Novinka
Kia odhalila na veľtrhu elektrické PV5, ktoré dá 416 km a nabije sa za 30 minút. Taká stavebnica pre firmy
Veľtrh SOLUTRANS 2025 v Lyone patrí medzi podujatia, kde sa nestretávajú len najnovšie technológie úžitkových vozidiel, ale aj konkrétne riešenia pre firmy, ktoré potrebujú jednoducho fungovať. Práve tam Kia odhalila svoj nový variant PV5 Chassis Cab – kompaktný elektrický základ, ktorý si firmy môžu upraviť na mieru. A hoci ide stále „len“ o dodávku, značka ju postavila tak, aby pôsobila ako moderný pracovný nástroj, ktorý drží krok s digitalizáciou aj elektrifikáciou.
Kia týmto modelom opäť rozširuje stratégiu PBV, teda Platform Beyond Vehicle. V preklade to znamená, že nejde len o prepravu tovaru, ale o celkový systém riešení, do ktorých má byť auto prirodzene zapojené. Variant Chassis Cab tak nie je hotovým produktom, ale základnou stavebnicou – rámom s kabínou, ktorý si odborníci na prestavby môžu prispôsobiť podľa potrieb klienta. Prvá verzia vznikla v spolupráci s európskymi firmami, ktoré presne vedia, čo drobní podnikatelia, kuriéri či stavebné firmy od úžitkového vozidla očakávajú.
Napriek tomu, že PV5 Chassis Cab má dĺžku pod päť metrov, jeho užitočné zaťaženie dosahuje hodnotu 1 005 kg. Vo verzii s vysokou strechou dokáže ponúknuť až osem kubických metrov priestoru, čo sú parametre väčších dodávok strednej triedy. Rozdiel je však v samotnej manévrovateľnosti – polomer otáčania 5,5 metra z neho robí presný mestský nástroj, ktorý sa pohodlne pretiahne úzkymi uličkami či skladovými areálmi.
Kia model od začiatku navrhovala na elektrickej modulárnej platforme E-GMP.S vyhradenej pre úžitkové vozidlá. To znamená, že pod podlahou je batéria, pohon je tichý, bez emisií a vozidlo je pripravené na rôzne prestavby bez veľkých úprav konštrukcie. A keďže Kia nechce, aby sa elektromobily stali prekážkou v každodennej práci, kladie dôraz najmä na rýchle nabíjanie a nízke prestoje. Štandardná batéria s kapacitou 51,5 kWh bude dostupná pri uvedení na trh, neskôr sa pridá aj akumulátor s kapacitou 71,2 kWh určený na dlhší dojazd. Pre lepšiu predstavu – verzia L2H1 Cargo prejde v závislosti od akumulátora 297 alebo 416 kilometrov podľa WLTP. Rýchlonabíjačka vie doplniť energiu z 10 na 80 percent približne za 30 minút.
Praktická stránka modelu PV5 je pre Kiu kľúčová. Aj preto pri jeho vývoji spolupracovala priamo s ľuďmi, ktorí presne vedia, ako sa vozidlá používajú v realite. Výsledkom je platforma, ktorá zvládne všetko – od valníkov a poľnohospodárskych nadstavieb cez sklápače pre komunálne služby až po chladiarenské verzie pre rozvoz potravín. Ako lahôdku pre návštevníkov veľtrhu Kia ukázala aj PV5 Food Truck – pojazdný bufet pripravený podávať tradičné lyonské briošky s ružovými pralinkami. Aj to je ukážka, že PV5 je skôr flexibilný pracovný partner než „len“ auto s elektrickým pohonom.
Konštrukcia modelu stojí na oceľovom exoskelete so špeciálnym dvojitým prstencovým rámom a ochranou proti podbehnutiu. Dopĺňa ju moderná výbava asistenčných systémov – adaptívny tempomat, asistenti jazdného pruhu či inteligentné obmedzovanie rýchlosti, ktoré v každom type prevádzky znižujú riziko kolízií. Kia tiež pokračuje v tradícii silných záruk. PV5 Chassis Cab má 7-ročnú záruku (resp. 150 000 km), ktorú je možné predĺžiť až na 260 000 km. Samotná batéria má o rok dlhšiu záruku.
Popri samotnom vozidle Kia predstavila aj ekosystém riešení Kia Business. Ide o jednotnú platformu, ktorá môže pre firmy výrazne zjednodušiť správu elektrických vozidiel. Základ tvoria štyri pilierové oblasti – jazda, nabíjanie, pripojenie a práca. V praxi to znamená napríklad informačno-zábavný systém s Androidom a bezdrôtovými aktualizáciami, program Kia Drive for Business umožňujúci krátkodobé prenájmy, rozsiahlu nabíjaciu sieť Kia Charge Business či platformu PLEOS Fleet, ktorá dokáže spravovať vozový park viacerých značiek bez dodatočného hardvéru.
Firmy tak majú vo svojom mobile alebo počítači kompletný prehľad o nabíjaní, výjazdoch, trasách, diagnostike či potrebnej údržbe. Kia do budúcnosti počíta aj so správcom vozového parku, integráciou nových služieb a postupným rozširovaním možností, ktoré môžu malým aj veľkým firmám ušetriť desiatky hodín administratívy.
PV5 však nie je len papierové cvičenie. Už dnes zbiera ocenenia. Stihol získať titul „One to Watch“ v súťaži What Van? Awards 2025, ktorú hodnotia nezávislí odborníci na úžitkové vozidlá. Po testovaní v Marbelle ho magazín The Sun vyhlásil za „Dodávku roka“ v rámci News UK Motor Awards 2025. A aby toho nebolo málo, získal aj tituly „Najlepšia elektrická dodávka“ a „Dodávka roka“ od Parkers Van and Pickup Awards 2026.
A ak by to nestačilo, na konte má aj Guinnessov svetový rekord. Štvordverový variant PV5 Cargo s dlhým dojazdom dokázal prejsť 693,38 kilometra na jedno nabitie, a to pri maximálnom povolenom zaťažení 665 kg. Pre segment elektrických dodávok je to výkon, ktorý ukazuje, že elektromobilita nemusí byť o kompromisoch. Kia plánuje, že od 18. do 22. novembra budú môcť návštevníci veľtrhu SOLUTRANS 2025 v hale 5 pri stánku C 130 zažiť PV5 naživo, dotknúť sa modulárnych riešení, pozrieť si rekordný model a prejsť si ekosystém Kia Business, ktorý má potenciál zmeniť spôsob, akým firmy premýšľajú o svojich vozových parkoch.
Zdroje: Kia
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















