Ruský automobilový priemysel je v troskách! Európske automobilky zastavujú výrobu, krajina už pociťuje nedostatok dielov

Vojenský konflikt a sankcie budú mať závažný vplyv na ruský automobilový priemysel.
Vydané  Text: 

Niekoľko spoločností, vrátane automobiliek Volkswagen Group, Renault a výrobcu pneumatík Nokian Tyres, v piatok oznámilo plány na pozastavenie alebo dokonca presun výroby mimo Ruskej federácie v dôsledku nedávnej invázie na Ukrajinu. Výrobcov v súčasnosti trápia predovšetkým problémy s nedostatkom dielov potrebných na výrobu nových áut. **Zatiaľ čo Volkswagenu chýbajú súčiastky vyrábajúce sa priamo na Ukrajine, Renault musí riešiť prerušenie kamiónovej dopravy cez oblasti zasiahnuté vojenským konfliktom.** Práve Renault patrí medzi európske spoločnosti, pre ktoré je Rusko jedným z kľúčových trhov. Podľa Citibank pochádza 8 percent základných príjmov značky práve z Ruskej federácie. Pod koncern totiž v súčasnosti spadá aj samotný AutoVAZ, výrobca automobilov Lada. *„Prerušenia sú primárne spôsobené prísnejšími hraničnými kontrolami v tranzitných krajinách a nútenou potrebou zmeniť množstvo zavedených logistických trás,“* uviedlo ruské zastúpenie spoločnosti AvtoVAZ bez toho, aby menovala krajiny. Fínsky výrobca pneumatík Nokian uviedol, že **presúva výrobu niektorých kľúčových produktových radov z Ruska do Fínska a Spojených štátov, aby sa pripravil na možné ďalšie sankcie po invázii.** Problémy neobišli ani Ford. Ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody. Ford vo vyhlásení uviedol, že je „hlboko znepokojený“ situáciou a bude „riadiť akékoľvek účinky“ na svoje podnikanie v reálnom čase. Americká automobilka tiež uviedla, že bude dodržiavať akékoľvek zákony o obchodných sankciách, ale odmietla diskutovať o tom, či boli ovplyvnené závody Sollers.
Invázia bola faktorom, prečo poradenské firmy J.D. Power a LMC Automotive znížili svoj výhľad celosvetového predaja nových áut na rok 2022 o 400 000 vozidiel na 85,8 milióna kusov. Automobilový priemysel už aj tak zápasil s obmedzenou ponukou vozidiel v dôsledku globálneho nedostatku polovodičov. *„Už tak napätá ponuka vozidiel a vysoké ceny na celom svete budú pod zvýšeným tlakom na základe závažnosti a trvania konfliktu na Ukrajine,“* odhaduje Jeff Schuster z LMC. *„Rastúce ceny ropy a hliníka pravdepodobne ovplyvnia ochotu a schopnosť spotrebiteľov kupovať vozidlá, aj keď sa zásoby zlepšia,“* dodal. *„V dôsledku eskalujúceho konfliktu medzi nimi a následkov spojených so sankciami voči Rusku sme výrazne znížili prognózy Ukrajiny a Ruska.“* Konflikt by mohol zvýšiť ceny ropy nad 100 dolárov za barel, čo by zvýšilo inflačný tlak na európskych a amerických spotrebiteľov, uviedol analytik Wells Fargo Colin Langan vo výskumnej správe. **Zatiaľ čo spotrebitelia by boli ochotní zaplatiť vyššiu cenu za nové autá, trvalo vysoké ceny ropy by mohli ovplyvniť dlhodobé zotavovanie priemyslu.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.