Nový bič na vodičov: Hlučné autá končia, tvrdý zákaz Bruselu budí vášne

Aj vám sa páčia hlučné autá? V niektorých prípadoch vám EÚ nedá na výber a rovno ich zakážu. Okrem emisií sa euroúradníci vo veľkom zaoberajú aj hlukom.
zákaz spaľovacích motorov

Špičkové autá Mercedes-AMG čakajú v roku 2026 veľké zmeny. Niekoľko obľúbených modelov skončí. Segment pre hlučné autá v športovom prevedení s vysokým výkonom čakajú v najbližších mesiacoch najsilnejšie otrasy za posledné roky.

Divízia Mercedes-AMG, ktorá si roky budovala imidž na mohutnom zvuku osemvalcov a agresívnom prejave, musí pre nové hlukové limity zásadne upraviť svoju ponuku. Norma UN-R51.03 v tretej fáze vstúpi do platnosti už 1. júla 2026 a pre automobilky predstavuje omnoho tvrdšiu prekážku, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Nové pravidlá neznižujú len samotný maximálny povolený hluk, ale menia aj spôsob testovania, ktorý má odhaliť príliš hlučné autá. Klasický prejazd okolo meracej súpravy síce zostáva povinný, no dopĺňa ho rozsiahle testovanie, ktoré simuluje reálne situácie v premávke ako napríklad prudké zrýchlenie, jazdu v rôznych rýchlostiach či zaťaženie motora pri preradení.

Tieto podmienky sú prakticky šité na mieru mestám, ktoré sa snažia eliminovať hlučné autá. Pre výrobcov športových modelov to však znamená vážny problém.

Hlučné autá a ich budúcnosť

AMG vždy stavalo na zvukovej identite. Každý model mal svoj charakteristický tón, ktorý bol často rovnako dôležitý ako samotný výkon. Teraz sa však ukazuje, že práve táto výhoda sa môže zmeniť na slabinu. Podľa interných plánov automobilky, ktoré sa objavili v médiách, sa viaceré aktuálne modely nedajú v rozumnej lehote upraviť tak, aby nové normy splnili. Aj preto padlo rozhodnutie ukončiť ich výrobu skôr, ako manažment firmy pôvodne zamýšľal.

Medzi prvými obeťami sú modely AMG C 43 4MATIC, GLC 43 4MATIC a GLA 35 4MATIC. Všetky tri by mali opustiť výrobné linky už vo februári 2026. Viac času dostanú výkonné plug-in hybridy C 63 S E Performance a GLC 63 S E Performance, ktoré sa majú vyrábať do mája 2026. V ponuke zostane aspoň GLA 45 S 4MATIC+, hoci aj pri ňom sa špekuluje, dokedy bude schopný splniť všetky budúce predpisy bez komplexnej prestavby pohonu.

hlučné autá

Nové modely, dôraz na hybridy

Predajcovia už vraj dostali pokyn neprijímať objednávky po stanovených termínoch. Automobilka zároveň deklaruje, že o nástupcoch bude informovať neskôr. Z toho sa dá usudzovať, že prebiehajú posledné úpravy budúcich modelov, ktorých technika už bude postavená na úplne iných princípoch.

Zánik niektorých tradičných spaľovacích modelov AMG však ani náhodou neznamená koniec športového oddelenia. Naopak, značku čaká najväčšia produktová transformácia v histórii. Do popredia majú prísť moderné hybridné systémy, vysoko výkonné elektromotory a nové prístupy k vytváraniu emócií za volantom. Hovorí sa napríklad o aktívnom digitálnom zvukovom dizajne, ktorý má nahradiť ikonické „hučanie“ spaľovacích motorov.

Zvuk však už nebude mevychádzať z výfukov. Pôjde totiž o umelý zvuk z inteligentne riadených reproduktorov. Rok 2026 bude každopádne nielen pre AMG veľkým míľnikom. Hlučné autá v súčasnej podobe odídu a začína sa úplne nová kapitola. Mnohým vodičom sa to nepáči, no EÚ sa zjavne nechystá nič meniť.

Zdroj: mbpassion.de