Koľko bude stáť jazda Bratislava-Košice po maďarskej diaľnici? Vypočítali sme poplatky za vás

Je lepšie ísť z Bratislavy do Košíc severnou, južnou alebo maďarskou trasou?
Vydané  Text: 
Slovensko má diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. Pôvodne sa malo vybudovať a dokončiť už pred jedenástimi rokmi na slovenskom území, napokon sa o realizáciu postarala maďarská strana vo vlastnom záujme. Maďari rozšírili svoje diaľnice, čo vytvorilo aj priame diaľničné spojenie západnej a východnej metropoly Slovenska. Táto trasa nie je pre motoristov nová, nezvykli ju ale využívať najmä preto, že na jej konci neboli dokončené diaľnice a preto cestovanie maďarskou trasou pre mnohých strácalo význam. Otvorenie posledného úseku diaľnice sa tak pre Slovákov cestujúcich z jedného konca republiky na druhý sprístupnila nová možnosť. Čo to ale znamená v praxi? ### Ktorá trasa je najrýchlejšia? Keď sa dnes motoristi vydajú na cestu z Bratislavy do Košíc autom, spravidla si vyberajú severnú alebo južnú trasu. **Južná trasa** (~403 km) vedie cez Nitru, Zvolen, Lučenec, Rimavskú Sobotu a Rožňavu, z veľkej časti bez diaľnic. Alternatívou je, že pri Zvolene budete pokračovať na Banskú Bystricu, Podbrezovú, Poprad a Prešov až do Košíc, čo robí 440 kilometrov. **Severná trasa** (~453 km) vedie cez Žilinu, Ružomberok, Poprad a Prešov, takisto z veľkej časti bez diaľnice, hoci diaľnice tvoria väčšiu časť ako v prípade južnej trasy. Pri aktuálnom zadaní týchto trás do navigácie musíme počítať so 4 hodinami a 46 minútami jazdy po severnej trase a 4 hodinami a 37 minútami v prípade južnej trasy. Vydať sa cez Banskú Bystricu za ideálnych podmienok spôsobí stratu iba niekoľkých minút. Časová náročnosť týchto trás sa pritom podstatne mení v závislosti od aktuálnej dopravnej situácie, od poveternostných podmienok a prípadných dopravných obmedzí kvôli uzávierkám tunelov či úsekov ciest. Najmä jazda severnou trasou sa môže bez problémov natiahnuť aj o celé hodiny. **Trasa cez Maďarsko** vedie cez Budapešť a je dlhá približne 485 kilometrov, teda viac ako slovenské trasy. Čas dojazdu bol v rovnakom čase zadania údajov do navigácie 4 hodiny a 45 minút. Údaje do navigácie sme zadávali v piatok ráno o deviatej hodine, pričom navigácia zohľadňovala aktuálnu dopravnú situáciu. Teda pokiaľ ide o časovú náročnosť a rýchlosť trasy, nemožno jednoznačne potvrdiť, že by bola maďarská trasa výhodnejšia. Výhodou môže byť skutočnosť, že prakticky celý čas motorista ide po diaľnici, teda relatívne plynulo, môže si naplánovať prestávky na odpočívadlách a nebude mať problém s nedostatočnou nedostupnosťou čerpacích staníc, ako je tomu na severnej trase na Slovensku.

Ako zlé sú jazdené elektromobily? Takto sa žije s najlacnejším Leafom z druhej ruky

Britský motoristický novinár zisťuje, aké je vlastniť jazdený elektromobil.

### Oplatí sa ísť cez maďarské diaľnice z finančného hľadiska? Dokončený úsek vyústený z Maďarska až do Košíc bude možné až do konca roka 2021 využiť aj bez zakúpenia maďarskej diaľničnej známky, ale za ostatné úseky diaľnic budú musieť motoristi zaplatiť rovnako ako doteraz. Nový diaľničný úsek je síce bezplatný, ale v župe Borsod-Abaúj-Zemplén už diaľnice spoplatnené sú, takže sa motoristi platbe za diaľničnú známku aj tak nevyhnú. V Maďarsku nemajú jednoduchý systém diaľničných známok ako na Slovensku. Rozlišuje sa viac druhov vozidiel a okrem národných ročných známok sa predávajú aj lacnejšie župné. **Diaľničná trasa z Bratislavy do Košíc cez Maďarsko prechádza cez päť žúp**: Győr-MosonSopron, Komárom-Esztergom, Fejér, Pest (Budapešť), Heves a Borsod-Abaúj-Zemplén. Pre osobné automobily do sedem osôb platí tarifná kategória D2. Napríklad práves a náves patrí do tarifnej kategórie U, motocykle a mikrobusy patria do D1, autobus je B2. Cena ročnej župnej diaľničnej známky pre osobné automobily (tarifa D2) je 10 390 forintov (~28,83 eur). Keďže motorista na tejto maďarskej trase potrebuje prejsť päť žúp, znamená to nákup diaľničných známok v hodnote 51 950 forintov (~144,07 eur). Maďari ponúkajú aj možnosť zakúpiť si ročnú náročnú diaľničnú známku, ktorá platí vo všetkých župách. Stojí 44 660 forintov (~123,85 eur). Z uvedeného vyplýva, že sa **viac oplatí kúpiť si diaľničnú známku platnú pre všetky župy**. Maďarskú diaľničnú známku si môžete zakúpiť na viacerých miestach, oficiálne cez [ematrica.nemzetiutdij.hu](https://ematrica.nemzetiutdij.hu/), ale aj na stránke [autovignet.hu](https://sk.autovignet.hu/), ktorá vystupuje tiež ako oficiálny predajca. Pripomíname, že diaľničnú známku na maďarské diaľnice je potrebné zakúpiť vždy pred vjazdom na spoplatnený cestný úsek, odporúča sa pred začatím jazdy. Maďari majú pravidlo, že vodiči, ktorí neúmyselne vošli na spoplatnený cestný úsek bez platnej známky, majú od vjazdu 60 minút na to, aby si známku zakúpili. Ak vozidlo ani po 60 minútach po vjazde na spoplatnený cestný úsek nebude mať diaľničnú známku, dostane pokutu. Okrem týchto nákladov na diaľničné známky je potrebné myslieť aj na to, že **aj slovenské diaľnice sú spoplatnené**, za ročnú diaľničnú známku zaplatíte 50,00 eur. ### Zhrnutie Z čisto finančného hľadiska teda hodnotíme, že jazda maďarskou trasou je **podstatne finančne nákladnejšia**, než používanie slovenskej severnej a južnej trasy. Z časového hľadiska sú trasy relatívne vyrovnané. Z hľadiska komfortu jazdy vyhráva maďarská trasa, pretože celá vedie cez diaľnice, teda relatívne stabilnou rýchlosťou, s dostupnými čerpacími stanicami a odpočívadlami po celej ceste.








Pokračujte na ďalší príspevok »