Nový Jeep Avenger: Konečne džíp, ktorý bude chcieť každý

Automobilka Jeep predstavila nový model s nápadným názvom Avenger, osloví ním aj tých, ktorí doteraz váhali.
Vydané  Text: 
Trh s kompaktnými SUV je pre automobilky naďalej lukratívnym priestorom a éra elektrifikácie pohonov autám tejto karosérie prospieva tiež. Novým modelom medzi kompaktnými esúvečkami je aj **Jeep Avenger, úplne nový model automobilky**, ktorej názov sa stal synonymom pre jeden celý typ automobilov: džíp. Pre značku ide o dôležitý model aj preto, lebo **je prvým elektromobilom v jej portfóliu**. Ponúkne však aj pohon na benzín, a to so známym trojvalcovým motorom 1,2 PureTech, hovorí sa tiež o skorej dostupnosti plug-in hybridnej verzie.
Jeep si od modelu Avenger sľubuje veľa. V poľskom závode v Tychách plánuje vyrábať na 300-tisíc kusov týchto vozidiel ročne. Je pravda, že táto kategória áut je populárna, pretože v sebe kombinuje vlastnosti hatchbackov aj väčších SUV na pôdoryse, ktorý je vhodný do mestského prostredia. Nie je naivné predpokladať, že v dohľadnej dobe pôjde o najžiadanejší Jeep. Dĺžka esúvečka je pomerne malá, iba niečo vyše štyroch metrov. Proporčne by mohol byť konkurentom napríklad pre Hyundai Kona Electric alebo Opel Mokka-e, ale práve odlišný charakter vozidla je to, čo ho dramaticky odlíši.
Aj pre mamičky s deťmi: Jeep sa vydal cestou propagácie svojho Avengera ako všestranného vozidla pre každého, nielen pre surovcov, za ktorých mnohí majú zákazníkov Jeepu dnes.
### Pohon a podvozok Stojac na rovnakej podvozkovej platforme e-CMP ako Peugeot e-2008 a Opel Mokka-e má neskôr ponúkať aj pohon všetkých štyroch kolies 4xe, zvýšenú robustnosť, netypicky veľké 18-palcové disky kolies, svetlú výšku podvozka 20 centimetrov a mimoriadne krátke previsy vpredu aj vzadu, čo umožňuje veľké nájazdové uhly. Napokon Avenger ponúkne jazdný systém Select Terrain, ktorý zlepšuje trakciu v blate či na snehu. Jeep Avenger je ako elektromobil poháňaný jedným elektrickým motorom vpredu, ktorý dosahuje max. výkon 115 kW a krútiaci moment do 400 Nm. Trakčný akumulátor umiestnený v podlahe disponuje brutto kapacitou 54 kWh, z ktorých je reálne využiteľných 51 kWh. Vďaka integrovanému tepelnému čerpadlu má Jeep Avenger dosahovať elektrický dojazd priemerne 400 km, v mestskom cykle až 550 km. V rámci platformy e-CMP druhej generácie džíp podporuje nabíjanie výkonom 100 kW, teoreticky by tak batéria mala byť nabitá z 20 na 80 % za 25 minút.
Automobilka okrem toho avizuje aj iný veľmi zaujímavý výpočet: **3 minúty dobíjania predĺžia jazdu o 30 minút**. Keď sa nabíjanie vloží do takéhoto kontextu, nevyznieva vôbec zle. Nabíjanie na domácej elektrickej sieti bude pochopiteľne pomalšie, palubná nabíjačka dosajhuje výkon 11 kW. Na autosalóne v Paríži Jeep odprezentoval aj koncept verzie 4×e. Túto technológiu využívajú aj iné modely značky a ide o plug-in hybridy, ktorých predné kolesá sú poháňané benzínovým motorom (v prípade Avengera 1,2 Pure Tech) a zadné pomocou elektromotora.
Jeep Avenger s pohonom 4xe je zatiaľ iba koncept (Avenger 4x4), do výroby sa však mal dostať čoskoro.
### Interiér, kufor a technika Interiér Jeepu Avenger z fotografií pôsobí moderným a pomerne hodnotným dojmom, našiel sa tu priestor pre farebnú prístrojovú dosku korešpondujúcu s lakom karosérie. Minimalistický prístup k dizajnu je síce evidentný, no v miere, ktorá sa dá považovať za praktickú – na stredovej konzole je stále niekoľko mechanických tlačidiel.
Zaujímavosťou je, že na stredovom 10,25-palcovom displeji sa zobrazuje infotainment Uconnect, ktorý je postavená na operačnom systéme Android. Očakávame však bezproblémovú konektivitu aj s iPhonmi. Každý, kto sa dnes rád posťažuje na neprehľadnosť moderných infotainmentov, nepochybne ocení funkciu vlastnej konfigurácie až 12 widgetov na hlavnej obrazovke – vodič teda bude mať na očiach a na dosah prsta práve to, čo sám chce.
Druhý displej je priamo pred vodičom, digitálny prístrojový panel má 7 a 10,25 palcov. Batožinový priestor dosahuje kapacitu 380 litrov a pre predných pasažierov sú vyhradené odkladacie priestory s celkovým objemom 34 litrov.
### Cena a dostupnosť O cene nového Jeep Avenger zatiaľ nemáme informácie, elektrická verzia by sa mala pohybovať v cenovej relácii 30 000 až 40 000 eur. V predaji by mal byť najneskôr počas budúceho roka.
Nový Jeep Avenger vo verzii 4×e je zatiaľ iba koncept. Takto ho automobilka odprezentovala na autosalóne v Paríži. Foto: Rudo Banecký




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!