Nedostatok solídnych rodinných áut
Ponuka automobilov vždy prechádzala vývojom a fázami. Zatiaľ čo v 90. rokoch minulého storočia a na prelome milénií boli vskutku populárne karosérie typu van, minivan a MPV, dnes zákazníci a automobilky preferujú crossovery a SUV. Nie sú celkom ideálne náhrady za rodinné MPV-čka, pretože majú odlišnú koncepciu vnútorného priestoru. Zatiaľ čo automobily typu MPV ťažili z vysokého stropu, relatívne vysokého posedu a priestrannejšieho kufra, crossovery sú v podstate robustnejšími hatchbackmi. Preto vieme oceniť, keď automobilky nezanevierajú na klasickú koncepciu karosérie a naďalej ponúkajú niečo, čo má pridanú „rodinnú“ hodnotu.
BMW radu 2 Active Tourer druhej generácie sme spoznali ešte v októbri minulého roka a dnes sme mali možnosť prvýkrát vidieť novinku naživo. Aj keď to z oficiálnych fotografií mohlo vyzerať tak, že sa BMW nevyhlo prispôsobeniu tohto MPV po vzore crossoveru, pravdou je, že ide stále o poctivé rodinne orientované vozidlo. Na rozdiel od malých SUV má napríklad relatívne nízky podvozok a vysokú karosériu a okná.

Priestor na zväčšovanie sa však našiel. Na dĺžku sa druhá generácia predĺžila o 32 mm na hodnotu 4 386 mm. Do šírky pribrala 24 mm (1 824 mm) a do výšky narástla o 21 mm na celkovú hodnotu 1 576 mm. Napriek väčším vonkajším rozmerom sa však vôbec nezmenil rázvor, zostal na pôvodnej hodnote 2,67 metra. Ako by povedal klasik, not great, not terrible.
Čo je dôležitejšie, sú zväčšené rozchody kolies, a to vpredu o 25 mm (1 586 mm) a vzadu o 26 mm (1 588 mm). Všetky tie desiatky milimetrov sú dôležité, pretože avizujú lepšie jazdné vlastnosti, väčšiu stabilitu a celkovo lepší zážitok z jazdy aj na zadných sedadlách.

Čo priam udrie do očí, je predná maska. Tie obrovské ľadvinky s čiastočným lesklým zakrytovaním nie sú použité len tak, súčiniteľ aerodynamického odporu Cx dosahuje hodnotu 0,26, čo je auto takéhoto typu pôsobivé. K nízkemu odporu vzduchu majú dopomôcť aktívne lamely masky chladiča a dolných nasávacích otvorov v nárazníku. Okrem toho má 2 Active Tourer aj výrezy na okrajoch nárazníku slúžiace k lepšiemu obtekaniu vzduchu.
Prečítajte si aj:
Interiér skoro ako v BMW iX

Významnou zmenou v porovnaní s odchádzajúcou prvou generáciou 2 Active Tourer je vyhotovenie prednej časti interiéru. Kokpit pre vodiča je výrazne inšpirovaný veľkým modelom iX, čo znamená uplatnenie minimalistického dizajnu. V prvom rade upriamite pozornosť na rozmerný prístrojový panel BMW Curved Display pod zakriveným sklom, ktorý pozostáva z dvoch samostatných displejov. Priamo pred vodičom je obrazovka s uhlopriečkou 10,7-palca a v strede je 10,25-palcový displej.
Mnohých nepoteší, že tento stredový displej prevzal aj úlohu ovládača klimatizácie, takže v spodnej časti displeja sa neustále zobrazujú virtuálne ovládače teploty a po rozkliknutí „Menu klimatizácie“ sa zobrazujú podrobné nastavenia.

Minimalizmus sa preniesol aj na stredovú konzolu. Má podobné vyhotovenie ako tá v BMW iX, ale na jej vrchole chýba držiak pre vertikálne umiestnenie smartfónu. Ten sa dá spoločne s nápojmi uložiť do slotu umiestneného pod stredovými výduchmi klimatizácie. Niekomu môže chýbať tradičný kruhový ovládač pre pohyb v infotainmente, ale systém BMW Operating System 8 možno ovládať intuitívne cez dotykový displej. Ovládače hlasitosti, jazdných režimov, parkovacieho asistenta, nastavení vozidla, automatickej brzdy (auto hold) či prepínania skladieb však ostali fyzické.

Sedadlá pre zadných pasažierov aj v druhej generácii disponujú pestrou variabilitou - jednotlivo môžete posúvať sedáky v rozsahu 13 centimetrov, nastavovať polohu chrbtového operadla, stredové operadlo možno sklopiť do polohy lakťovej opierky. Posunutím sedadiel možno zväčšiť dĺžku batožinového priestoru a zväčšiť tak jeho objem až o 90 litrov.


Objem batožinového priestoru dosahuje v modeloch BMW 218i Active Tourer a BMW 218d Active Tourer hodnotu 470 — 1 455 litrov a v modeloch BMW 220i Active Tourer a BMW 223i Active Tourer 415 — 1 405 litrov.

Z prvého stretnutia s BMW 2 Active Tourer sme si odniesli aj menšie sklamanie kvôli slabšiemu vybaveniu batožinového priestoru - jedna sieťka naľavo, priečinok pod podlahou a dva háčiky pre zavesenie tašiek, to nie je práve splnený sen prakticky orientovaného zákazníka. V tejto verzii chýba tunel vedúci do interiéru cez stredové zadné operadlo, sklápanie sedadiel z kufra, osvetlenie či skrinka s dvierkami.
Rodinné športové auto
Prezentované vozidlo v motorizácii 223i Active Tourer M Sport bolo vybavené dizajnovým paketom karosérie aj interiéru, čo sa podpísalo pod podstatné zlepšenie estetiky. Športová estetika sa radu 2 Active Tourer hodí, lenže neostalo len pri nej. S adaptívnym športovým M podvozkom, športovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou s minimalistickým ovládačom shift-by-wire, aktívnym sedadlom vodiča a športovým sedením ako takým má byť zážitok z vlastníctva tohto rodinného auta citeľne okorenený. Teda skrátka nemusí prísť ani rodina, ani jej horúca hlava.
Čerešničkou na tej pomyslenej torte sú potom 19-palcové hlínkové disky BMW Individual Multi-spoke 839.

Pohon zabezpečoval benzínový štvorvalcový motor s mild-hybridnou technológiou. Tá pomocou štartér-generátora dopomáha spaľovaciemu motoru znižovať emisie a spotrebu paliva, ale auto samotné na elektrinu nejazdí. Maximálny výkon tohto agregátu so zdvihovým objemom valcov 1998 cm3 predstavuje 150 kW (204 k) so strednou spotrebou 6,3 l/100 km.

Model ako taký sa dodáva aj v nafte a vo variantoch s výkonovým spektrom od 100 do 160 kW. V priebehu nasledujúcich mesiacov bude v predaji aj s plug-in hybridným pohonom, ktorý bude schopná jazdiť aj na elektrinu bez použitia spaľovacieho motora. S technológiou BMW eDrive piatej generácie sa podľa slov výrobcu majú zvýšiť dynamika aj dojazd.


Počas prvých jázd a testov nového BMW 2 Active Tourer sa budeme zameriavať na zmenu v jazdných vlastnostiach, spotrebu paliva v rôznych podmienkach a tiež praktický potenciál vozidla.