Autopriemysel

Slováci sú druhí najproduktívnejší zamestnanci v únii. Aký počet ľudí u nás zamestnávajú automobilky a koľko vyrábajú áut?

Zväz automobilového priemyslu zverejnil štatistiky o autopriemysle u nás a v kontexte Európskej únie.

Slovensko si neplní svoje záväzky pri znižovaní CO2 nových áut, v registráciách ekologickejších áut sme na úplne poslednom mieste.
ZAP SK poukazuje na problémy, ale aj navrhuje ich riešenia.
Vydané  Text: 

Vyrábame najviac áut na obyvateľa

Slovensko je aj v roku 2023 svetový líder vo výrobe vozidiel  v prepočte na jedného obyvateľa. Na 1000 obyvateľov prináleží 198 kusov vyrobených automobilov, odhalil Zväz automobilového priemyslu ZAP SR počas svojej tlačovej konferencie o výsledkoch autopriemyslu v roku 2023.

Minulý rok pripadalo na 1000 obyvateľov viac vyrobených vozidiel ako rok predtým (184) a významne prekonávame európsky priemer 27 vozidiel na tisíc obyvateľov. V susednej Českej republike sa v minulom roku vyrobilo priemerne menej ako 120 kusov vozidiel na 1000 obyvateľov, v Maďarsku menej ako 50 a v Nemecku 40, tesne za ním je Španielsko.

Na chvoste tohto rebríčka sú Taliansko, Holandsko a napokon Poľsko.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Podiel automobilovej produkcie na celkovej priemyselnej výrobe SR pritom v roku 2022 dosahoval 46,5 percenta (16,4% automobilky a 30,1% dodávatelia), predpoklad roka 2023 je ešte vyšší. ZAP SR za ukazovateľ považuje tržby z priemyselnej produkcie.

Automobilová výroba na Slovensku: Automobilka Volkswagen minulý rok spustila výrobu nových modelov Škoda Superb a VW Passat.

V produktivite nás predbehli Španieli o jedno vozidlo

Napriek suverénnej dominancii uvedeného rebríčka nie sú Slováci európskou jednotkou v produktivite na zamestnanca. Podľa údajov ZAP SR sú lídrami v produktivite Španieli s 13,4 vyrobenými kusmi vozidiel na zamestnanca, Slováci sú na druhom mieste so skóre 12,6.

Nasledujú Fínsko (10,5), Belgicko (9,9), Holandsko (7,9), Portugalsko (6,9), Česká republika (6,3), Francúzsko (6,2) a Slovinsko (5,9). Európsky priemer je 5,1, Slováci teda v uvedenom kontexte násobne prekonávajú priemer.

Koľko ľudí zamestnávajú automobilky?

Nadpriemerné výsledky slovenský pracovný trh dosahuje aj pri porovnaní počtu zamestnancov vo výrobe, ktorí pracujú priamo v automotive sektore. Podľa zverejnených údajov 16 percent slovenských zamestnancov vo výrobe pracuje práve v automotive, čo je takmer dvojnásobok európskeho priemeru 8,3 percenta.

Na Slovensku ešte v uzatvorenom roku 2022 v automobilovom priemysle pracovalo 170-tisíc priamych zamestnancov, pričom ZAP SR komunikuje agregovanú zamestnanosť 255-tisíc zamestnancov.

Roboty KUKA v automobilovej výrobe

Automobilová veľmoc, ktorá nemá záujem o nové autá

Zväz automobilového priemyslu ďalej pripomína, že napriek pôsobivým číslam definujúcim automobilový priemysel na Slovensku nie sú ďalšie ukazovatele priaznivé. Podľa dostupných údajov na Slovensku nie je dostatočný záujem o ekologickejšie vozidlá, dôsledkom čoho je krajina druhou najhoršou spomedzi ostatných krajín EÚ v presadzovaní environmentálnych cieľov spojených s dopravou.

Slovensko malo v roku 2022 priemerne 138,5 g CO2/km na nové vozidlo, horšie bolo už iba Estónsko so 141,5 g CO2/km. Slovensko si neplní svoje záväzky pri znižovaní CO2 z nových áut, sumarizuje ZAP SR. Lepší ako my sú v tomto ohľade Maďari, Česi, Poliaci, Rumuni aj Bulhari.

Dôvod je ten, že sa u nás stále predáva priveľa automobilov so spaľovacími motormi a o elektromobily nie je dostatočný záujem. Podľa ZAP SR je to aj vinou nedostatočnej podpory zo strany štátu. Nielen, že nedotujeme nákup nových elektromobilov, zároveň máme najnižší podiel BEV na registráciách nových vozidiel a neponúkame daňové úľavy či ďalšie výhody pre majiteľov elektromobilov.

Uveďme však na správnu mieru, že pre firmy je zavedená možnosť rýchlejšieho odpisu elektromobilu a plug-in hybridu (2 roky, odpisová skupina 0) v porovnaní s naftovým či benzínovým autom (vrátane hybridov, 4 roky, odpisová skupina 1).

Dotácie na elektromobily a plug-in hybridy a ďalšie výhody

ZAP SR preto navrhuje riešenia, ktoré by mali zákazníkov motivovať ku kúpe elektrického a plug-in hybridného vozidla.

Program zahŕňa podporu vo výške 5 000 eur na kúpu elektromobilu, 3 000 eur na kúpu plug-in hybridu, 1 000 eur podpory pre zriadenie súkromnej nabíjacej stanice a nešpecifikovanú finančnú podporu pri pripojení sa na fotovoltiku.

Ďalšie ponúkané opatrenia sú dočasná úľava z diaľničného poplatku, zrušenie zdanenia firemného elektromobilu pre fyzické osoby či zmena pravidiel zúčtovania domáceho nabíjania.

V Bratislave dnes odštartovala výroba nového Superbu, pozrite sa do zákulisia výroby závode VW Slovakia

Kupujte, kým sa dá. VW touto generáciou končí s výrobou modelu T-Roc so soft-topom. Je pritom druhý najpredávanejší v EÚ

Nápadný Avtotor Amber sa vyrábať bude, potvrdil výrobca. 50-tisíc kusov ročne využijú rodiny, ZŤP aj doručovacie firmy

 

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »