Aktuality

Elektrická revolúcia bude musieť počkať. Ceny batérií môžu stúpnuť až o 40 %, dôvodom je zdražovanie surovín

Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia
Trakčný akumulátor (batéria) v elektromobile Citroën ë-C4 - ilustračná fotografia

Juhokórejskí výrobcovia batérií varujú pred zvyšovaním cien o 30 až 40 percent. Hlavným dôvodom má byť kompenzácia vysokých nákladov na suroviny, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu akumulátorov.

„Nedávno sme mali stretnutie s kórejskými výrobcami batériových článkov, po ktorom sme upravili výhľad cien batérií pre elektrické vozidlá na najbližšie roky,“ prezradil výkonný viceprezident konzultačnej firmy SNE Research, James Oh. „Hovorí sa, že ceny batérií do roku 2024 alebo 2025 s vysokou pravdepodobnosťou stúpnu."

Hoci spoločnosti nezverejnili presné čísla, záujemcovia o akumulátory využívajúce suroviny ako sú lítium, nikel, kobalt a mangán by mohli do roku 2025 pocítiť navýšenie cien až o 40 percent.

Podľa SNE Research, minulý rok sa priemerná trhová cena lítium-iónovej batérie pre elektromobily pohybovala medzi 147 a 153 dolármi za kilowatthodinu. Výrobcovia automobilov pritom očakávali postupné znižovanie cien akumulátorov, čo by im umožnilo postupne uvádzať na trh dostupnejšie modely elektromobilov. V súčasnosti tvoria batérie približne 30 až 40 percent z ceny vozidla.

Pôvodné plány predpokladali masový nástup lacných elektromobilov po roku 2026. Elektrická revolúcia však zrejme bude musieť ešte chvíľku počkať, čo naznačil aj šéf vývoja technológií pre Mercedes-Benz, Markus Schäfer.

Cena batérií - suroviny
Ako jednotlivé suroviny ovplyvňujú cenu batérie? (podiel v %)

Pre batériové elektrické vozidlá načrtol, minimálne z hľadiska cenovej dostupnosti, menej optimistickú budúcnosť. Podľa neho musí cena za kWh klesnúť na 50 dolárov, aby sa dostupnosťou elektromobily vyrovnali spaľovacím vozidlám. Momentálne však nevidí žiadny spôsob, ako by batérie mohli dosiahnuť túto cieľovú hodnotu alebo sa k nej v najbližšom období aspoň priblížiť. Ako potenciálny problém uvádza predovšetkým ťažobnú kapacitu. Vzhľadom na súčasnú situáciu hovorí Schäfer o úplnom zastavení znižovania cien akumulátorov v najbližšom období, čo koreluje so správou od SNE Research.

Rastúce ceny lítia ovplyvňujú aj polovodičové batérie, ktoré využívajú sulfidové elektrolyty, povedal viceprezident LG Energy Solution, Jay Kim.

„Solid-state batérie na báze sulfidových elektrolytov sú extrémne drahé v porovnaní s inými typmi polovodičových batérií a potrebujú veľa lítia," povedal Kim. „Ceny sulfidového elektrolytu by sa mohli v porovnaní s minuloročnou úrovňou zdvojnásobiť."

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie