Na ťažbu materiálov pre elektromobily využívajú viac ako 40 000 neplnoletých detí, najmladšie majú len 6 rokov

Wilsonove centrum zverejnilo údaje o praktikách v kobaltových baniach.
Vydané  Text: 
Demokratická republika **Kongo má obrovské zásoby niektorých z najcennejších nerastov na svete ako je meď, zlato, koltan, kobalt či diamanty.** Napriek tomu je Kongo jednou z najchudobnejších krajín sveta, keďže jej občanov sužuje chudoba a humanitárne krízy. Viac ako polovica svetových zdrojov kobaltu sa nachádza práve v Kongu, pričom **v krajine dnes prebieha až 70 % svetovej ťažby kobaltu.** Remeselní baníci produkujú 20 % produkcie kobaltu v krajine. Zvyšok pochádza od zahraničných firiem, predovšetkým čínskych, ktorých priemysel nabíjateľných batérií predstavuje približne 60 % celosvetového dopytu po kobalte.
**Kobalt je základná surovina, ktorú používajú veľké technologické spoločnosti pre dobíjacie lítium-iónové batérie,** elektronické zariadenia a elektrické autá. Cenný kobaltový priemysel však má svoju cenu: ťažba nerastu je spojená s detskou prácou, bezpečnostnými rizikami, zneužívaním životného prostredia a korupciou. Ak sa Konžskej demokratickej republike nepodarí prijať a presadiť prísnejšie predpisy na ochranu malých baníkov, tieto trendy sa zvýšia spolu s technologickým prudkým nárastom dopytu po kobalte, ktorý by mal do roku 2025 narásť o 60 %. ### DETSKÁ PRÁCA Ťažba v krajine využíva ľudí všetkých vekových kategórií vrátane detí, ktoré sú povinné pracovať v drsných podmienkach. Z počtu 255 000 konžských ťažobníkov kobaltu je **40 000 detí, niektoré z nich majú len šesť rokov.** Veľkú časť ich práce tvorí neformálna ťažba v malom meradle, pri ktorej robotníci zarábajú menej ako 2 doláre za deň, pričom **používajú svoje vlastné nástroje, predovšetkým ruky.** Početné veľké technologické spoločnosti ako **Apple, Alphabet (materská spoločnosť Google), Dell, Microsoft a Tesla boli citované v súdnom spore v súvislosti s úmrtiami či vážnymi zraneniami, ktoré utrpeli detskí robotníci v kobaltových baniach.** Pokus vyvodiť zodpovednosť veľkých technologických firiem je pozitívnym krokom, ktorý musí sprevádzať zvýšené povedomie verejnosti o zneužívaní detskej práce a žalostných pracovných podmienkach.
### NIČENIE PRÍRODY Rastúci globálny dopyt po kobalte znamená, že životné prostredie Konga je vo veľkom ohrození, najmä ak sa neprijmú opatrenia na zabezpečenie udržateľnosti. Ťažba nerastných surovín v Kongu zahŕňa výrub stromov a výstavbu ciest, čo má negatívny vplyv na životné prostredie a biodiverzitu. Okrem toho, hoci je kobalt kľúčovou zložkou globálnej ekologizácie a obnoviteľnej energie, **jeho rýchla ťažba prispieva ku globálnemu otepľovaniu.** Ťažba kobaltu vytvára neuveriteľne vysoké emisie oxidu uhličitého a oxidu dusičitého a značnú spotrebu elektriny. V reakcii na tieto tlaky viaceré svetové veľké technologické spoločnosti vrátane BMW Group, BASF, Samsung SDI a Samsung Electronics v roku 2019 spustili kampaň Cobalt for Development na podporu etických a bezpečnejších praktík v priemysle ťažby kobaltu v Kongu. Volkswagen sa k projektu pripojil v roku 2020. **S cieľom vykonávať remeselnú ťažbu kobaltu v malom meradle udržateľnejšie, Cobalt for Development bude prvé tri roky analyzovať a nachádzať spôsoby, ako možno zlepšiť životy pracovníkov a ich pracovné prostredie.**
Niektoré spoločnosti sa však zo strachu, že budú spájané so získavaním kobaltu prostredníctvom detskej práce, rozhodli úplne odstrihnúť dodávky materiálov od malých baníkov. Táto stratégia však ohrozuje živobytie v mnohých komunitách, ktoré sú vo veľkej miere závislé od tejto ťažby, pokiaľ ide o pracovné miesta a príjem. **To zase podčiarkuje dôležitosť úplnej formalizácie malého kobaltového ťažobného priemyslu, ktorý predstavuje 20 % produkcie kobaltu v krajine.** Nám nateraz nezostáva nič iné len dúfať, že veľké firmy podniknú v spolupráci s tamojšou vládou správne kroky k zabezpečeniu vyšších štandardov pre pracujúcich.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!