Komfort namiesto bezpečnosti? Presne tak
Nemecký autoklub ADAC koncom minulého roka realizoval test bezpečnosti nových vozidiel a ich ochranu pred pokusom o krádež. Vyskúšal tak jednu z najväčších slabín moderných áut, takzvaný bezkľúčový vstup (keyless). Výhody bezkľúčového vstupu a štartu sú nespochybniteľné, zvyšujú komfort, ale obyčajne sú výhodné aj pre zlodejov áut. Pre nich sú, údajne, autá s bezkľúčovým vstupom a štartom ľahkou korisťou, stačí im technika v hodnote len sto eur!
Technológie bezkľúčového vstupu však automobilky priebežne vylepšujú a v aktuálnej generácii už nie je dôvod na pochybnosti, ak si zadovážite správnu značku auta.
ADAC otestoval dovedna 482 áut a štyri motocykle a je škandál, že sa nepodarilo prelomiť zámky iba 21 z nich.
Keď sa takýto test realizoval v roku 2020, výsledky boli značne horšie, spomedzi 360 kusov automobilov špecialisti z ADACu neprelomili bezpečnosť iba šiestich. Päť bolo prémiových vozidiel a iba jedno z áut bolo „ľudové“ - práve Volkswagen Golf 8. Ten mal dobré výsledky tento rok tiež, rovnako ako ďalšie modely a značky z koncernu Volkswagen.
Štúdia ADAC dokazuje, že autá a motocykle s komfortným uzamykacím systémom „Keyless“ sa zvyčajne dajú ukradnúť oveľa ľahšie ako vozidlá s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie.

Veľká bezpečnostná medzera v komfortných kľúčoch, známych ako bezkľúčové systémy, značne uľahčuje prácu zlodejov: Stačí sa priblížiť ku kľúču od auta alebo motorky s malým zariadením a k dverám auta alebo motocykla pomocou druhého zariadenia. Dosahy signálov sú takto „predĺžené“ na stovky metrov a auto sa dá otvoriť, rovnako ako zámky riadidiel na motocykloch. Funguje to aj vtedy, keď je kľúč v dome alebo keď sa majiteľ nachádza v pivnici s kľúčom vo vrecku nohavíc, upozorňuje ADAC.
Problémom je tiež skutočnosť, že takmer všetky vozidlá sa pritom dajú aj naštartovať a jazdiť! Proti neoprávnenému štartu sú podľa výsledkov zabezpečené iba modely vozidiel, ktoré nemali vo výbave aj bezkľúčový štart a napríklad Mazda CX-30, nový Nissan Qashqai či Renaulty Arkana, Captur, Clio a Kangoo.
Podľa odborníkov ADAC si obe zariadenia potrebné k odcudzeniu vozidla môžete postaviť sami s minimálnou námahou. Komponenty v hodnote asi iba 100 eur sú dostupné v každom obchode s elektronikou.
V celej veci zohráva kľúčovú úlohu nedostatok prakticky všetkých nových áut so systémom bezkľúčového štartovania: akonáhle motor nabehne, zvyčajne zostane v prevádzke kým je v nádrži palivo, a to aj bez kľúča. Ak zlodej natankuje s naštartovaným motorom, prípadne deaktivuje systém Auto Start-Stop, môže s ukradnutým vozidlom teoreticky prejsť aj naprieč celou Európou.
Majitelia ukradnutých vozidiel sa tiež vystavujú riziku, že sa stanú obeťou druhýkrát: ak sa zlodejovi zastaví motor ukradnutého auta alebo motocykla, nemôže ho znova naštartovať kvôli chýbajúcemu kľúču. Ak vozidlo nechá na mieste a to sa následne nájde, nebude vykazovať žiadne známky vlámania alebo inej krádeže. To môže viesť k podozreniu, že majiteľ krádež len fingoval, aby sa dopustil poistného podvodu.
ADAC preto vyzýva výrobcov automobilov a motocyklov, aby systematicky zabezpečovali všetku elektroniku vozidiel spôsobom, ktorý je dlhodobo štandardom v iných IT oblastiach (ideálne certifikovaný podľa Common Criteria). Vozidlá s bezkľúčovým uzamykacím systémom nesmú byť oveľa jednoduchšie na ukradnutie ako ich verzie s bežným kľúčom na diaľkové ovládanie. ADAC tiež upozorňuje na to, že musí existovať aj náprava pre už existujúcich majiteľov dotknutých vozidiel.
Ktoré vozidlá majú bezpečný bezkľúčový systém?
Kompletné výsledky testu z dielne autoklubu ADAC nájdete v tomto PDF dokumente.
Toto sú autá, ktorých bezpečnosť bola dosť vysoká na to, aby sa ich aj s bezkľúčovým odomykaním (a/alebo štartovaním) špecialistom z ADAC nepodarilo odcudziť:
- Audi A3 (7/2020)
- A5 40 g-tron (6/2019)
- Jaguar E-Pace D180S AWD (9/2018)
- Jaguar -Pace (4/2018)
- Land Rover Defender (9/2021)
- Land Rover Discovery (3/2018)
- Land Rover Range Rover (2/2018)
- Land Rover Range Rover (5/2019)
- Mercedes-Benz S 500 (11/2020)
- SEAT Leon (2/2020)
- SEAT Leon (4/2021)
- Škoda Enyaq iV (3/2021)
- Škoda Octavia (8/2020)
- Škoda Octavia (9/2020)
- Volkswagen Caddy (12/2020)
- Volkswagen Golf 8 (11/2019)
- Volkswagen Golf (7/2020)
- Volkswagen Golf 8 Variant (10/2020)
- Volkswagen Golf 8 (2/2021)
- Volkswagen ID.3 (7/2020)
- Volkswagen ID.4 GTX (7/2021)
Celkom prirodzene z testu vyplýva, že vozidlá, ktoré sa nedali ilegálne odomknúť, sa nedali ani naštartovať.
Odporúčania pre spotrebiteľa
Ako kupujúci by ste si objednávku vozidla s voliteľným „bezkľúčovým“ systémom mali dôkladne zvážiť, nabáda ADAC.
V prípade pochybností zaistite vozidlo dodatočnou ochranou proti krádeži. Zaparkujte vozidlo cez noc v uzamknutom priestore, napríklad garáži, a vo vnútri budov nenechávajte kľúč s diaľkovým ovládaním v blízkosti vonkajších dverí a okien.