Výnimka pre benzínové autá: Nesmú ich zakázať, ak splnia toto, automobilka prehovorila
Európska únia tlačí na to, aby od roku 2035 nastal zákaz predaja pre benzínové autá a iné osobné vozidlá so spaľovacími motormi. Nie všetci výrobcovia s tým však súhlasia. Medzi najvýraznejšie hlasy „proti“ patrí koncern Stellantis ako vlastník 14 automobilových značiek, ktorý žiada o reformu zákazu a zachovanie určitej miery flexibility pre tradičné pohony.
John Elkann, predseda predstavenstva Stellantisu a zároveň prezident Ferrari, v nedávnom rozhovore zdôraznil, že hybridné vozidlá by mali zostať na trhu aj po roku 2035. Práve táto možnosť by mala byť výnimkou pre benzínové autá zo zákazu spaľovákov v EÚ.
„Plug-in hybridy, pri ktorých funguje spaľovací motor ako generátor na dobíjanie batérie, predstavujú prechodné riešenie, ktoré Európa potrebuje,“ uviedol Elkann. Alternatívne palivá budú podľa neho zároveň takisto zohrávať kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii dopravy.
Obmedenia pre benzínové autá a ich emisie
Ešte pred rokom 2035 však musia automobilky v Európe splniť prísne emisné ciele. V rokoch 2025 až 2029 sa majú priemerné flotilové emisie áut znížiť o 15 % oproti obdobiu 2020 až 2024. Európska komisia pôvodne žiadala dosiahnuť tieto hodnoty už do konca tohto roka, no výrobcovia dostali čas navyše. Nový cieľ sú priemerné emisie CO2 na úrovni 93,6 gramu na kilometer v rámci rokov 2025 až 2027 (namiesto prísneho ročného limitu).
Od roku 2030 sa situácia ešte viac sprísni. Výrobcom povolí Brusel priemerné emisie CO2 len 49,5 g/km, a to do konca roku 2034. Elkann navrhuje, aby Európa umožnila viac flexibility pre automobilky a povolila im znižovanie emisií v priemere za obdobie piatich rokov (2028 až 2032) namiesto prísneho limitu uplatňovaného každý rok.
Argumenty Stellantisu a ďalších veľkých výrobcov
Trh s elektromobilmi je stále relatívne malý, keď podiel elektrických áut v EÚ v septembri 2025 len mierne presahoval 16 %. Dosiahnuť 100-percentný predaj elektroáut za necelých desať rokov je prakticky nereálne a mohlo by to ohroziť tisíce pracovných miest v automobilovom priemysle. Podobné varovania zazneli aj zo strany vedenia BMW či Mercedesu. Aj oni tvrdia, že náhly prechod na elektrický pohon môže destabilizovať celý európsky automobilový sektor.
Napriek tomu sa predpokladá, že podiel elektromobilov v EÚ bude v nasledujúcich rokoch rásť aj na úkor toho, že niektorí vodiči si už nekúpia benzínové autá, ako tomu bolo v minulosti.
Nové elektromobily zaujmú cenou
Dôvodom je nástup cenovo dostupnejších modelov. Renault plánuje uviesť nový Twingo s cenovkou pod 20 000 eur. Volkswagen pripravuje ID. Polo za 25 000 eur v roku 2026 a ešte menší model za 20 000 eur, ktorý predstaví o rok neskôr. Na trhu sa navyše objavujú aj lacnejšie čínske elektromobily, čo ešte viac vyostruje konkurenciu pre tradičných európskych výrobcov.
Celý vývoj ukazuje, že automobilový sektor v Európe stojí pred zásadnou zmenou. Kým elektromobilita má nepochybne budúcnosť, značky ako Stellantis upozorňujú, že úplný zákaz spaľovacích motorov bez prechodného obdobia môže byť pre celý priemysel riskantný. Flexibilita a hybridné riešenia tak zostávajú kľúčovou témou diskusie o tom, ako má vyzerať budúcnosť individuálnej cestnej dopravy v Európe.
Zdroj: motor1



















