BMW oslavuje 50. výročie svojho sídla v Mníchove, pozvalo nás do zákulisia a ukázalo auto pre rok 2040
Ikonická budova BMW Headquarters, známa ako Štvorvalec, oslavuje 50 rokov a BMW pri tejto príležitosti vzdáva poctu jej architektovi Karlovi Schwanzerovi a poukazuje na to, že história automobilky vždy bola úzko spojená s umením.
Vydané Text: Erik Stríž
Ikonická budova BMW Headquarters, známa ako Štvorvalec, oslavuje 50 rokov a BMW pri tejto príležitosti vzdáva poctu jej architektovi Karlovi Schwanzerovi a poukazuje na to, že história automobilky vždy bola úzko spojená s umením.
BMW si vždy cenilo umenia
Je architektúra umenie? Niektorí tvrdia, že nie, pretože projekt stavby podlieha toľkým reguláciám, že estetické záležitosti sú potlačené do úzadia. Lenže tento predpoklad platí aj pri automobilovom dizajne a predsa práve autodizajn je tým, čo je mnohými považované za vrchol umenia. Spojenie inžinierstva, teda objektivity, s umením, teda subjektivitou, je napokon aj záležitosťou architektúry.
Automobilka BMW má blízko k jednému aj druhému a pri príležitosti 50. výročia postavenia ikonickej budovy jej sídla v Mníchove pripomína tieto konexie priam veľkolepo. Boli sme pritom osobne, bude to zaujímavé čítanie.
Štvorvalec, ktorý je vlastne osemvalcom
Má výšku 101 metrov, rozlohu 72-tisíc štvorcových metrov, 22 poschodí a prekvapivo sa stavala zhora nadol. Jej fasáda je zhotovená z viac ako 3000 prefabrikovaných dielcov z betónu a jej vzhľad je natoľko ikonický, že sotva v Európe nájdete človeka, ktorý by fotku tejto stavby nikdy nevidel. V dobe, keď bola stavba navrhnutá a realizovaná, bola ešte väčšou päsťou na oko ako dnes, pritom keď sme v BMW M440i xDrive vyšli z diaľnice v Mníchove, budova nás priam ohromila. Takú silu mali architektonický vizionár Schwanzer a nemenej odvážny klient BMW, že aj po polstoročí je ich dielo nápadné, neprehliadnuteľné, pritom vkusné a oceňované laikmi i znalcami.
Na tomto mieste je vhodné pripomenúť aj to, že koncept budovy nenavrhol sám Schwanzer, ale jeden z jeho zamestnancov, ktorý pôvodne skicu vyhodil do koša. Práve Schwanzerov workholizmus a jeho ochota prezerať si aj zahodené koncepty napokon dospela k realizácii stavby.
Zaujímavá je aj tým, že tých valcov má vlastne osem a všetky sú zavesené na nosných konštrukciách. Že budova bola postavená zhora nadol, to je taký šikovný marketingový naratív. V skutočnosti tak vznikala iba čiastočne, najprv musela byť postavená hlavná nosná veža, poschodia s kruhovými motívmi boli následne skompletizované na zemi a vytiahnuté nahor. Ako prvé poschodie sa spravilo to najvyššie a práce postupovali nadol.
Nebola to triviálna záležitosť, vyžiadala si viac ako 3,5 milióna odpracovaných ľudských hodín, účasť 200 architektov a špecialistov na stavebníctvo. Od založenia základného kameňa po kolaudáciu prebehlo iba 26 mesiacov v rokoch 1970 až 1972, čo je na dnešné pomery nevídané tiež. Pre mesto Mníchov išlo o druhú významnú udalosť v danom roku, keďže sa tam konala aj olympiáda.
Umelec Christoph Niemann, ktorého BMW oslovilo, aby vyhotovil grafiku BMW Headquaters pri príležitosti 50. výročia jej kolaudácie:
Za všetkým stoja BMW a Karl Schwanzer
BMW ho predstavuje ako vizionára, ktorý do povojnovej Európy priniesol významné moderné architektonické diela a formoval nimi mestá novej generácie. Schwanzer takýmto vizionárom nepochybne bol a vnímajú ho tak aj mimo Nemecka. Na podujatí pre 200 medzinárodných hostí, často z médií zaoberajúcich sa architektúrou, sme boli svedkami glorifikácie tohto architekta. Hoci to chvíľami vyznievalo prehnane, no je pravdou, že BMW je na spoluprácu s týmto človekom hrdé a investuje množstvo energie a financií do toho, aby si jeho odkaz uctilo.
A robí to veľkolepo, počas dvoch programom preplnených dní sme mali možnosť pozorovať, že BMW to s úctou k svojmu dedičstvu myslí celkom vážne. Kľúčový sloganom týchto podujatí je „Built to shape tomorrow“.
Karl Schwanzer žil v rokoch 1918 až 1975 a nebol nemeckým, ale rakúskym architektom. Počas relatívne krátkeho 57-ročného života sa stal uznávaným špecialistom s mimoriadnym portfóliom, o ktorom detailnejšie informuje Wikipedia. Nebál sa experimentovať, namiesto tradícii preferoval modernu, a to ako v estetike, tak v dizajne. Uplatňoval netradičné metódy stavby, materiály i fasády. Po druhej svetovej vojne bol takýto prístup nesmierne dôležitý, pretože mestá potrebovali vstúpiť do nového veku. V roku svojho úmrtia mu bolo udelené štátne ocenenie In memoriam Großer Österreichischer Staatspreis za architektúru. Život a dielo architekta najnovšie približuje 72-minútový film „He Flew Ahead“ režiséra Maxa Grubera.
