Česi menia ceny diaľničných známok. Za ročnú si poriadne priplatíte

Za využívanie diaľnic v Česku si niektorí vodiči poriadne priplatia. Cena diaľničnej známka sa tam mení prvýkrát od roku 2012.

Ročná diaľničná známka bude výrazne drahšia.
Ako to bude ďalej s elektromobilmi a plug-in hybridami?
Vydané  Text: 

Pred pár mesiacmi spustilo búrlivé diskusie skokové zdraženie slovenských diaľničných známok. Poplatky za využívanie diaľnic na území Slovenska pre vozidlá do 3,5 tony stúpli plošne o 20%. Tejto problematike sme sa už v minulosti venovali. Podobný krok teraz urobili aj v Česku. Novinkou na českých diaľniciach je možnosť kúpy 1-dňovej diaľničnej známky, ktorá však vzhľadom na svoju cenu príliš nedáva zmysel. Aké budú teda ceny diaľničných známok?

Rozrastajúca diaľničná sieť

Česko, podobne ako pred pár mesiacmi Slovensko, pristúpilo k zmene výšky poplatku pri kúpe diaľničnej známky. Naši susedia spoza rieky Morava, naposledy zvyšovali ceny diaľničných známok ešte v roku 2012. Za 11 rokov sa však výrazným spôsobom skvalitnila a zväčšila diaľničná sieť a taktiež narástli náklady na jej údržbu. Aktuálne má tamojšia diaľničná sieť až 1365 kilometrov, z čoho len za posledných 10 rokov pribudlo až 226,5 kilometra, uvádza portál openiazoch.sk. Už v roku 2024 by malo byť do prevádzky uvedených ďalších 100 kilometrov, do roku 2025 by to malo byť až 200 km.

Môžu parkovať pred mojím domom cudzie autá? Musím mať pozemok riadne označený?

Inzercia

Logicky tak muselo prísť k zmene poplatkov za diaľničné známky. Česko sa pri cenotvorbe riadilo európskou smernicou Eurovignette, ktorá stanovuje presné pravidlá. Tie hovoria o maximálnej cene za mesačnú známku na úrovni 19% z ročného poplatku, desaťdňová známka má byť maximálne vo výške 12% a denná zase do výšky 9%. Od toho sa odráža aj ich nová cena.

Ceny diaľničných známok po novom

Najzásadnejší rozdiel nastal pri ročnej diaľničnej známke. Tu si vodiči poriadne priplatia. Pôvodná známka mala cenu 1500 korún (cca 63 eur). Od marca 2024 však rovnaká známka bude v cene až 2300 korún (cca 97 eur). Dobrou správou však je, že poplatky za ostatné diaľničné známky šli smerom nadol. Za mesačnú tak zaplatíte 430 korún (cca 18 eur – predtým 440 korún, cca 18,50 eur) a za desaťdňovú 270 korún (cca 11,30 eur – predtým 310 korún, cca 13 eur). Úplnou novinkou v ponuke je jednodňová známka, ktorá je len o 70 korún lacnejšia, ako nová známka s desaťnásobnou platnosťou. Stojí teda 200 korún (cca 8,40 eur).

Inzercia

Advertisement

 


Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

 

Elektromobily stále zadarmo

Dôležitou novinkou je, že po novom sa nulové poplatky za české diaľnice vzťahujú len na elektrické vozidlá. Z úľav tak vypadli plug-in hybridné autá. Naďalej však platí zľava z poplatku pre nízko emisné autá, ktorých emisie neprekračujú 50 gramov na kilometer.

Inzercia

Český rezort dopravy si od nových cien diaľničných známok sľubuje navýšenie výnosu z ich predaja v celkovej výške až 1,8 miliardy korún (cca 75,94 milióna eur). Finálna suma za predané diaľničné známky by sa tak mala pohybovať na čiastke 5,8 miliardy korún (cca 244,7 milióna eur). Všetky peniaze majú byť využité na údržbu a výstavbu nových a stávajúcich diaľničných úsekov.

Kde zohnať peniaze na nové auto? Pripravili sme sumár možností financovania jazdeného aj nového auta




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská… Prečítať celé