Aktuality

Ruský automobilový priemysel je v troskách! Európske automobilky zastavujú výrobu, krajina už pociťuje nedostatok dielov

Putin, automobilky

Niekoľko spoločností, vrátane automobiliek Volkswagen Group, Renault a výrobcu pneumatík Nokian Tyres, v piatok oznámilo plány na pozastavenie alebo dokonca presun výroby mimo Ruskej federácie v dôsledku nedávnej invázie na Ukrajinu.

Výrobcov v súčasnosti trápia predovšetkým problémy s nedostatkom dielov potrebných na výrobu nových áut. Zatiaľ čo Volkswagenu chýbajú súčiastky vyrábajúce sa priamo na Ukrajine, Renault musí riešiť prerušenie kamiónovej dopravy cez oblasti zasiahnuté vojenským konfliktom. Práve Renault patrí medzi európske spoločnosti, pre ktoré je Rusko jedným z kľúčových trhov. Podľa Citibank pochádza 8 percent základných príjmov značky práve z Ruskej federácie. Pod koncern totiž v súčasnosti spadá aj samotný AutoVAZ, výrobca automobilov Lada.

„Prerušenia sú primárne spôsobené prísnejšími hraničnými kontrolami v tranzitných krajinách a nútenou potrebou zmeniť množstvo zavedených logistických trás," uviedlo ruské zastúpenie spoločnosti AvtoVAZ bez toho, aby menovala krajiny.

Fínsky výrobca pneumatík Nokian uviedol, že presúva výrobu niektorých kľúčových produktových radov z Ruska do Fínska a Spojených štátov, aby sa pripravil na možné ďalšie sankcie po invázii.

Problémy neobišli ani Ford. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase. Americká automobilka tiež uviedla, že bude dodržiavať akékoľvek zákony o obchodných sankciách, ale odmietla diskutovať o tom, či boli ovplyvnené závody Sollers.

Lada Niva 2021

Invázia bola faktorom, prečo poradenské firmy J.D. Power a LMC Automotive znížili svoj výhľad celosvetového predaja nových áut na rok 2022 o 400 000 vozidiel na 85,8 milióna kusov. Automobilový priemysel už aj tak zápasil s obmedzenou ponukou vozidiel v dôsledku globálneho nedostatku polovodičov.

„Už tak napätá ponuka vozidiel a vysoké ceny na celom svete budú pod zvýšeným tlakom na základe závažnosti a trvania konfliktu na Ukrajine,“ odhaduje Jeff Schuster z LMC.

„Rastúce ceny ropy a hliníka pravdepodobne ovplyvnia ochotu a schopnosť spotrebiteľov kupovať vozidlá, aj keď sa zásoby zlepšia," dodal. „V dôsledku eskalujúceho konfliktu medzi nimi a následkov spojených so sankciami voči Rusku sme výrazne znížili prognózy Ukrajiny a Ruska." Konflikt by mohol zvýšiť ceny ropy nad 100 dolárov za barel, čo by zvýšilo inflačný tlak na európskych a amerických spotrebiteľov, uviedol analytik Wells Fargo Colin Langan vo výskumnej správe. Zatiaľ čo spotrebitelia by boli ochotní zaplatiť vyššiu cenu za nové autá, trvalo vysoké ceny ropy by mohli ovplyvniť dlhodobé zotavovanie priemyslu.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie