Končí kontrola ŠPZ? Nová diaľničná známka bude platiť pre viac áut

Schyľuje sa ku zmene, ktorá výrazným spôsobom zmení pravidlá na diaľniciach. Nová diaľničná známka bude fungovať inak ako tie súčasné.
nová diaľničná známka

Budúca česká vláda pripravuje flotilové diaľničné známky. Čo to znamená pre vodičov? Nová diaľničná známka má byť súčasťou reformy celého systému. Štát chce u susedov značne upraviť spôsob, ako si ľudia známky kupujú, respektíve používajú v rodinách či firmách.

Tradične je elektronická diaľničná známka v Česku viazaná na konkrétnu tabuľku ŠPZ, čiže rovnako ako na Slovensku. Pripravované opatrenie má umožniť to, že nová diaľničná známka už nebude spojená s konkrétnym EČV. Budete ju môcť flexibilne podľa potreby priraďovať k rôznym autám napríklad v rámci domácnosti alebo vo firme. Ide o predvolebný sľub strany Motoristé sobě, ktorá ho teraz dostala aj do vládneho programu.

V praxi by to mohlo fungovať tak, že nová diaľničná známka vám po jej zakúpení umožní zmeniť ŠPZ, ku ktorej je priradená, a to cez oficiálny e-shop edalnice.cz. Rodina, ktorá vlastní viac automobilov, by tak mohla potenciálne využívať jednu diaľničnú známku pre viac áut – podľa toho, s ktorým práve potrebujú využiť diaľnicu.

nová diaľničná známka

Prečo príde nová diaľničná známka?

V programe strany Motoristé sobě je nová diaľničná známka jedným z hlavných opatrení. Cieľom je zvýšiť flexibilitu vodičov a znížiť náklady pre domácnosti či firmy s viacerými vozidlami.

Zároveň chce budúca koalícia zmraziť ceny diaľničných známok, no až po najbližšom zvýšení od budúceho roka. Ročná diaľničná známka tak napríklad zdražie v prepočte na 107 eur. To je v rozpore so súčasným mechanizmom ich zvyšovania raz ročne na základe inflácie a rozširovania diaľničnej siete.

Zavedenie flotilových známok však nie je len technická úprava, ale aj finančná a legislatívna výzva. Súčasný systém priniesol českému štátnemu rozpočtu minulý rok približne sedem miliárd českých korún. V eurách ide zhruba o 290 miliónov. Ak si však motoristi po novom namiesto viacerých známok kúpia len jednu, štát príde o časť týchto príjmov. Ani zavedenie diaľničných poplatkov pre elektromobily, ktoré sa taktiež ocitlo v českom vládnom programe, pravdepodobne nezvládne pokryť celý výpadok.

chyba diaľničnej známky

Musia zmeniť zákon

Ďalšou otázkou je technické a legislatívne nastavenie celého systému. Aby flotilové známky fungovali, bude nutné upraviť zákon o pozemných komunikáciách. Rovnako bude musieť vzniknúť spôsob, ako zabrániť zneužívaniu – napríklad extrémne častým zmenám ŠPZ v diaľničnom systéme.

Ak sa však návrh podarí dotiahnuť do praxe, nová diaľničná známka bude pre bežných vodičov určite znamenať výraznú úsporu. Rodiny s dvomi alebo tromi autami by si už nemuseli kupovať samostatné ročné známky pre každý automobil. Rovnako to platí pre firmy. V konečnom dôsledku rozhodne pôjde o jednu z najväčších zmien v českom systéme diaľničných známok za posledné roky.