Aktuality

Prezidentská kancelária má nový plug-in hybrid, KIA Ceed Sportswagon

Novinka vo vozovom parku prezidentskej kancelárie

Značka Kia poskytla Kancelárii prezidenta Slovenskej republiky nové kombi KIA Ceed Sportwagon s plug-in hybridným pohonom. Ide o typ pohonu, ktorý kombinuje spaľovací motor s ďalším elektrickým. Palivom je tak benzín, ale aj elektrina, pričom vstavaný akumulátor dokáže poháňať kompaktné kombi na trase s dĺžkou asi do 60 kilometrov.

Za predpokladu, že sa toto vozidlo bude pravidelne nabíjať káblom, bude schopné prejsť značnú časť v meste najazdených kilometrov bez lokálnych emisií oxidu uhličitého - benzínový motor sa totiž vôbec nemusí zapínať. Keď sa trakčný akumulátor s kapacitou 8,9 kWh vybije, vodič má možnosť jazdiť s 1,6-litrovým benzínovým motorom, pričom celková spotreba počas bežnej prevádzky sa môže pohybovať na úrovni okolo troch či dokonca dvoch litrov na 100 kilometrov. Alternatívne si môže vodič vybrať, že bude jazdiť len s pomocou benzínového motora a ušetriť si tak energiu v batérii na vhodnejšiu chvíľu.

Nabíjanie plug-in hybridu je potom možné buď káblom, ktorý sa pripája k bežnej elektrickej sieti s napätím 230 voltov či do nabíjacej stanice pre elektromobily, alebo princípom automatickej rekuperácie pri spomaľovaní. Na domácej sieti sa batéria nabije za niekoľko hodín, čo v prípade plug-in hybridov nie je problém - elektrické autá sa totiž nabíjajú vtedy, keď sa nepoužívajú, čo je väčšina z času existencie vozidla. Navyše, aby sa používal plug-in hybridný systém pohonu, nie je potrebné mať batériu nabitú na 100 percent.

Prečo plug-in hybrid?

Pre Kanceláriu prezidenta SR sú autá s plug-in hybridným pohonom voľbou z rozumu, pretože na jednej strane umožňuje jazdu bez emisií, na druhej strane v prípade potreby nie sú limitované obmedzenou kapacitou a časom nabíjania akumulátora. Cieľom projektu Kancelárie prezidenta SR „Zelená kancelária 2030“ je stať sa prvou klimaticky neutrálnou verejnou inštitúciou na Slovensku do roku 2030. Na základe konkrétneho výpočtu uhlíkovej stopy v roku 2020 má ambíciu znížiť emisie úradu do roku 2030 resp. vykompenzovať tie vypúšťané emisie, ktoré sa nedajú inak znížiť napríklad v dôsledku leteckej dopravy, uvádza tlačová správa značky Kia.

Napriek tomu, že Kia Ceed SW PHEV nepatrí k športovým vozidlám a ani nemá ambície tváriť sa ako výkonnostné kombi, ponúka **kombinovaný výkon pohonného systému 104 kW **(141 k) a krútiaci moment 240 Nm. Samotný benzínový motor 1,6 GDi bez preplňovania pritom dosahuje výkon do 72 kW (97 k).

Môže sa to zdať ako slabšia hodnota, ale z našej osobnej skúsenosti z redakčného testu sme si odniesli rozhodne pozitívne dojmy. Má síce ďaleko od takého ProCeedu či dokonca Stingera GT, avšak na bežné jazdenie s dôrazom na dynamiku v mestských rýchlostiach a jazdný komfort na diaľnici je Ceed SW PHEV dobrou voľbou.

Cenníková cena plug-in hybridu KIA Ceed SW PHEV je 33 990 eur za výbavu GOLD a 37 590 eur za vrcholovú výbavu PLATINUM. Silným argumentom v prospech kúpy je najmä záruka 7 rokov/150 000 km, z toho prvé tri roky bez obmedzenia kilometrov, a tiež rovnaká záruka na akumulátor - podľa automobilky počas tejto doby neklesne kapacita pod 70 percent pôvodnej hodnoty.

Prečítajte si aj:


Test Kia Ceed SW PHEV: 1300 km za 3,2 litra benzínu je reálny výsledok jázd

ERIK STRÍŽ


Marián Hoffer, generálny riaditeľ Kia Sales Slovakia, pri tejto príležitosti uviedol: „Som veľmi rád, že sme mohli poskytnúť Kancelárii prezidenta SR vozidlo, ktoré je vyrobené v našom žilinskom závode Kia Slovakia. Obľúbený model Kia Ceed Sportswagon vo verzii PHEV je alternatívou k modelu s konvenčným motorom. Dojazdová vzdialenosť na čisto elektrický pohon je cca 60 kilometrov. To znamená, že väčšina každodenných jázd sa dá absolvovať na elektrický pohon. Kia sa rovnako veľmi zodpovedne stavia k otázke udržateľnosti a ochrany životného prostredia. Do roku 2035 v rámci dlhodobých plánov by chcela skompletizovať elektrifikovanú zostavu svojich modelov.“

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

VW Golf R (auto motor a šport č. 10/2022)
Testy

To sú tlaky! Test VW Golf R

Vrcholná verzia Golfu chce byť auto, ktoré dokáže všetko. Voziť vás každý deň do práce v lete aj v zime, zabaviť vás na okreske, naháňať autá na okruhu a dokonca aj driftovať. Dokáže to všetko?