F1 Bahrain GP 2022: Double pre Ferrari, facka pre Red Bull, sklamanie pre McLaren

Začala sa nová sezóna Formula 1. Čo všetko odhalila Veľká cena Bahrainu?
Vydané  Text: 
Po týždňoch čakania sa nám cez víkend opäť naplno rozbehol kolotoč Formula 1. Úvodné testy napovedali, že Ferrari príde v dobrej forme, no predovšetkým z nich jasne vyplývalo, že nová sezóna bude tesnejšia ako po minulé roky. [Bahrain 2022](https://www.formula1.com/en/latest/article.leclerc-leads-1-2-for-ferrari-in-bahrain-gp-as-both-red-bulls-suffer-late.3GyOQOvMIMA8FIH17cXOoT.html) nám však priniesol hneď niekoľko zaujímavých momentov, ktoré môžu napovedať, ako budú vyzerať úvodné veľké ceny tohto kalendárneho roka. ### Ferrari s jasnou dominanciou Už prvé zákruty nedeľňajšej Veľkej ceny Bahrainu ukázali, že táto sezóna môže byť veľmi zaujímavá. A to bol len prvý závod. **V skratke by sme mohli povedať, že Ferrari ukázalo svoju úvodnú dominanciu, Mercedes sa radoval z tretieho miesta a Red Bull zistil, že to nebude po stránke spoľahlivosti ideálne. No a smutný príbeh McLarenu z úvodných pretekov je kapitola sama o sebe**. **Víťazom sa stal Monačan Charles Leclerc**, ktorý tak získal svoje tretie víťazstvo v F1 v kariére. **Čo je však dôležitejšie, Maranello sa tešilo z prvého miesta prvýkrát od roku 2019**. Vtedy sa podarilo zvíťaziť ešte Sebastianovi Vettelovi na Veľkej cene Singapuru. Od tohto dňa nastalo sucho, ktoré trvalo neuveriteľných 45 veľkých cien. **Aby si to však Ferrarti naplno vychutnalo, perfektný vstup do novej éry F1 potvrdil druhým miestom Carlos Sainz a Leclerc získal aj bod za najrýchlejšie kolo**. Ak sa pozrieme do histórie, posledné double pre Ferrari bolo práve na Veľkej cene Singapuru 2019. **Ferrari však svoju dominanciu potvrdilo aj po motoristickej stránke**. Nielenže sa Scuderii podarilo dominantným spôsobom bahrainskú Veľkú cenu vyhrať, ale **piloti stajní, ktoré používajú motor Ferrari obsadili postupne 1., 2., 5., 6., 10. a 11. miesto**. Do najbližších týždňov to teda môže veľmi veľa napovedať. **Niektorí experti sa po prvých pretekoch sezóny zhodujú, že [sme sa dostali do novej éry, v ktorej bude Ferrari opäť udávať tempo](https://www.formula1.com/en/latest/article.ferrari-looking-feisty-and-mercedes-on-the-back-foot-what-to-watch-for-in.32MsrSwS4W0ATbZOeeXOq6.html) a ostatné stajne sa budú snažiť len dobiehať**. Potvrdzuje to práve dominantné postavenie Scuderie a ostatných tímov, ktoré využívajú pohonnú jednotku Ferrari 066/7. ### Red Bull má technické problémy **Napriek double Talianov to však dlho vyzeralo na to, že stupne víťazov obsadí aj Red Bull**. Úradujúci majster sveta Max Verstappen dlho jazdil na druhom mieste a dokonca sme postupne v 17., 18. a 19. kole mohli byť svedkami krásnych súbojov medzi ním a Leclercom, ktoré sa odohrali predovšetkým v prvých zákrutách každého kola. **Verstappen dokázal, že si agresívny štýl jazdy z minulej sezóny preniesol aj do tej novej, a preto sa nebál svoj monopost pustiť tvrdo na vnútornú stranu zákruty číslo 1, čím si dokázal na chvíľu vybojovať prvé miesto**. Podobný scenár sa opakoval aj v ďalších dvoch po sebe idúcich kolách až pokiaľ v 19. kole neprebrzdil a Leclerc sa tak pohodlne mohol dostať do čela. **Možno by sme boli svedkami zaujímavo rozdelených prvých miest, ak by monoposty Red Bullu nevypovedali svoju činnosť. Najskôr sa Max Verstappen svojmu inžinierovi sťažoval na problémy s riadením a neskôr dokonca na stratu výkonu, ktorá pre neho znamenala predčasný koniec. V nájazde do prvej zákruty posledného kola podobný osud postihol aj jeho tímového kolegu Sergia Pereza. Jeho auto dostalo šmyk a už sa nepohlo**. Pre Red Bull sa tak možnosť získania prvých bodov definitívne rozplynula. Zaujímavejšie však je, že spoľahlivosť motorov Red Bull RBPTH001, ktoré sú stále v tichej kooperácii vyvíjané Hondou, nebude ideálna. **Z celkovo štyroch monopostov, ktoré sa spoliehajú práve na túto pohonnú jednotku, až tri úvodné preteky sezóny nedokončili**. V 46. kole horiaci motor ukončil závod pre Pierra Gaslyho a neskôr vypadli aj Verstappen s Perezom. **Jediný, kto