rýchlejšej návratnosti investície do fotovoltiky. Zákazník totiž bude môcť efektívne minúť všetku energiu, ktorú cez fotovoltiku získal, bez nutnosti investície do drahých batériových úložísk a podobne.

Druhou jedinečnou novinkou je poistenie dojazdu, ktoré je unikátne nielen na Slovensku, ale aj medzinárodne. Táto služba je bezplatne dostupná pre všetkých zákazníkov s mesačným programom služieb a v prípade problému s dojazdom elektromobilu, alebo v prípade poruchy nabíjačky zabezpečí odťah na najbližšiu nabíjaciu stanicu kdekoľvek v Európe. V oblasti riešení pre firmy ZSE Drive pridalo ďalšie funkcie do Fleetportálu, ktoré rozširujú možnosti reportingu a správy nabíjacích kariet Fleet manažéra.

Rok 2024

Tento rok by mal byť veľmi silný z pohľadu nových nabíjacích hubov, keďže spoločnosť ZSE Drive plánuje vybudovať viac než 100 ultrarýchlych nabíjacích bodov v rámci celej SR. Všetky aktuálne informácie nájdu zákazníci vo svojej mobilnej aplikácii.

Novinky sa však netýkajú len samotnej výstavby nových nabíjacích bodov, ale aj modernizácie už existujúcich nabíjacích lokalít. Tá spočíva buď v pridaní ďalších nabíjacích bodov v rámci danej lokality, alebo vo zvyšovaní výkonu tých existujúcich. Prípadne kombinácia oboch.

Cieľom je postupne vymeniť všetky staršie nabíjacie stanice s jedným 50 kW DC konektorom za stanice s dvoma 50 kW DC konektormi, ktoré dokážu zabezpečiť podstatne lepšiu obslužnosť, keďže vedia zabezpečiť nabíjanie dvoch vozidiel súčasne, prípadne nabíjanie výkonom až 100 kW pre jedno vozidlo.

Takáto modernizácia už prebehla na existujúcich nabíjacích staniciach OC Eurovea, McDonalds Lamač, Freshmarket, McDonalds Prievidza, OC Central, McDonalds Banská Bystrica, OC Laugaricio Trenčín, Slovnaft Wolkrova, McDonalds Prievozská a OC Cubicon.

Výrazne sa tiež rozšíril obľúbený ultrarýchly nabíjací hub na rýchlostnej ceste R1 Beladice, ktorý aktuálne disponuje už ôsmimi ultratrýchlymi nabíjacími stojanmi, čím sa stal najvýkonnejším nabíjacím hubom na Slovensku.

Nabíjacie body pri OC Cubicon

A čo ceny?

Samozrejme, s novinkami súvisí aj úprava cenníka. Hlavnou zmenou však bude uvedenie nového výhodného programu s mesačným poplatkom so zaujímavými benefitmi pre klientov ZSE Drive.




Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.