AUTOPRIEMYSEL V RUSKU

Výroba najlacnejšieho rodinného auta sa odkladá, problémom je licencia od Renaultu aj nespoľahlivosť dodávateľov. Rusi pociťujú účinky sankcií

Výroba celého auta v jednej krajine je prakticky nemožná, výrobca sa musí vždy spoliehať aj na zahraničných partnerov. V prípade Ruska je to aktuálne významný problém.

Pokračujeme v sledovaní ruského autopriemyslu.
Vydané  Text: 

V rámci nášho spravodajstva nepravidelne informujeme o dianí na ruskom trhu automobilmi na podstránke „Rusko“. Rusko pod ťarchou oprávnených sankcií významným spôsobom stráca kontrolu nad vlastným autopriemyslom, pretože aj táto krajina sa musela a naďalej musí spoliehať na dodávky komponentov a materiálov zo zahraničia. V Rusku sa medzičasom signifikantne zvýšil podiel individuálne dovážaných automobilov prostredníctvom takzvaného paralelného dovozu, ktorý má však svoje úskalia – napríklad oslabené alebo žiadne továrenské záruky a neistotu spoľahlivého servisu. Na radikálnom vzostupe sú čínske automobilky, ktoré v relatívne krátkom čase začali dominovať trhu s novými automobilmi.


Po problémoch, ktoré má automobilový výrobca AvtoVAZ s výrobou automobilov značky Lada, ale aj so znovuzrodením značiek Moskvič a Volga, sa stretáva s ďalšími. Týkajú sa výroby staro-nového modelu Largus, ktorý bol v krajine populárny pre výhodný pomer nadobúdacej ceny a úžitkovej hodnoty.

Rodiný van Largus môžeme porovnávať s Daciou Logan MCV, na ktorej podvozku stojí, avšak so staršou technikou z roku 2004.

Cena vozidla bola v minulosti 1,3 milióna rubľov, čo pri aktuálnom kurze predstavuje niečo vyše 12-tisíc eur.

Obnovenie výroby modelu Largus výrobca avizoval na tento rok, čo pravdepodobne aj splní. Namiesto štandardnej sériovej výroby však napokon tento rok vznikne iba v limitovanom počte 650 kusov a budúci rok je jeho ďalšia výroba neistá. Úplný reštart  výroby je sľúbený v roku 2024, no odborníci sa obávajú, že ani to sa nemusí stať, uvádza ruský denník autonews.ru (zdroj)

Od začiatku roku 2023 vedenie AvtoVAZ trvá na tom, že Largus sa vráti na montážnu linku na jeseň 2023. Na rozdiel od modelu Lada X-Ray, o ktorom sa rozhodlo, že sa úplne prestane vyrábať, plánovali pre Largus lokalizovať výrobu v Rusku alebo nahradiť chýbajúce európske komponenty verziami zo „spriatelených krajín“, ako uvádzajú Rusi.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Teraz AvtoVAZ oznámil oficiálne odloženie reštartu veľkovýroby na rok 2024. Podľa oficiálnej verzie je to spôsobené tým, že výroba automobilu sa presunie do závodu v Iževsku, aby sa uvoľnil hlavný dopravník v Togliatti pre rozšírenie výroby modelu Vesta.

Výroba Lada Largus v ruskom AvtoVAZe

Inzercia

Inzercia

Problémy s lokalizáciou výroby

Za jeden z dôvodov odkladu sériovej výroby modelu odborníci označili problémy s dostupnosťou komponentov. Sergey Burgazliev, nezávislý konzultant v automobilovom priemysle, teda poukázal na možnú prítomnosť problémov s lokalizáciou Largusu. Problémy môžu byť podľa neho minimálne dva:

Prvý súvisí s licenciou Renaultu, ktorej predĺženie nebolo oficiálne oznámené. Logan je licencovaný model a licencie v automobilovom priemysle majú zvyčajne dátumy vypršania platnosti, pripomína odborník. Bez licencie sa AvtoVAZ nebude môcť spoľahnúť na nákup komponentov od bývalého partnera.

To podľa Burgazlieva spôsobuje druhý problém.

„Teoreticky môže Automobilový závod vo Volge demontovať Largus, odobrať diely, ktoré sa nevyrábajú v Togliatti, a poslať ich potenciálnym výrobcom z Ruska a spriatelených krajín so žiadosťou o vyhotovenie kópií. Ale súdiac podľa toho, že sa termíny posunuli, nebolo také ľahké tento plán zrealizovať, “tvrdí expert.

Všeobecne sa má za to, že Lada Largus bude opäť obľúbeným autom za predpokladu, že sa jeho ceny podarí udržať pod cenami porovnateľných zahraničných áut z hľadiska rozmerov a kapacity.

 

 









Pokračujte na ďalší príspevok »