
2021 v číslach: Nových áut sa predalo menej, starých jazdeniek sa doviezlo viac
Aktualizácia príspevku z 13. januára 2021
Zväz automobilového priemyslu SR dnes v Bratislave na svojej tlačovej konferencii sumarizoval predchádzajúci rok autopriemyslu na Slovensku. Čísla sú skôr povzbudivé a odhady vývoja v novom roku sú priaznivé, avšak nastupujúca éra európskej elektromobility k nám prichádza veľmi pomaly. Pritom automobilový priemysel má byť akcelerátorom zelenej Európy a Slovensko je na autopriemysle vysoko závislé. Zväz automobilového priemyslu preto upozorňuje na potreby, ktoré výrobcovia automobilov u nás majú a na potrebu strategickej podpory dopytu po vozidlách s alternatívnym pohonom - za také sú považované plug-in hybridy (PHEV) a elektromobily (EV, BEV). Situáciu na trhu s automobilmi na Slovensku počas roka 2021 objasnili Alexander Matušek (prezident ZAP SR) a Pavol Prepiak (výkonný viceprezident ZAP SR), ako aj hostia z automobiliek pôsobiacich na Slovensku.

Predaje nových áut na Slovensku v roku 2021
Pavol Prepiak, výkonný viceprezident ZAP SR, poukázal na pokles registrácií nových vozidiel o 0,79 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2020. Celkovo sa v roku 2021 na Slovensku zaregistrovalo 75 700 kusov nových osobných automobilov kategórie M1, rok predtým to bolo o 605 kusov viac. Má to byť výsledok kombinácie viacerých faktorov, v prvom rade nedostatku čipov, s tým spojenej limitovanej ponuky pre zákazníkov a vypredania skladov, ako aj výroby prebiehajúcej v takzvaných profitabilnejších modeloch, čo nenapĺňalo potreby trhu.

Trend registrácií nových vozidiel všetkých kategórií je však priaznivý, medziročne +2,87 percenta, teda 87 349 vozidiel. To je o 2 440 kusov viac ako v roku 2020. V porovnaní s rokom 2019 však ide o výrazný pokles, vtedy sa u nás zaregistrovalo celkom 113-tisíc nových vozidiel. Prepiak pripomenul, že za optimálny by považoval predaj na úrovni až 100-tisíc vozidiel.

Osobné automobily (M1) sa najčastejšie predávali v karosárskom vyhotovení SUV, to malo u nás v roku 2021 trhový podiel až 45,69% a medziročne zaznamenal nárast až o 6,93 percenta - teda najviac spomedzi všetkých ostatných segmentov. Išlo o celkovo 34 589 kusov esúvečiek. Ďalej zákazníci nakupovali osobné autá nižšej strednej triedy (17 520 ks, trhový podiel 23,14%) a malé autá (13 634 ks, trhový podiel 18,01%). Okrem SUV mali všetky ostatné typy vozidiel prevažne stagnujúci alebo klesajúci medziročný vývoj trhového podielu.

Registrácie nových osobných áut podľa typu paliva
ZAP SR rozdelil osobné automobily na nízkoemisné (PHEV, elektromobily), nízkoemisné vybavené technológiami hybridného pohonu (HEV) a tretia skupina sú štandardné vozidlá so spaľovacím motorom (ICE), vrátane mild-hybridného pohonu MHEV. Štvrtou skupinou sú vodíkové vozidlá zastúpené jedným exemplárom.


Realitou roka 2021 je len 3-percentný trhový podiel elektromobilov a plug-in hybridov. V absolútnych číslach je to 1 104 elektromobilov, 146 vozidiel nafta+PHEV, 1 020 vozidiel benzín+PHEV a jedno vozidlo benzín+LPG+PHEV, dovedna 2 271 kusov. To je o 490 kusov vozidiel viac ako v roku 2020, lenže stále podstatne zaostáva za priemerom Európskej únie. Počas prvých troch štvrťrokov 2021 mali elektromobily a plug-in hybridy v Európe až 18,9-percentný trhový podiel, zatiaľ čo u nás len tri percentá.
Pritom do roku 2025 by sa u nás malo predávať až 51 520 týchto vozidiel ročne, aby sa napĺňali ambície o znižovaní emisií z osobnej dopravy. To znamená, že musíme u nás predávať až 20-násobok súčasných počtov elektromobilov a plug-in hybridov.
Hybridné automobily (HEV) dosiahli až 20,01 percentný podiel, ide o medziročný nárast o 7 913 kusov vozidiel na celkových 15 148.

Matušek: Stávame sa šrotoviskom Európy, dovážame šroty
Štatistiky ZAP SR odhaľujú, že individuálne dovezených vozidiel (nové+jazdené) bolo 44,6 percenta z celkového množstva nových registrácií, teda 61 032 kusov. To znamená medziročný nárast až o 3 846 kusov vozidiel. Išlo najmä o staré vozidlá, až 49 percent z nich malo viac ako 10 rokov a viac ako 8-tisíc osobných áut z dovozu malo viac ako 15 rokov.


Tieto čísla nastavujú zrkadlo zákonodarcom a ich ambíciám znižovať vplyv osobnej dopravy na životné prostredie. Ukazuje sa, že motoristi si radšej kúpia staršie jazdené auto, aby sa vyhli vysokým cenám ekologickejších nových vozidiel. Osobných áut s nízkymi emisiami počas prevádzky predávame stále málo, čo môže spoločne dovozom starých áut môže dospieť k zhoršeniu emisnej bilancie a tiež so zvýšenými rizikami v cestnej premávke.
Ak chceme čistejšie autá, musíme pre ne vytvoriť infraštruktúru
Zväz ďalej podotýka, že Slovensko zaostáva v príprave infraštruktúry pre nabíjateľné automobily. V minulom roku sme na Slovensku mali 820 verejných nabíjacích bodov, pritom už v roku 2025 by sme ich podľa ambícií Európskej komisie mali mať 5 500 a v roku 2030 až 27-tisíc. Zaostáva však aj celá Európa. Dnes je v EÚ 280-tisíc nabíjacích staníc, z toho 70 percent len v troch krajinách - Nemecko, Holandsko a Francúzsko. V roku 2030 by to na naplnenie zámerov Európskej komisie malo byť v Európe 3,9 milióna týchto nabíjačiek a podľa údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) až 7 miliónov.

Prognózy predaja vozidiel v roku 2022
Zväz automobilového priemyslu je v odhadoch tohto roka skôr optimistický. To aj napriek tomu, že naďalej automobilky znášajú dôsledky polovidičovej krízy a obmedzenia spojené s ochorením Covid-19.
Odhad ZAP SR na rok 2022 je, že v prípade nákladnej dopravy N3 nad 12 ton bude predaj okolo úrovne 2 700 ks, úžitkové automobily kategórie N1 okolo 8 400 ks a osobné automobily M1 by mohli dosiahnuť až 85 000 kusov registrácií nových vozidiel. Prepiak však pripomína problém s nedostatkom polovodičov a alokáciu vozidiel pre krajiny, ktoré na rozdiel od Slovenska podporujú zákazníkov pri kúpe nízkoemisného vozidla.
Počas roka 2022 na Slovensku podľa odhadov predá 97-tisíc nových vozidiel.