veľkú cenu za Red Bull, respektíve jeho jazdeckú akadémiu dokončil, bol Japonec Yuki Tsunoda na ôsmej priečke**. ### Kde je Mercedes? Niekto by mohol namietať, že úvodné preteky sezóny toho veľa neponúkli. Spočiatku to vyzeralo na pomerne zaujímavé súboje medzi Ferrari a Red Bullom, no stred Veľkej ceny Bahrainu toho veľa neukázal. Napokon vzrušenie prišlo až ku koncu, čo dokonale využili dovtedy nenápadné monoposty Mercedes. **Nezainteresovaný pozorovateľ by si možno myslel, že Mercedes je stajňa jazdiaca v strede poľa**. Až na pár súbojov, ktoré Hamilton a Russell odohrali s Alfa Romeo, bolo ich počínanie natoľko nenápadné, že tretia a štvrtá priečka sú miernym prekvapením. Sčasti za to môžu ďakovať nespoľahlivosti Red Bullu a sčasti aj taktike vyčkávajúceho dravca, ktorý z ničoho nič prekvapí svoju korisť. **Možno sa zdá, že tradičné predsezónne slová Lewisa Hamiltona o technickom náskoku konkurencie budú mať tento rok opodstatnenie**. Bez pochýb môžeme povedať, že aktuálny monopost Ferrari F1-75 technicky predčí Mercedes. **Celkovo je však veľmi skoro hodnotiť situáciu, nakoľko nás ešte čaká celá sezóna**. Zatiaľ sa však zdá, že Mercedes to nebude mať s obhajobou Pohára konštruktérov také jednoduché ako v predchádzajúcich sezónach. ### Posledné priečky **Napokon, mierna technická nedokonalosť Mercedesu sa dala pozorovať aj v iných stajniach, ktoré sa spoliehajú na pohonnú jednotku „Strieborných šípov“**. Williams Racing, Aston Martin a McLaren obsadili v úvodných pretekoch posledné priečky. Najlepším jazdcom bol Lance Stroll, ktorý dokázal finišovať na dvanástej priečke. Za ním nasledovali Alex Albon, Daniel Ricciardo, Lando Norris, Nicholas Latifi a Nico Hulkenberg, ktorý bol náhradníkom za chorého Sebastiana vettela. Všetci títo jazdci sa spoliehajú z hľadiska pohonu práve na Mercedes. **Najväčšie sklamanie však nepochybne patrí do rúk McLarenu. Stajňa, ktorá sa v úvodných testoch ukazovala v pomerne dobrom svetle, bola väčšinu kôl úvodnej Veľkej ceny na úplnom chvoste štartovacieho poľa**. Slabý Ricciardo, ktorý sa ešte stále na 100 % nezotavil z následkov ochorenia COVID-19, bol dokonca v niektorých kolách až na 20. priečke. Takýto štart do sezóny si „papáje“ určite nepredstavovali. Na internete sa už dokonca začali šíriť posmešné obrázky, že za ich zlý výkon môže Android a Google Chrome, ktorý ich spomaľuje. ### Príjemné prekvapenie To, čo nám nová sezóna ukázala, určite potešilo fanúšikov Haasu. **Stajňa, ktorá ešte na začiatku testov nevedela aká bude jej budúcnosť, má opäť dôvod na radosť**. Koniec-koncov mohli sme to vidieť aj na nefalšovanej radosti Guenthera Steinera. **Veľká cena Bahrainu totiž priniesla tejto americkej stajni viac bodov, ako predchádzajúce dva ročníky F1 dokopy**. Vďačiť za to môžu práve navrátilcovi do kolotoča Formula 1, **Kevinovi Magnussenovi, ktorý dokázal prísť do cieľa na 5. priečke**. Vyrovnal tým svoje druhé najlepšie umiestnenie v kariére. **Silu Haasu však nepotvrdil len Magnussen. Mick Schumacher dokázal aj vďaka vypadnutiu Red Bullu a Pierra Gaslyho finišovať na 11. priečke čím o jednu pozíciu zlepšil svoje maximum z minulej sezóny z Veľkej ceny Maďarska**. Po šťastnom pretrhaní ruských vzťahov, a zbavení sa večne posledného platiaceho Nikitu Mazepina, aj z vnútra tímu plynie úplne iná energia. Haas začalo pretekanie opäť baviť a preto je aj konečne cítiť tie pravé emócie, ktoré vedenie tejto stajne už v Bahraine ukázalo. **Okrem Haasu však prekvapila aj Alfa Romeo**. Pôvodne sa očakávalo, že by Bottas mohol byť štartovacom poli už len do počtu, opak je ale pravdou. **Jeho šieste miesto ukazuje, že pretrhanie vzťahov s Mercedesom mu dodalo potrebný impulz. Navyše, nováčik sezóny vo farbách Alfy, Guanyu Zhou, dokázal hneď vo svojej prvej ostrej previerke bodovať, keď skončil na 10. mieste**. Netreba zabudnúť ani na Alpine, ktorej ružové monoposty skončili na príjemnom 7. a 9. mieste. Táto sezóna nás môže ešte poriadne prekvapiť a predsezónne reči o jasnej dominancii jednej stajne nemusia, no môžu byť pravdivé.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!