
- Na Slovensku máme príliš dobré čísla, pokiaľ ide o úspešnosť absolvovania STK motocyklami;
- Problém je aj to, že sa hlučnosť meria iba zriedka a kľúčovú úlohu zohráva ľudský faktor;
- Najčastejšie dôvody, prečo motorky neprechádzajú na STK;
- Pripomíname to najdôležitejšie, na čo sa majitelia motocyklov majú sústrediť pred STK;
Ako často chodia motorky na STK a ako sa na kontrolu pripraviť?
Vlastníci motocyklov majú povinnosť v pravidelných intervaloch dostavovať svoje vozidlá na stanice technickej kontroly a pracoviská emisnej kontroly práve tak, ako to robia vlastníci automobilov - teda každý druhý rok. Aj motocykle sú totiž pod drobnohľadom legislatívy a regulácií, ktoré majú za cieľ zabezpečiť bezpečnú cestnú premávku pre všetkých - motorkárov aj ostatných účastníkov premávky.
Pred niekoľkými týždňami sme v titule Autoviny.sk vydali reportáž o tom, ako vyzerá a čo obnáša príprava motocykla na STK, kolega vo svojom príspevku poukázal predovšetkým na potrebu sledovania technickej kondície vozidla. Išlo najmä o stav batérie, hĺbku dezénu pneumatík, motocyklovú lekárničku, brzdový systém, osvetlenie, ale aj prípadnú koróziu. Na záver príspevku sme pripojili zlatý tip, ktorý je univerzálny pre všetkých majiteľov motocyklov a má na kontrolu podstatný vplyv, čítajte viac v článku Príprava motocykla na STK.
STK znamená stanica technickej kontroly, TK je technická kontrola. PEK je pracovisko emisnej kontroly a EK je emisná kontrola.
Podozrivo dobré čísla
Podľa spoločnosti TESTEK, ktorá je poverená vykonávaním odborného dozoru a overovaním staníc technickej kontroly, je na Slovensku evidentný problém nedostatočnej kontroly motocyklov na TK. Poukazuje na to v tlačovej správe z 23. mája tohto roka, kde sumarizuje aj najčastejšie nedostatky motocyklov vedúce k hodnoteniu ako „dočasne spôsobilých“ alebo „nespôsobilých“.
Vedzte, že aj vlastníci motocyklov sa na STK stretávajú s negatívnymi správami a nie je pravda, že by sa tieto kontroly takzvane fušovali. Na druhej strane aj TESTEK pripomína, že hodnotenie „dočasne spôsobilé“ alebo „nespôsobilé“ dostáva podozrivo málo motocyklov, dovedna iba 8 percent z celkového množstva 36 345 testovaných motocyklov kategórie L3e, teda takvaných veľkých motoriek. Ako dočasne spôsobilých bolo vyhodnotených 2 845 motoriek, zatiaľ čo definitívu „nespôsobilé“ dostalo iba 228 kusov. Pre porovnanie, za rovnaké obdobie skúškami TK neprešlo 13 percent testovaných automobilov.
Naivne by sme sa mohli domnievať, že ide o preukaz zodpovednosti vlastníkov a prevádzkovateľov motocyklov, realistický pohľad však odhaľuje nedostatky v metodike kontrol. Pokračujeme výberom textu z tlačovej správy TESTEKu.
Prečo motorky najčastejšie neprechádzajú na STK?
Pravidelné technické kontroly motoriek počas vlaňajšku odhalili najviac problémov v prípade brzdového zariadenia, ktoré tvorili až 51 percent zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb, potom to boli vady pri osvetlení a elektrickom zariadení, a to viac ako 26 %.

Vážne a nebezpečné chyby motoriek L3e na STK počas roka 2021 | % z celkového množstva chýb |
Brzdové zariadenie | 51,61 % |
Osvetlenie a odrazové a elektrické zariadenia | 26,28 % |
Podvozok a jeho príslušenstvo | 7,58 % |
Nápravy, kolesá, pneumatiky a zavesenie náprav | 4,78 % |
Ostatné vybavenie | 3,57 % |
Výhľad | 3,05 % |
Zaťaženie životného prostredia | 1,28 % |
Riadenie | 1,06 % |
Identifikácia vozidla | 0,79 % |
Pozor na nepovolené úpravy motoriek
Spoločnosť TESTEK v súvislosti pribúdajúcim počtom motorkárov v premávke dáva do pozornosti mnohé nedostatky, s ktorými sa technici technickej kontroly na STK stretávajú v kategórií „veľkých motoriek“.
Aby motocykle boli hodnotené ako spôsobilé na cestnú premávku, ich majitelia by si mali dávať pozor na mnohé detaily.
„Ide o nedovolené úpravy motocyklov, ako sú výmena riadidiel, výmeny hlavných svetlometov a smerových svietidiel za neschválené, rôzne tuningové úpravy, prestavby motocyklov na obľúbené cafe racer, demontáže častí kapotáže či použitie neschválených komponentov na motorkách, ktoré sa predávajú v obchodoch. Taktiež sú to opravy po nehodách, narovnané vidlice, ohnuté páčky na ovládanie brzdy alebo spojky,“ hovorí Miroslav Šešera zo spoločnosti TESTEK.
Prečítajte si aj:
Hlučnosť motocyklov je najvypuklejší problém
Problém, ktorý vníma v prípade motoriek naviac aj bežná verejnosť, je v mnohých prípadoch ich nadmerný hluk, často až ohlušujúci rachot. Nezriedka sa stáva, že majitelia motoriek si vymenia pôvodný homologizovaný výfukový systém alebo demontujú jeho časti a tak s ním jazdia.
Pred absolvovaním pravidelnej STK to ale môžu dať do pôvodného stavu a vyhnú sa tak odhaleniu. Postup pri technickej kontrole, ktorý vychádza zo smernice EÚ, umožňuje, aby technik na STK najprv vyhodnotil hlučnosť motocykla subjektívne sluchom, a až keď sa mu zdá príliš vysoká, použil schválené meradlo – zvukomer.
„Žiaľ, aj to je dôvodom, prečo sa v praxi hlučnosť na STK meria zvukomerom pomerne zriedkavo. Na hlučnosť vozidiel vo všeobecnosti a jej efektívnejšie meranie pri technických kontrolách sa preto chceme zamerať v jednom z našich pripravovaných výskumno-vývojových projektov,“ približuje Miroslav Šešera.

