Najdlhší most Slovenska mnohí stále nepoznajú, dnes otvárajú 9 km novej diaľnice
Keď sa v roku 2021 na okraji Kriváňa objavili prvé stavebné stroje, len málokto tušil, že sa na tomto mieste rodí najdlhší most Slovenska. Po štyroch rokoch intenzívnej práce vrátane stovkách odborníkov vo výškach a tisíckach hodín v neľahkom teréne je hotový úsek rýchlostnej cesty R2, ktorý sa už dnes prezýva cesta v korunách stromov. Národná diaľničná spoločnosť ho slávnostne sprístupní vo štvrtok 20. novembra.
Stavba, ktorá sa začala ešte v novembri 2021, si vyžiadala nielen maximálne nasadenie techniky, ale aj obrovské množstvo ľudskej práce. Denne sa na úseku pohybovalo 450 až 500 pracovníkov a väčšina z nich musela absolvovať špeciálny výcvik na práce v extrémnych výškach. Niet sa čomu čudovať – jeden z mostných pilierov tu dosahuje takmer 45 metrov.
Najdlhší most Slovenska v krásnej krajine
R2 medzi Kriváňom a Mýtnou patrí k najzaujímavejším dopravným projektom posledných rokov. Prechádza územím medzi masívmi Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria – teda v prostredí, kde doprava doteraz narážala na limity terénu. Práve tu vznikol najdlhší most Slovenska, dlhý neuveriteľných 4 374 metrov. Celý úsek tak doslova prechádza ponad krajinu vo výškach od 15 do 45 metrov a vodičom ponúka pohľad na slovenskú prírodu, aký poznali doteraz len turisti.
Nová rýchlostná cesta R2 začína v križovatke Kriváň, kde nadväzuje na existujúci úsek Pstruša – Kriváň. Končí pri obci Mýtna napojením na úsek smerom na Lovinobaňu. Až na troch miestach pretína cestu I/16. Celkovo tu vzniklo 6 402 metrov mostov, čo je v rámci jedného úseku veľmi vysoké číslo.
Stavbyvedúci Ján Karásek v stanovisku pre médiá, že išlo o projekt, ktorý si vyžiadal úplne všetko, čo slovenské mostárstvo v súčasnosti ovláda. Na mieste pracovalo 30 veľkých žeriavov, niektoré priviezli z Poľska či Česka. Skruže mostov sa montovali vo výške približne 30 metrov, nie na zemi, ako to býva bežné. To všetko navyše v tesnej blízkosti frekventovanej cesty I/16, ktorú nebolo možné uzatvoriť na dlhší čas ani počas náročných úkonov.
Úľava pre región aj nová dopravná tepna
Okrem technických parametrov má nový úsek, ktorý zahŕňa najdlhší most Slovenska, veľký význam taktiež pre ľudí v okolí. Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka ide o kľúčový míľnik pre okresy Detva a Lučenec.
Nová cesta odvedie tranzit mimo obcí a zároveň sa stane významnou spojniciou v rámci medzinárodnej dopravy. Ako dodáva, výsledkom je nielen praktické dopravné riešenie, ale aj vizuálne pôsobivé stavebné dielo.
Diaľničiari budú musieť kvôli novej rýchlostnej ceste zvýšiť frekvenciu posypov počas zimnej údržby. „V tomto prípade je nutné, aby sme realizovali častejšie preventívne posypy, keď sa priblíži teplota k 0 stupňom. Jedná sa o takmer 7-kilometrový úsek estakády, ktorý je vo výške 45 metrov, kde sú odlišné poveternostné podmienky,“ vysvetlil podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Rastislav Droppa. NDS preto na svojom stredisku v Lučenci navýšila kapacity zamestnancov a techniky.
Zdroj: NDS



