BMW Welt, BMW Museum a BMW Group Plant Munich
BMW nám ukázalo nielen samotnú budovu štvorvalca, ale aj blízke budovy BMW Museum a BMW Welt.
BMW Welt je dielom architektonickej kancelárie COOP Himmelbau z roku 2007, ide o prestížny showroom automobilky a fascinujúci priestor na spoločenské recepcie, pri ktorých významnú úlohu zohráva umenie vo všetkých formách. Zažili sme ho na vlastnej koži, keď sa organizátorom podarilo dosiahnuť vzácneho spojenia autodizajnu minulosti, prítomnosti a budúcnosti s pôsobivým hudobno-estetickým výkonom umelcov. Aj recepcie a tlačové konferencie môžu byť pohlcujúce.
Následne sme sa dočkali priam dychberúceho výkonu, keď sa priamo z budovy štvorvalca skupina amerických umelcov Bandaloop spustila na lanách a visiac vo výške asi 80 metrov predviedla tanečné číslo.
Ťažko povedať, či nás viac fascinoval samotný výkon a potlačenie strachu z výšky alebo technická dokonalosť ich výstrojov, ku ktorým mali umelci úplnú dôveru.
Zatiaľ čo BMW Welt je na druhej strane cesty od Štvorvalca, priamo pod ním sa nachádza jedinečné BMW Museum. Jeho návštevu vám vrelo odporúčame, pretože v esteticky sofistikovanej forme odhaľuje históriu značky od jej začiatkov s výrobou leteckých motorov, motocyklov a automobilov, až po jej silný apel na ekológiu a elektromobilitu. Sto rokov vývoja na ploche 5 000 štvorcových metrov. Ak sa nebudete ponáhľať, pokojne tu strávite aj viac ako dve hodiny a nepochybne vás poteší aj to, že v obchodíku so suvenírmi majú naozaj ľudové ceny. Ikonická Isetta za štyri eurá priamo z BMW Museum, no kto by to nebral?
Spoločne s výrobnou továrňou BMW Group Plant Munich tieto dve stavby tvoria mestskú časť, ktorá je v silnom kontraste s tradičnou historickou architektúrou Mníchova. Architekt Schwanzer poukazoval práve na potrebu neopakovania starého, ale tvorby nového a lepšieho. BMW dnes aktívne poukazuje na svoju snahu spraviť výrobu a aj továrenský komplex podstatne ekologickejším a udržateľnejším. V dlhodobom horizonte ide o miliardové investície, ktoré zlepšia ekologickú bilanciu výroby značky BMW, ale aj vlastným príkladom ovplyvnia ostatné automobilky. Dôraz na udržateľnosť a ekológiu je dnes nesmierny. Ďalšou oblasťou, ktorú BMW mieni vylepšiť, je aj socializácia a spolupráca zamestnancov, takže neponecháva inovácie iba v rovine životného prostredia.
Práve ohľad na ľudí v súvislosti s architektúrou BMW demonštrovalo tým, že na podujatie pozvalo Diébédoa Francisa Kéréa, architekta z Burkiny Faso, ktorý tento rok obdržal prestížnu Pritzkerovu cenu a zaradil sa tak do siene slávy architektúry. Burkina Faso je jedna z najchudobnejších krajín na svete, krajina bez čistej pitnej vody, elektriny a infraštruktúry, nehovoriac o architektúre a vzdelávaní. Práve preto kladie dôraz na funkčnosť svojich stavieb, ich udržateľnosť a na ľudský rozmer.
Ešte niečo navyše
Ak budete mať cestu do Mníchova, rozhodne vám odporúčame navštíviť aj múzeum BMW Group Classic. Na ploche 13-tisíc štvorcových metrov ide o splnený sen každého fanúšika autopriemyslu. Či už ide o historické modely s veľkorysými blatníkmi, staré motory, prelomové BMW M1 či vlastnoručne podpísané auto Mr. Beana so sedačkou na streche, každý exemplár má svoje čaro a znamenitosť.
Širší kontext je kľúčový
Išlo o celkom nevšednú skúsenosť, vidieť ľudí tvoriacich značku BMW, ako veľmi im záleží na svojej histórii, na architektúre, umení a udržateľnosti. Bežne sa stretávame iba s jej automobilmi, ktoré nepochybne tvoria obraz o automobilke, avšak bez možnosti nahliadnutia do zákulisia. Častokrát si myslíme, že náš pohľad na určitú spoločnosť je správny preto, lebo to tak vnímame, avšak v získaní celkového uceleného obrazu nám obyčajne bráni vlastná nevedomosť. Každé takéto nahliadnutie za oponu dáva možnosť získať širší kontext a pochopiť reálie súčasnosti práve cez filter minulosti. Každý, kto sa dnes na mníchovskú automobilu pozerá cez prsty alebo cynicky, odporúčame navštíviť mesto, v ktorom to všetko začalo a stále pokračuje. Ide o skúsenosť, ktorá obohacuje.
Za pozvanie a organizáciu ďakujeme spoločnosti BMW Slovensko.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.Spravodajstvo
Nový Renault Captur: Slovenské ceny, výbavy a podrobnosti o lacnom malom SUV
Renault Captur je šikovné nielen mestské vozidlo s dizajnom väčšieho SUV, hoci rozmerovo patrí k menším.
Nové MINI Aceman: premiéra značky výlučne na elektrický pohon
Úplne nové MINI Aceman ponúka dojazd až 406 kilometrov, pričom ceny začínajú od 37 115 EUR.
Čo nové výrobcovia do vozidla priniesli?Poradca
Agresívni policajti či konanie v medziach zákona?
Kedy vás policajti môžu zastaviť, aké sú ich kompetencie po zastavení a čo už je za hranou?