Aktuality

NOVÁ MAZDA CX-60 má slovenské ceny: Šesťvalce, plug-in aj nafta, enormný výkon a luxus

Nová Mazda CX-60

Mazda predstavila nový model CX-60, ktorý v jej portfóliu predstavuje novú vlajkovú loď. Má to byť najsilnejšia Mazda v histórii, prvý plug-in hybrid výrobcu na európskom trhu, ale aj jedno z posledných veľkých esúvečiek, ktoré využívajú benzínové šesťvalce a naftové motory.

Ide o radové šesťvalce na benzín e-Skyactiv X so zdvihovým objemom 3 litre, naftové Skyactiv-D s objemom 3,3 litra a plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV, ktorý kombinuje benzínový štvorvalec Skyactiv-G 2,5 s priamym vstrekovaním so 100 kW elektromotorom.

Všetky tri dostupné pohonné jednotky sú konfigurované s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou a vďaka škálovateľnej architektúre Skyactiv Multi-Solution aj pohonom zadných kolies. Ten je ale k dispozícii len v kombinácii so vznetovým agregátom e-Skyactiv D a benzínovýom motorom e-Skyactiv X, plug-in hybrid bude štandardne vybavený pohonom všetkých kolies Mazda i-Activ.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Ceny a výbava

Najväčšia Mazda na našom trhu ponúkne luxus aj vyspelú techniku, jej slovenská cena začína na úrovni 48 890 eur za verziu Prime Line, najvyššou výbavou je Takumi od 54 340 eur. Doteraz bol najväčším SUV modelom výrobcu CX-5, ktorý sa predáva od 27 120 eur, takže ide o vskutku veľký cenový rozdiel. Za cenu jednej CX-60 môžete mať CX-5 aj CX-3 a ešte ušetríte zopár tisíc. To je však „daň“ za priestorovo veľkorysý interiér, nové pohony a celkový charakter vozidla. Keď sme doteraz špekulovali o tom, či Mazda patrí alebo nepatrí do prémiovej kategórie, novým modelom by už mala demonštrovať svoje ambície postaviť do radu medzi luxusné značky.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

V interiéri nachádzame jednoznačný dizajnový podpis výrobcu, silnou stránkou Mazdy sú kvalita materiálov, celkovo prémiový charakter prednej časti interiéru, ale aj také ergonomické a bezpečné ovládanie infotainmentu kruhovým ovládačom na stredovej konzole. Stredový dispej je umiestnený vysoko a relatívne ďaleko od vodiča, presahuje palubnú dosku, takže pri pohľade naň vodič neprichádza o možnosť sledovania diania na ceste.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Základná výbava Prime Line ponúkne napríklad automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay, zadné parkovacie senzory, navigáciu či sledovanie mŕtveho uhla. Vyššia výbava Exclusive Live už aj predné parkovacie senzory, bezkľúčové zamykanie Smart Card, vyhrievanie volantu a predných sedadiel a výbava Homura už aj parkovací asistent 360° Top View Monitor a čierne kožené sedadlá. Najvyšším stupňom výbavy je spomínané Takumi. Mazda pritom ponúka aj funkčné a estetické pakety Komfort, Sound & Pohodlie, Safety a Panoramatické strešné okno v cenách od 1 350 do 2 850 eur.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)
Nová Mazda CX-60 môže byť vybavená buď 18-palcovými, alebo 20-palcovými zliatinovými kolesami.
Nová Mazda CX-60 môže byť vybavená buď 18-palcovými, alebo 20-palcovými zliatinovými kolesami.

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV je vybavená trakčným akumulátorom s kapacitou 17,8 kWh a ponúka kombinovaný výkon max. 241 kW (327 k). V hybridnom režime dokáže dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 200 km/h, čo je zároveň rýchlostný strop vozidla ako takého, a vyvinie maximálny krútiaci moment až 500 Nm. Z 0 na 100 km/h akceleruje už za 5,8 sekundy, čo je výsledkom spolupráce dvoch pohonných jednotiek.

Základom je benzínový štvorvalec Skyactiv-G 2,5 s priamym vstrekovaním, ten vyvinie maximálne 141 kW pri 6 000 ot./min a krútiaci moment 261 Nm. Sekundárnou jednotkou je elektromotor s maximálnym výkonom 100 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Kombinovaná spotreba paliva podľa WLTP je len 1,5 l/100 km a kombinované emisie CO2 podľa WLTP predstavujú 33 g/km. Vstavaný akumulátor má vystačiť na 60 kilometrov elektrickej jazdy rýchlosťou 100 km/h.

Umiestnenie vysokonapäťovej batérie medzi prednou a zadnou nápravou a čo najnižšie v rámci karosérie dáva novej Mazde CX-60 PHEV mimoriadne nízke ťažisko, čo v kombinácii so systémom stáleho pohonu všetkých kolies, ktorý zahŕňa prenos krútiaceho momentu medzi nápravami poháňaný hriadeľom, dáva vozidlu vynikajúce jazdné vlastnosti na úrovni tých najlepších v prémiovom segmente, uvádza výrobca.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Mazda CX-60 s trojlitrovým šesťvalcom e-Skyactiv X

Benzínový motor e-Skyactiv X pracuje s väčším zdvihovým valcov aj bez konvenčného turba, pretože podľa slov výrobcu práve pre vyšší objem umožňuje tlačiť viac vzduchu do motora. To umožnilo Mazde vytvoriť jednotku s jednoduchou základnou konštrukciou, ku ktorej je pridaný dvojitý horný vačkový hriadeľ a variabilné časovanie ventilov. Výsledkom práce týchto technológií je spaľovanie s nízkym pomerom paliva a vzduchu. Motor má poskytovať plynulé zrýchlenie a pútavý zvuk a vďaka vylepšenej technológii spaľovania dosahuje agregát rovnakú spotrebu paliva ako štvorvalcový motor e-Skyactiv X.

Nová Mazda CX-60 Plug-in hybrid (2023)

Naftová Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D

Nový radový šesťvalcový naftový motor má objem zvýšený z 2,2 na 3,3 litra, ako aj zvýšený rozsah otáčok, pri ktorých je možné spaľovanie chudobnej zmesi s minimálnou spotrebou paliva. Zdvihový objem narástol po tom, čo výrobca zohľadnil hmotnosť vozidla a dospel k rozhodnutiu, že práve s väčším objemom bude dosahovaná účinnosť pohonu vyššia.

Okrem zvýšenia výstupného výkonu prostredníctvom zvýšeného objemu motora Mazda skonštruovala jednotku tak, aby využívala prebytočný vzduch na zlepšenie spaľovania. Výsledkom má byť agilnejšia odozva zrýchlenia, nižšie emisie oxidov dusíka pri vysokých otáčkach a lepšia tepelná účinnosť vďaka väčšiemu rozsahu rýchlostí spaľovania chudobnej zmesi.

Najmä dve technológie zaisťujú, že sa pri spaľovaní využije všetok prebytočný vzduch bez ohľadu na otáčky motora:

  • použitie spaľovacích komôr v tvare vajca, ktoré rozdeľujú zmes vzduchu a paliva na dve oblasti, čo vedie k väčšej ploche spaľovania chudobnej zmesi s minimalizáciou nespálených zvyškov;
  • vysokotlakový prívod paliva, ktorý umožňuje rýchle a presné vstrekovanie.

Radový šesťvalcový agregát navyše využíva jednoduchú konštrukciu, výsledkom čoho je hmotnosť motora podobná hmotnosti bežného naftového štvorvalca, čím sa minimalizuje rozdiel vo vyvážení ovládania napriek vyššiemu objemu motora.

Dostupnosť

Slovenský importér zatiaľ neinformuje o dostupnosti nového modelu CX-60, na stránke umožňuje registráciu do newslettra pre aktualizáciu dostupnosti. Očakávame, že nová Mazda CX-60 bude pre slovenských zákazníkov dostupná počas tohto roka, aj keď motorizácia e-Skyactiv X avizuje dostupnosť až v roku 2023.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie