Fisker Ocean: Nové praktické SUV s otočným displejom a sťahovacím zadným oknom

Zverejňujeme dostupné technické údaje aj európske ceny.
Vydané  Text: 
* **Fisker Ocean je nové elektrické SUV s pridanou úžitkovou hodnotou**; * **Produkčná verzia je prakticky identická s pôvodne odhaleným koncepčným vozidlom**; * **Predávať sa bude aj v Európe už toto leto za vskutku zaujímavé ceny**. ### Je tu priestor na ďalšie elektrické SUV? Automobilka FISKER práve dnes oficiálne predstavila európsku verziu svojho SUV s názvom OCEAN. Spravila tak prostredníctvom tlačovej konferencie „European Reveal of Fisker Ocean“ pre novinárov, ktorú spoločnosť [zdieľala aj prostredníctvom živého prenosu na YouTube](https://www.youtube.com/watch?v=JUdcAfgnt9I). **O príchode modelu OCEAN vieme už dlhí čas**, ale až teraz sme spoznali jeho európsku podobu. SUV je typické moderným vzhľadom karosérie a minimalistickým interiérom, pričom na konkurenciu má zaútočiť pomerne agresívnou cenovou politikou a technologickou aktuálnosťou.
Odhalenie európskej verzie SUV Fisker Ocean
Nový model, spočiatku skrytý pod čiernou plachtou, predstavil sám **Henrik Fisker**, dánsko-americký automobilový dizajnér a podnikateľ so sídlom v Los Angeles v Kalifornii. Tento 58-ročný muž je zakladateľom, generálnym riaditeľom aj predsedom predstavenstva automobilky Fisker Inc. Známa je napríklad nádherným automobilom **Karma GT by Pininfarina**, ktorý mal nahradiť predchádzajúci **Revero Karma**, ale predovšetkým ambicióznymi plánmi a veľkými vyhláseniami bez reálnych produktov. Model OCEAN je tak významným míľnikom v histórii automobilky, ktorá sa možno viac ako tradičná automobilka snaží profilovať ako vizionárska a technologická spoločnosť – niečo na spôsob Muskovej Tesly. Na rozdiel od modelov Karma GT a Revero Karma je však OCEAN podstatne praktickejšie vozidlo. Ide o stredne veľké SUV, ktoré by na našom trhu mohlo konkurovať vozidlám ako **Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq iV alebo Tesla Model Y**. Rozmery Fisker Ocean sú 4775 × 1995 × 1631 mm, rázvor má 2921 mm.
### Tri verzie, základom je pohon zadných kolies Fisker Ocean prichádza na európske trhy v troch motorizáciách: Sport, Ultra a Extreme. Jedine Sport ponúka pohon zadných kolies, ostatné dve sú dvojmotorové s pohonom 4×4 a možnosťou vybavenia funkciou inteligentného riadenia trakcie Smart Traction. Maximálne výkony pohonov sú pôsobivé: základ Sport ponúkne 205 kW (275 k), Ultra už 400 kW (540 k) a Extreme 410 kW (550 k). Zodpovedá tomu aj akcelerácia, ktorá je v prípade Extreme 3,9 sekundy na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h. Dojazd jednotlivých verzií je zatiaľ odhadovaný na 440, 610 a 630 kilometrov, avšak nejde o čísla zodpovedajúce metodike WLTP. Fiskar tieto údaje získal na základe vlastných simulácií. Jedným zo spôsobov, akým automobil dosahuje vyššie dojazdy aj vďaka solárnemu panelu na streche. Kapacita akumulátorov sa má pohybovať okolo úrovne 80 kWh.
### Otočná obrazovka v interiéri a ochrana diskov V podstate všetko, čo automobilka avizovala koncom minulého roka, platí naďalej. **SUV sa má vyrábať v rakúskom závode Magna-Steyr v meste Graz** a zákazníkov má presvedčiť vysokou technologickou vyspelosťou a nízkymi cenami. Jedným zo silných argumentov v prospech modelu má byť jeho uhlíková neutralita v čase odovzdania zákazníkovi, o čo sa stará najmä uhlíkovo neutrálna výroba v Rakúsku. Z technologického hľadiska má byť podľa Henrika Fiskera zaujímavý najmä proces vývoja, ktorý má trvať **menej ako dva a pol roka**. Vďaka tomuto konceptu práce v pozadí majú byť všetky ďalšie autá automobilky najnajvýš aktuálne. Podľa jeho slov je stále rozdiel medzi autami a smartfónmi v tom, že zatiaľ čo mobily prichádzajú v nových generáciách každý rok, autá sa dlho vyvíjajú a potom dlho vyrábajú bez väčších úprav. Preto sú technológie aj v celkom nových autách staré aj tri či štyri roky. Toto mieni Fisker zmeniť práve modelom OCEAN.
Zaujímavosťou je predovšetkým **stredová obrazovka v interiéri, ktorá sa dokáže samočinne otočiť o 90 stupňov** do režimu „Hollywood“. Podľa Fiskera má ísť o jednu z funkcií, ktoré posádke spríjemnia čas strávený v aute, napríklad počas nabíjania, a zároveň má ísť o jednu z najväčších obrazoviek v autách – má uhlopriečku 17,1 palcov. Aby sa obrazovka zmenila do režimu horizontálne orientovaného zobrazenia, musí byť auto zaparkované.
Ďalšia funkcia odkazujúca na západné pobrežie Spojených štátov sa volá „California“ a ide o súbežné spustenie všetkých okien naraz, vrátane zadného skla na piatych dverách. Užitočnosť otvárania zadného okna je nepochybniteľná, vďaka nemu možno v prevážať aj dlhé predmety, kvôli ktorým by inak museli ostať kufrové dvere pootvorené alebo by sa museli voziť na streche. **Batožinový priestor má kapacitu 566 litrov** a 1 274 litrov po sklopení zadných sedadiel.
Okrem uvedeného má byť silnou stránkou modelu Ocean aj rozsiahla bezpečnostná výbava **Fisker Intelligent Pilot** s početnými senzormi, ktoré vedia rozlišovať rôzne objekty na cestách a okolo nich a odbremeniť vodiča od určitých jazdných úkonov, ako udržiavanie auta v pruhu či zachovávanie odstupu od nasledujúceho vozidla so zapnutým tempomatom. Kurióznou, ale užitočnou funkciou má byť **aktívna ochrana pred pošriabaním diskov kolies**. Mimochodom, auto stojí na 20-palcových. ### Dostupnosť a ceny Nový elektromobil Fisker Ocean bude možné objednávať od leta tohto roka s tým, že prvé kusy vozidiel budú zákazníkom doručované koncom roka, zrejme v novembri. Slovenský predaj Fisker neuvádza, najbližšie zastúpenie automobilky je v Rakúsku. **Rakúske ceny sú nasledovné:** * Fisker Ocean Sport: 41 900 EUR * Fisker Ocean Ultra: 57 500 EUR * Fisker Ocean Extreme: 69 950 EUR




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »