Mazda oficiálne ohlásila príchod zatracovaného motora. Príde už o pár dní!

Mazda oficiálne predstaví novú generáciu pohonu s rotačným motorom už 13. januára 2023. V akom modeli bude a aká bude jeho úloha?
Vydané  Text: 

A je to tu! To o čom sa v posledných mesiacoch len šepkalo, sa čoskoro stane skutočnosťou. Mazda už pár dní vzkriesi svoj legendárny motor. Nedávne informácie hovorili o tom, že [Mazda musí dobehnúť pokrok európskych a svetových automobiliek na poli elektrifikovaných vozidiel](https://www.autoviny.sk/novinky/124225/mazda-nakoniec-podlahla-tiez-musi-investovat-miliardy-aby-dobehla-automobilky-ktore-s-elektrinou-zacali-skor?access_key=a0d7881d7ddf31b91a1be763eb4b5c61). Práve Wankelov motor by jej v tom mal do značnej miery pomôcť. Avšak samotný agregát bude spĺňať úplne inú úlohu, ako tomu bolo v modeli RX-8. ### Rotačný motor je späť Oficiálny návrat Wankelovho motora je potvrdený samotnou automobilkou prostredníctvom príspevku na sociálnej sieti Facebook. Unikátny rotačný motor by mal zastávať úlohu generátora elektrickej energie pri plug-in hybridnom modeli MX-30. Tým sa napĺňajú predpoklady z minulého roka, ktoré hovorili práve o takomto využití rotačnej pohonnej jednotky.
Automobilka zatiaľ ďalšie detaily ohľadom novej pohonnej sústavy nezverejnila. Automobilový portál [Motor1](https://www.motor1.com/news/630114/mazda-mx-30-with-rotary-engine-debuting-january-13/amp/) však uvádza, že podľa predošlých slov Mazdy bude Wankelov motor slúžiť na generovanie elektrickej energie čím sa značne zvýši dojazd elektrickej MX-30. Spaľovací motor by mal pritom bežať na konštantných otáčkach.

Test Mazda CX-60 PHEV: Takmer dokonalé SUV / Cena, výbava, spotreba, jazdné vlastnosti

Mazda CX-60 je ako plug-in hybrid výborné auto, ale nevyhla sa nedostatkom, ktoré kazia inak vynikajúci celkový dojem.

### Zvýšenie dojazdu Aktuálne dokáže model MX-30 na jedno nabitie prejsť približne 200 kilometrov. Ide o údaj, ktorý [vo svojich materiáloch](https://media-assets.mazda.eu/raw/upload//mazdask/globalassets/pdfs/cenniky_10_22/cenik-mazda-mx-30_2022_sk.pdf?rnd=4a941f) uvádza samotná automobilka. Nakoľko dnes už je takýto dojazd skôr podpriemerný, generátor energie vo forme Wankelovho motora bude vítaný. Zatiaľ taktiež nie je známe či si elektrický crossover zachová svoj výkon 107 kW a krútiaci moment 265 Nm. Rovnako tak si budeme musieť počkať aj na potvrdenie kapacity akumulátora plug-in hybridnej MX-30. Elektrická verzia totiž spolieha na batériu s kapacitou 35,5 kW, ktorej hmotnosť je 310 kg.

Ako funguje Wankelov motor

Wankel Cycle anim en.gif
User:Y_tambe, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Samotné vzkriesenie rotačného motora je dobrou správou pre fanúšikov klasických áut. Napriek tomu, že spaľovacia pohonná jednotka v MX-30 bude mať len úlohu generátora energie, môže to byť pre mnohých ľudí jeden z dôvodov prečo sa rozhodnú pre auto tohto typu. Všetky detaily ohľadom novej plug-in hybridnej Mazdy MX-30 vám samozrejme prinesieme ihneď po jej predstavení na autosalóne v Bruseli, ktoré sa odohrá už 13. januára 2023.

Mazda pripravuje návrat unikátneho motora. K jeho predstaveniu príde už o pár týždňov

Mazda už čoskoro znovuzrodí Wankelov motor. Nepôjde však o primárny agregát slúžiaci na pohon auta.

Inzercia

Inzercia

Advertisement




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.