Aktuality

Nabíjacie stanice na elektromobily: EÚ už uvažuje reálnejšie, ich množstvo chce ukotviť v zákone

Palubný počítač v elektromobile Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC uvádza, že nabitie zo 42 % na 100 % bude pri výkone nabíjania 47 kW trvať viac 1 hodinu a 5 minút. Foto: Erik Stríž
Palubný počítač v elektromobile Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC uvádza, že nabitie zo 42 % na 100 % bude pri výkone nabíjania 47 kW trvať viac 1 hodinu a 5 minút. Foto: Erik Stríž

Výrobcovia elektrických automobilov pokračujú v zvyšovaní dojazdu svojich elektromobilov a plug-in hybridov a zároveň v skracovaní doby nabíjania. Aj keď autopriemysel rok čo rok tlačí na vývoj nových technológií, nedostatočná podpora infraštruktúry zo strany štátov toto úsilie marí. Európska únia rozumie tomu, že ide o prekážku, ktorá bráni skutočnej popularizácii elektromobilov a je dôsledkom nesystémového prístupu budovania nabíjacej infraštruktúry.

Po stretnutí predsedníctva Rady Európskej únie (PFUE) vo Francúzsku (jún 2022) európski ministri dopravy navrhli povinné ciele pre všetky členské štáty. Nová legislatíva by vyžadovala maximálnu vzdialenosť jednotlivých nabíjacích staníc 60 kilometrov pozdĺž celej európskej siete. Návrh zákona však neposkytuje praktické riešenie pre budovanie nových nabíjacích staníc, pričom zodpovednosť pripadá na 27 jednotlivých krajín EÚ. Teda aj na Slovensko.

Každá nabíjacia stanica by tiež musela dosiahnuť minimálny menovitý výkon 150 kW, aby bolo možné nabíjať rýchlo.

Nové obmedzenia by tiež zaviedli štandardizáciu terminálov s univerzálnymi nabíjacími adaptérmi a jednotným platobným systémom, ktorý zjednoduší zákaznícky proces. Štandardizácia dostupnosti nabíjacích staníc, výkonu a ekosystému by určite zefektívnila proces nabíjania a odstránila prekážky pri prijímaní. Už dnes automomobiloví výrobcovia poskytujú k svojim elektrickým modelom benefity v podobe nabíjacej karty platnej v celej Európe, avšak ide o skôr ich marketingové akvitiy na podporu kúpy elektromobilov, nič systémové.

V prípade prijatia takejto legislatívy by členské štáty museli do roku 2025 dodržať nové nariadenia na všetkých transeurópskych trasách a do roku 2030 zaviesť uvedené zmeny v celej sieti.

Najnovšie nariadenia spadajú do rámca EÚ „Fit for 55“, ktorého cieľom je znížiť emisie CO2 o 55 percent do roku 2030. Európsky parlament však bude musieť plán schváliť skôr, ako sa stane novým zákonom. Vzhľadom na to, že posledné zasadnutie Rady Európy tohto roka sa uskutoční v septembri, zdá sa, že osud navrhovaného zákona nespoznáme ešte niekoľko mesiacov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie