Varšava – mesto príbehov

Tohtoročné jednoznačné víťazstvo Varšavy v hlasovaní Best European Destination, keď s prehľadom strčila do vrecka mestá ako Atény, Londýn či Praha, nastolilo otázku – čím je poľské hlavné mesto také výnimočné?

Vydané  Text: 

Odpoveď vôbec nie je jednoduchá, pretože Varšava býva vnímaná skôr ako centrum stredoeurópskeho biznisu. Varšava nie je starým mestom, veď sídlo poľského kráľa sa sem z Krakova presťahovalo až v roku 1596. Počas vlády posledného poľského kráľa Stanislava Augusta Poniatovského musela byť jedným z najkrajších centier našej časti Európy, čo dodnes pripomína 10 kilometrov dlhá veľkolepá Kráľovská cesta. Vedie zo Zámockého námestia v Starom Meste cez luxusom oplývajúce bulváre Krakovské Predmestie a Nový Svet (cez víkendy sa z nich stávajú pešie zóny), okolo rozľahlého parku Kráľovské kúpele a odtiaľ do bývalej kráľovskej rezidencie vo Wilanove.

Počas chvíľky navyše zistíte, že zelene má Varšava na rozdávanie a v spomínaných Kráľovských kúpeľoch sa dajú stráviť hodiny príjemnými prechádzkami, kŕmením veveričiek, alebo počúvaním pravidelných nedeľných koncertov kompozícií Chopina hraných pianistami z rôznych kútov sveta. Začínajú sa vždy na poludnie a potom o 16. hodine.

Ak sa chcete pripojiť k davom poslucháčov sediacich na okolitých trávnikoch, nezabudnite si deku. Nemenej zaujímavé je Chopinovo multimediálne múzeum v centre, kde jmôžete stráviť počúvaním majstrových skladieb aj niekoľko hodín.

Sever vs. juh

Ľavobrežné centrum mesta by sa dalo rozdeliť na severné a južné s hraničnou čiarou v širokej triede Aleje Jerozalimskie, ktorú lemujú hotely, obchody, reštaurácie, múzeá a slávna umelá palma. Severnú časť tvorí varšavský Manhattan v kombinácii so zvyškami predvojnovej architektúry a nevábneho socrealizmu. Južná časť má predvojnový šmrnc a nájdete v nej mnoho elegantných barov a reštaurácií. Kúzelné je v tejto južnej časti aj nákupné centrum Koszyky s pestrou gastronomickou ponukou (reštaurácia Ćma je dokonca otvorená nonstop!) či hipsterské okolie námestia Plac Zbawiciela. Viac turistickú atmosféru má historické Nové a Staré mesto s Kráľovským zámkom. V roku 1944 síce ľahli popolom, ale ihneď po vojne sa začala rekonštrukcia natoľko vydarená, že Staré Mesto bolo dokonca zapísané v roku 1980 na zoznam UNESCO – ako najmladšie staré mesto na svete.

Európsky unikát

Medzi tunajšími mrakodrapmi dokonca najnovšie nájdete aj najvyššiu stavbu v EÚ – Varso Tower s výškou neuveriteľných 310 metrov! Možno práve tento architektonický mišmaš s kombináciou výnimočných múzeí a gastronómie zo všetkých kútov sveta je práve tým géniom loci, ktorý pomohol poľskej metropole k tohtoročnému víťazstvu. Interaktívne Múzeum Varšavského povstania, Múzeum histórie poľských Židov POLIN, alebo Centrum Kopernika vzniklo s najvyššími ambíciami obstáť vo svetovom meradle, čo sa podarilo.

Navštívte jedno miesto za všetky – roh ulíc Chłodna a Żelazna. Lávku cez ulicu Chłodna, ktorá oddeľovala veľké ghetto od malého, ilustruje umelecká inštalácia. Hneď vedľa nájdete najužší dom na svete (Dom Kereta) a reštauráciu Czerwony Wieprz, ktorá sa štýlovo vyžíva v časoch socializmu.

 

Na pravom brehu

Zatiaľ čo ľavý breh Visly ponúka v lete hlučnú zábavu v nábrežných baroch tisícom ľudí, pravý v štvrti Praga je úplne iný. Tunajší prístup k Visle je možno posledným neregulovaným nábrežím v európskej metropole. Výstavba metra premenila aj Pragu s jej subkultúrou plnou dvorov s kaplnkami, muralov či umeleckých ateliérov, na štvrť vyhľadávanú turistami aj samotnými Varšavčanmi.

 

V bývalej pálenici vodky Koneser vzniklo interaktívne múzeum tohto tradičného poľského nápoja, v neďalekom industriálnom objekte Soho Factory vás oslní jediné múzeum neónov na svete. V ulici Ząbkowska si skočte na tradičné poľské jedlá do mliečneho baru, čo je obdoba našich ľudových jedální. A pokiaľ platí príslovie, že láska prechádza žalúdkom, potom vedzte, že do Varšavy sa zamilujete hneď na prvý pohľad.

  • Text: Pavol Trojan
  • Foto: Foap, Adobe Stock, Mariusz Cieszewski, POT

 

Jednoduché cestovanie

    • Do Varšavy sa z východu Slovenska dostanete jednoducho – letecky priamo z Košíc. Bratislavčania môžu letieť z Viedne a pokiaľ sa rozhodnete pre automobilovú dopravu, najrýchlejšia cesta vedie cez Ostravu a následne smerom na Katovice Čenstochovú. Zo slovenských hraníc vo Svrčinovci je to po ceste A1 necelých 450 km, čo by ste mali zvládnuť za 4,5 hodiny. Za diaľnice zaplatíte v prepočte necelých 13 eur.
    • Za parkovanie na uliciach v centre mesta sa platí v automatoch (prvá hodina 4,50 PLN, potom je každá hodina trošku drahšia), no iba v pracovné dni v čase 8.00 — 20.00, takže cez víkendy a v noci je parkovanie v centre v uliciach s označením Strefa Płatnego Parkowania úplne zadarmo. Parkovať sa dá aj v nákupných centrách, kde sú podmienky podobné tým na Slovensku, teda väčšinou je prvá hodina zadarmo. Viac tu: zdm.waw.pl
    • Čo sa týka lístka na mestskú dopravu (električky, autobusy a 2 línie metra), tak turisti radi využívajú jednodňový lístok za 15 PLN, alebo trojdňový lístok za 36 PLN. Dajú sa kúpiť v trafikách, ale už takmer aj vo všetkých vozidlách električiek a autobusov a platia sa kreditnou kartou. Viac info tu: wtp.waw.pl









Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.